Abban a megtiszteltetésben részesültem, hogy a
Magyar Tudományban A Nagy Trónfosztás címmel megjelent cikkem
(Brendel, 2012) két reakciót is kiváltott ugyanebben a folyóiratban
(Török, 2012; Szentpétery, 2012).
Mindkét cikk nagyon sok hivatkozást, idézetet
tartalmaz, és sokfajta kérdést felölel, amelyekkel egyenként nem áll
módomban vitatkozni. Ehelyett olyan kritikát fogok adni, amely egyben
tovább is lép, és kimond egy tézist: a tudománynak és a művészetnek
van illetékességi területe, tudjuk, mire valók, ezen a területen
helytállnak. Ezzel szemben a vallásnak nincs illetékességi területe,
maguk a vallások sem tudták ezt eldönteni, és egymásnak is ellentmondó
nézeteket fejtenek ki róla.
Török Csaba érve, hogy a racionalista és a fideista
hit közül az istenérvek trónfosztása csak a racionalista hitet rendíti
meg, a fideistát nem, és ráadásul a katolicizmusra ez utóbbiaz előbbi
jellemző, szemben például a protestantizmussal, amelyre a fideizmus
nem jellemző. Következésképpen szerinte Stephen Hawkingék csak a
protestantizmust döntötték meg, a katolicizmust nem. Érdekes volna
szembesíteni ezzel Szentpétery Péter evangélikus lelkészt.
Ám pont a katolikus lexikon az, amely a fideizmust
inkább a protestantizmus sajátságának mondja. Török hivatkozik még
arra, hogy az istenérvekkel operáló, racionalista irányzat a középkori
metafizikára volt jellemző, de ez is ellentmondásosra sikerül, ugyanis
amikor Aquinói Tamást mutatja be, akkor pont azt hangsúlyozza, hogy
szerinte ő is csak olyan gyenge, sem ilyen, sem olyan szerepet szánt
ezeknek az istenérveknek. Akárcsak Blaise Pascal vagy Alister McGrath.
Valóban, ha elolvassuk McGrath könyvét (McGrath, 2003), akkor végig
azt látjuk, hogy tézise ugyanolyan gyenge, mint amilyen Török válasza
(saját bevallása szerint): az istenérveket érvnek is szánja, meg nem
is tudja igazán empirikus-logikai igazolásként eladni őket.
A zavart fokozza, hogy McGrath anglikán teológus
(protestáns). Ráadásul annak az angolszász kultúrának a része, amely
az analitikus filozófia fellegvára, amelyet Török szembeállított a
kontinentális filozófiával, amely szerinte a saját katolicizmusával
rokon. Utóbbival egyébként egyetértek, a kontinentális filozófia
valóban rokon a vallással abban, hogy értelem és érzelem kérdésében
nem tudja világosan elhelyezni magát, Rudolf Carnap szóhasználatával
élve, kategóriasértő. Az sem lesz meglepetés, hogy magam egyértelműen
a domináns, analitikus filozófiához tartozom.
Nehéz Török cikkében rendet rakni, nem is
szándékozom, ugyanis az a helyzet, hogy szerintem nincs itt rend. A
vallásban soha nem volt rend, soha nem találta meg a maga rendjét. A
hit, a vallás mindig is a fides et ratio között ingadozott, jól
illusztrálja ezt II. János Pál azonos című enciklikája. Pontosabban,
még a vallás sem tudta soha eldönteni, hogy az ész és az érzelem
tekintetében hova helyezze magát. Ahogy látjuk, valójában még a
szűkebb értelemben vett egyházak, mint a protestantizmus vagy
katolicizmus álláspontja sem tiszta. Ebben is divergens, mint oly sok
mindenben.
A hit valójában empirikus-logikai szempontból nem
állja meg a helyét, azt pedig szégyellené bevallani, hogy csupán
érzelemről volna szó. Bár Török cikkében lényegében pozitívan próbálja
bemutatni azt a „gondolkodásmódot”, amely a belső „bizonyosság”
alapján próbálja meg látni a világot, és visszaigazolni magát.
