A tudományos
forradalmak szerkezete?
Kuhn könyvének
rövid kritikája
A
tudományfilozófiába Karl Popper: A tudományos kutatás logikája” című
könyve vezetett be. Ebben az írásban azonban nem erről, hanem egy igen
hasonló című könyvről lesz szó: Thomas Kuhn: A tudományos forradalmak
szerkezete. A két könyv hasonló címe ellenére meglehetősen eltérő
szemléletben szól a tudományról. Amíg nem mélyedtem bele az utóbbiba, úgy
véltem, hogy a két könyv alapvetően ellentmond egymásnak, és csak egy
lehet igaz belőlük, és természetesen Popper könyvére gondoltam.
Mára már
finomodott ez az álláspontom. A két könyv ugyanis annak ellenére, hogy címük
hasonló, egészen más szempontból tekinti a tudományt, ennek következtében
inkább kiegészítői egymásnak, mint ellentétei. Ha egy mondtaban kellene
összefoglalnom, akkor a két szemlélet között az a különbség, hogy Kuhn a
tudomány szociológiájával, történetével foglalkozik, erre próbál modellt
alkotni, míg Popper a tudomány elméletével, módszertanával, és erre ad
elméletet. Kuhn inkább deskriptív, és csak részben normatív, Popper pedig
normatív és csak illusztrációképpen vesz történeti elemeket. Kuhn elméleti
leírása nem analitikus, hanem inkább metaforikus, Popper elméleti konstrukciója
formális, logikai. Ezt a sommás összehasonlítást később finomítani fogom.
Ugyanakkor Kuhn
könyvét mégis lényeges szempontból problémásnak gondolom. Ezt fogom felvázolni
elkövetkezőkben, bár nem fogok tudni részletes és kimerítő kritikát
adni. A kritikám ugyanakkor csak erről a könyvről szól, nem
vonatkozik Kuhn máshol kifejtett nézeteire, és nem is veszi figyelembe azokat.
Ennek oka az, hogy egy könyvet általában önállóan is megálló műnek
tekintem. Tehát feladatának tartom azon
keret felvázolását, amely alapján a könyv tartalma elhelyezhető egy
teljes gondolatrendszerben. Ennek a keretnek teljességre törekvőnek kell
lennie a keret teljessége szintjén.
A kritikát azzal
kezdem, hogy elmondom azt, amivel egyet értek. Hatalmas hibának tartom ugyanis,
ha valaki valamit kritizálva nem jelzi egyértelműen, hogy mi az, amivel
egyetért. Ez tapasztalataim szerint
problémákhoz vezet, ugyanis a megkritizált nézet általában úgy veszi, hogy a
támadás „teljes frontos”. Ezt azért is tartom fontosnak, ugyanis Kuhn könyvében
pont azt hiányolom többek között, hogy csak nagyon nehezen becsülhető meg
belőle, hogy a korát megelőző filozófiából mit fogad el. Kuhn
számomra nem fejti ki teljesen pontosan, hogy mit is gondol a tudomány
episztemológiai kérdésekben. Legalábbis nem ebben a könyv első kiadásában.
A második kiadásban tett kiegészítések számomra a legfontosabb részét képezik a
könyvnek, mert már kitér ilyen kérdésekre is, azonban továbbra sem ad rájuk
választ. Sem hivatkozás, sem rövid vázlat formájában. Hogy mik ezek a kérdések,
arra vissza fogok térni.
A tudomány emberi
tevékenység, olyan tevékenység, amelynek van története, és olyan tevékenység,
amely kapcsolódik a társadalomhoz, sőt, részét képezi a társadalomnak.
Emiatt van létjogosultsága a tudománytörténetnek, szociológiának,
pszichológiának és szociológiának. Ezek a területek a tudományban az emberit
vizsgálják, azt, amiben közös másfajta emberi tevékenységekkel. Ugyanakkor a
tudomány különbözik a többi emberi tevékenységtől. Ez a különbözőség
sokak és az én határozott vélaményem szerint nem esetleges, hanem magyarázható.
A magyarázat pedig episztemológiai kérdés. A kérdés feltevéséből
következően a válaszadásban szükségképpen nem szociológiai, hanem
feltehetően logikai, analitikus területen kell keresni a választ. Ezért
ennek a kérdésnek a kutatásában jogos az a pozitivista szemlélet, amely
eltekint a pszichológiai, szociológiai, történeti szempontoktól. Ez akkor is
helyes, ha a pozitivista modell helyett jobbat, finomabbat kell keresni. Az
biztos, hogy logikai modell szükséges erre a kérdésre, amennyiben van rá
válasz. Ez a válasz - akárhogy is szóljon - fogja megmondani, hogy mitől
sajátságos a tudomány a többi emberi tevékenységhez képest.
Kuhn könyve
tartalmának nagy részét tekintve tudománytörténeti mű, amely egységet
alkot egy tudományszociológiai gondolatrendszerrel. Kuhn elsősorban a
tudomány „fejlődésének” egy történeti és szociológiai képét adja. Mint
ilyen, Kuhn képét alapjában nem tudom kritizálni, a tudomány történetének, és
szociológiai szerveződésének bemutatására valóban jó metafora a
„paradigma”, „normál tudomány” és „forradalom” fogalmakból álló allegória.
Allegóriának
neveztem, mert nem tartom kielégítő modellnek. Egy hatásos deskripciónak
tartom Kuhn könyvét, amely valóban hozzásegíthet a tudomány fejlődésének
megragadásához. A tudomány „fejlődési „ folyamatának leírásához valóban
megragadóak ezek a metaforák. Azonban csak egy bizonyos szintig hatol le a
deskripció, nem alkot megfelelő modellt. Másrészről a Kuhn
előtti, logikai-empirista tudományos módszertani modellek társadalomban
történő működése feltehetően pont ilyen történeti jelenségeket
produkál, amelyekről Kuhn ír: paradigmákat és forradalmakat. Hogy a
tudomány ideálja a társadalomban működve hogyan eredményez paradigmatikus
fejlődési dinamikát, ennek megválaszolására egy szociológiai modell és nem
metaforikus leírás szükséges.
Kuhn elgondolása
történetileg tehát megfelelő, szociológiailag is értékes az az analízis
amelyet véghez visz, bár itt bizonyára hiányosságokat tudnának felmutatni a
szociológusok. A könyvnek azonban nem rovom fel azokat a vonatkozásokat,
amelyekben egy bizonyos kitűzött kérdést egy bizonyos mélységig meg tudott
oldani, és előbbre vitte az adott kérdésről szóló gondolkodást. A
tudománytörténetet és szociológiát tekintve ez minden bizonnyal így van.
Ami felróható
Kuhn számlájára az a episztemológiai konklúzió nem eléggé körültekintő
levonása, illetve az kapcsolódó episztemológiai keret hiányos vázolása. Ezen
episztemológiai konkluziókat a könyv első mondata mindjárt megígéri
nekünk: „A tudománytörténet, ha többnek tekintjük anekdoták és kronológiai
adatok tárházánál, gyökeresen átalakíthatja jelenlegi tudományfelfogásunkat.”[1]
Ezen mondatnak,
és az erre alapuló gondolatoknak az hibája, hogy túlságosan is nagy hangsúlyt
fektetnek a tudományképünk, azaz a tudomány mibenlétének szempontjából a tudomány történetének. Kuhn gondolkodása
túlságosan is arra koncentrál, hogy a tudomány módszertani kérdéseiben
történeti forrásból merítsen konzekvenciát. „Az ennek eredményeként kialakuló
tudományfogalom már magában foglalja a tudomány lényegét és fejlődését
illető alapvető követkesztetéseket is.”[2]
Ha normatív
módszertani megállapításokat akarunk tenni, akkor ez a gondolatmenet túlságosan
is szűkös, és megfeledkezik a korábbi tudományfilozófiai hagyományról,
amely logikai, analitikus forrásból eredeztette a helyes normákat.