Szögezzük le világosan, ez a wishful thinking néven emlegetett
érvelési hiba, az érzelem és értelem összegabalyodása, ezt isteníti
Török és a fideizmus, mint olyan. De nem csupán szégyenről van itt
szó, hanem a vallás kétségbeesett és sikertelen helykereséséről a
különféle diszciplínák terében.
Az emberi „teljes lét” terében – egy matematikai
hasonlattal élve – a tudomány és a művészet teljes bázisrendszert
alkot. Az objektívet kutatja a tudomány, a szubjektívet kifejezi a
művészet. Jól leírja ezt Rudolf Carnap műveiben. E. Szabó László így
mondja: „különbséget kell tenni az igaz-hamis kategóriapáros és a
jó-rossz kategóriapáros között” (Dombi, 2008, 20.).
Ebben a térben harmadik bázisvektornak nincs helye.
Ezt egyébként az is illusztrálja, hogy amikor a vallás keresi a
helyét, akkor sokszor inkább ész és érzelem együtteseként próbálja
eladni magát, és nem valamiféle harmadiknak. Ha egy harmadik dimenzió
volna, akkor nem kellene állandóan a két első dimenzióba tévelyegnie.
Az ész és az érzelem vegyítése pedig ellentmondásokat okoz, és
óhatatlanul felveti azt a megoldhatatlan dilemmát, hogy melyik való
előbbre. Hangsúlyoznám, hogy a tudomány és a művészet kategorikus,
carnapi szétválasztása feloldja ezt a dilemmát, hiszen a két diszjunkt
terület között nem kell elsőbbséget tenni.
A vallás tehát illetékesség nélkül végez egyfajta
Brown-mozgást az ész és értelem foglalt, kétdimenziós terében, és mára
mind a tudomány, mind a művészet célirányos mozgással elhaladt a
vallás mellett, a vallás pedig semelyik területen nem tud versenyezni,
hanem illetékesség, szerep nélkül marad. Így válik teljessé a
trónfosztás: a vallás a fideizmusba sem menekülhet, az ugyanis
alapvetően szubjektív területet bitorol, azt a niche-t a művészet már
elfoglalta. A vallásnak nincs niche-je az emberi kultúrtörténelem
evolúciójában: kihalásra van ítéltetve.
|
|
Török maga is megpróbál helyet keresni a vallásnak,
és Ludwig Wittgensteint idézi, azt a Wittgensteint, aki az általa
szembeállított analitikus filozófia legelső nagy alakja. Wittgensteint
a maga céljai szerint értelmezi, holott ugyanazokat a gondolatokat
például Rudolf Carnap is megismételte. Az a Rudolf Carnap, aki
rámutatott arra, hogy a metafizikának (a kontinentális filozófiának),
kvázi a vallásnak nincs szerepe, illetékessége a kultúrában, mert
megtévedt, szereptévesztésben lévő költőkről van szó. Magyarul azt
fogalmazta meg, amit fentebb leírtam: a vallás legfeljebb a tudomány
és a művészet öszvéreként próbálhat meg tovább élni, de az is kudarcra
van ítélve.
Wittgenstein és Carnap gondolatait értelmezve
eljuthatunk oda, hogy a tudományos megismeréssel nem adtunk választ az
életproblémákra. E. Szabó László nemrégiben így fogalmazta ezt meg:
„Világos, hogy a tudomány normatív kérdésekre nem tud választ adni.
Abból, hogy én tudom, hogy a dolgok hogy vannak, hogy mi van, soha nem
fogok tudni arra válaszolni, hogyan legyen tovább.” (Dombi, 2008, 14.)
De ahogy Carnap kifejti, ezen életproblémákra nem
is lehet igaz válasz: „az élet rejtvényei azonban nem kérdések, hanem
a gyakorlati élet szituációi.” (Carnap, 1928, 260.) És tulajdonképpen
nincs is rá lehetőség, hogy a művészet módszerén kívül bármiféle
megközelítést alkalmazzunk, ugyanis ezen szubjektív kérdésekre
természetüknél fogva nem lehet kizárólagos válaszokat adó diszciplínát
gyártani. A művészet úgymond felismeri ezt, és nem is törekszik
kizárólagos válaszra. A vallás ezzel szemben próbálkozik ezzel, amivel
kategóriasértést követ el, másrészt legfeljebb a művészettel
versenyezhetne, abban pedig csak veszíthet. Ezenkívül a dolog
természetes módon torkollhat még vallásháborúkba, mert ha az „élet
értelmét” nem lehet empirikusan eldönteni, de mindenképpen erőltetik,
akkor marad a kard és a pokolgép.