Természetesen a tudományról, mint történelmi intézményről alkotott
képünkben a legfontosabb a tudománytörténet helyes látása. De a tudománynak,
mint episztemológiai tevékenységről, és ennek helyes módszeréről
alkotott képünkben a történeti kérdések sokkal kevésbé kell, hogy hangsúlyosak
legyenek, mint a logikai, analitikus konklúziók. Helytelen, és konzervatív az a
gondolkodásmód, amely a normák meghatározásában túl sok teret enged a
történelemnek.
Ha a kérdés a
tudomány elvi lényege, akkor arra a legjobb eséllyel fellépő válaszadási próbálkozás
az, amely az éppen aktuális ismeretekre épülve analitikus vizsgálatot indít, és
csak a második legkecsegtetőbb válasz az, amely a történelemből
próbálja meríteni a választ. Mindenesetre az a két kérdés, hogy „mi a tudomány
lényege”, és „mi a tudomány eddigi történeti fejlődésének
legalapvetőbb lényege” megkülönböztetendő kérdés, amelyek csak
kapcsolódnak egymással, és nem feltétlen módon.
Hasonló a helyzet
a tudományszociológia és az tudományelmélet kapcsolatával. A
tudományszociológia a tudomány működésében az emberit, az általánost
ragadja meg. Tehát azt, amiben a tudomány feltehetően közös a politikával,
művészettel és minden más szellemi tevékenységgel. A szociológia tehát
önmagában nem fogja tudni megadni azt, ami a tudomány lényege a többi szférához
képest. A korábbi logikai-empirista hagyomány a tudomány lényegét nem
szociológiai, és nem pszichológiai vonatkozásban kereste, hanem az
episztemológiai szempontú logikai
elemzés által. Kuhn ebben a könyvében nem mondja meg, hogy ehhez a filozófiához
hogy viszonyul. Általában ellentétes nézetűnek veszik, és Kuhn elszórt
megjegyzései is erre engednek következtetni. Mindenesetre kérdés, hogy Kuhn
egyáltalán mit gondol a tudomány episztemológiai kérdéseiről? Mit gondol
az igazság, a megismerés, a valóság és a tudomány viszonyáról?
Az első
kiadás utolsó oldalán lényegében ilyen kérdéseket fogalmaz meg Kuhn, és
beismeri, hogy nem tud rájuk válaszolni. Márpedig ez esetben az a
lehetőség áll fenn, hogy elfogadja a legjobb ismert megoldást
(pozitivizmus), és ekkor a mű ezzel a hivatkozással kerek, vagy utal erre
a megoldásra, utalva egyúttal hiányosságaira, és akkor a mű keretrendszere
kerek. Kuhn egyiket sem teszi elég határozottan. Az utószóban próbál kitérni
ilyen kérdésekre, de nem helyezi el nézetét az ismert nézetek körében, és nem
is tud teljes választ adni. A szerző intellektuális becsületességét
mindenesetre dicséri, hogy érzi a hiányosságot. Úgy vélem, hogy ezekben a
kérdésekben a pozitivizmus értékes választ konstruált, amelynél jobbat máig sem
sikerült adni. Ezért ezt kell továbbfejleszteni.
Természetesen
minderre azt válaszolhatnánk, hogy Kuhn gondolatai ezen kérdések nélkül is
megállnak, talán nincs is valóság, talán a tudomány nem is a megismerés
kitüntetett módszere, talán a tudománynak a szociológiai és történeti
szempontokat kivéve nincs is logikai lényege. Elképzelhető volna, hogy a
paradigma tisztán szociológiai képződmény, és a valóságnak nincs is
szerepe. Azonban ez nem volna tartható elképzelés, nem tartható az, hogy a
tudományos ismeret teljesen konstruált, konvencionális termék, aminek semmilyen
kapcsolata nincs valami az embertől független dologgal, amit valóságnak
nevezhetünk.
Hol derül ez ki?