Abból, hogy itt szubjektív magánkérdésekről van
szó, az is következik, hogy végül az embernek magának kell válaszolnia
rá. Társadalmunk fejlődése pedig manapság eljutott arra a fokra, hogy
ilyen kérdésekre az individualista, magabiztos többség nem is engedi,
hogy akár a művészet, akár a vallás ráerőltesse a válaszát. A
liberális ember nem válaszokat keres, hanem legfeljebb mintákat, és
majd ő maga készít el egy mozaikot. A művészet ennek a pluralizmusnak
megfelel, a vallás vészesen korszerűtlen.
Az élet céljának kérdésével külön cikkben is
foglalkoztam (Brendel, 2010). Ez az egyetlen olyan kérdés, amelyre
Szentpétery cikkéből módomban van válaszolni, mert ide tudom kötni.
Jáki Szaniszlóval együtt ezt kérdezi: „hogyan lehetséges, hogy egy
tervszerűtlen, értelmetlen fejlődés egy olyan lénybe torkolljék,
akinek alaptermészete a tervezés és értelmes célok követése?”
A válaszom az, hogy ez a kérdésben rejtett érv egy
híres érvelési hibával leleplezhető, az pedig a fallacia
compositionis, amely szerint a részek tulajdonságai nem mindig
egyeznek az egész tulajdonságával.
Így tehát az élet értelmének kérdésében, illetve a
Török által emlegetett lélekgondozásban az ember segítségül hívhatja a
pszichológiát mint tudást, a művészeteket mint inspirációt, de végül a
saját, szabad döntéseire kell hagyatkoznia. E. Szabó László fogalmaz
így: „függetlenül hittől, vallástól, filozófiai iskolától és
tudományos ismeretektől az az ember magára marad”. (Dombi, 2008, 15.)
Ez bátor lépés, és lehetővé tesz egy teljes életet,
amelyben nincs isten alakú űr, nincs szükség a vallásra. Mérő László
szép megfogalmazásával küldöm saját útjára az olvasót: „Alap- és
kognitív érzelmeinknek önmagukban éppúgy nincs semmi értelmük, mint
ahogy magának az életnek sincs […] Így nem csak az érzelmeinknek
adhatunk értelmet, hanem az életünknek is. Mindenki a saját szelfje
alapján, amit hite, érdeklődése, habitusa, családja, nemzetisége és
még sok minden más határoz meg. Mindenki összeállíthatja a neki
leginkább megfelelő boldogságportfoliót.” (Mérő, 2010, 302.)
Kulcsszavak: az élet értelme, tudomány, vallás, dimenzió,
szubjektív, objektív, fideizmus
IRODALOM
Brendel Mátyás (2010): Az analitikus és
egzisztencialista filozófia, valamint az élet értelme. Világosság.
nyár, 129–142. •
WEBCÍM >
Brendel Mátyás (2012): A Nagy Trónfosztás.
Magyar Tudomány. 3, 349–353. •
WEBCÍM >
Carnap, Rudolf (1931[1999]): A metafizika
kiküszöbölése a nyelv logikai elemzésén keresztül. In: Forrai Gábor –
Sze-gedi Péter (szerk.): Tudományfilozófia: szöveggyűjtemény. Áron,
Budapest •
WEBCÍM >
Dombi Péter (szerk.) (2008): Hiszem vagy tudom? Typotex, Budapest
McGrath, Alister (2003): Tudomány és
vallás. Typotex, Budapest
Mérő László (2010): Az érzelmek logikája.
Tercium, Budapest
Szentpétery Péter (2012): Trónfosztás –
vagy csak behunyt szemmel a trón előtt? Magyar Tudomány. 10, 1248.
Török Csaba (2012): Az üres trón. Magyar
Tudomány. 5, 617–622. •
WEBCÍM >
|
|