Ott, ahol a paradigmákban anomáliák lépnek fel. Kuhnnak abban igaza van, hogy a
tapasztalás elmélettől terhelt, azonban az nem igaz, hogy paradigmikusan
teljesen meghatározott. Ha ugyanis a paradigma teljesen meghatározná a
tapasztalást, akkor nem léphetnének fel anomáliák. A tapasztalatnak
nyilvánvalóan van a paradigmától független, a valóság által meghatározott
komponense (A félreértés elkerülése végett meg kell jegyeznem, hogy a
komponensre bontás csak filozófiai absztrakció, a tudományban magában nem
adható módszer ilyen felbontásra, de az episztemológiai reflexió kedvéért
ezeket a fogalmakat teoretikusan meg kell alkotni). Ezzel Kuhn láthatóan egyet
is ért, de az ebből adódó további, nagyon fontos kérdésekre nem tér ki.
Kuhnnak abban
igaza van, hogy a tapasztalásban az elmélettel terheltség és a természetre
vonatkozó empíria összefonódik, elválaszthatatlan. Az anomálai azonban akkor
jön létre, amikor az empirikus behatás erősebb lesz a paradigmikus
meghatározottságnak. És ennek mechanizusáról Kuhn nem tud kielégítő
modellt adni. Ennek a kapcsolatnak a modellezésére alkalmas az empirikus,
logikai szemlélet, amely a kérdéshez adekvát módon eltekint a
történetiségtől és szociológiától. Azt, hogy erről a mechanizmusról
Kuhn mit gondol, azt a könyvből nem lehet tudni. Ha elutasítja a korábbi
tudományfilozófia válaszait, akkor nem lehet tudni, hogy mivel tudja
helyettesíteni.
A könyv címe „A
tudományos forradalmak szerkezete”. Ez teljesen félrevezető, hiszen Kuhn a
tudományos forradalmaknak történetéről és szociológiájáról beszél, és pont
a szerkezetének leírásában nem tud kielégítő lenni.
A forradalom nem
Kuhn szerint sem tisztán szociológiai jelenség, a természet „szólal meg benne”
az episztemológián keresztül. Ha tehát kielégítő modellt akarunk adni rá,
akkor elkerülhetetlen az empirista-logikai szemlélet. A tudomány egészét
tekintve ez a szemlélet redukált, hiszen a szociológiai elemeket szándékosan
nem ragadja meg. De itt derül ki, hogy a szociológiai elemek mögött (vagy
felett, a névutó nem jelent szinteket) implicit módon, kell, hogy legyen egy
episztemologiai mechanizmus, amellyel a szociológiai mechanizmus összefonódik.
Kuhn, és más szociológusok, amikor az episztemológiai mechanizmusról nem
számolnak be, azon a feltételezés látszatát keltik, mintha ilyen nem lenne. Ha
azonban elismerik, hogy van, akkor a filozófiájuk csak egyik oldala a kérdésnek,
ami nem a tudomány episztemológiai lényegét, hanem emberi vetületét adja.
Az
episztemológiai és szociológiai vetület élesen rajzolódik ki az
inkommenzurábilitásról mondottakban. A könyv megfogalmazásában az elején ez a
tézis sokkal erősebbnek, és irracionálisabbnak tűnik, mint az
utószóban. Ami kétségbevonhatatlan, az az, hogy Kuhn történeti példákon
illusztrálja, hogy az elméletek összehasonlításában mennyi nehézség
mutatkozott, és ennek megfelelően mennyire más szempontok döntöttek a
paradigmák váltásakor. Nem tiszta azonban, hogy milyen episztemológiai, milyen
normatív konklúziót vonhatunk le ebből a deskripcióból.
Mindenképpen
logikai hiba volna az elméletek elvi összemérhetetlenségét dedukálni a
történeti deskripcióból. Ez ugyanis nem történeti, hanem logikai kérdés. Ha az
elméletek elvben is összemérhetetlenek, akkor ez nem képez normát ebben a
kérdésben. Ha azonban összemérhetőek, akkor a norma csakis az lehet, hogy
a szociológiai tényezők ellenére az elméletek helyes összemérésére kell
törekedni. Kuhn deskripciója ebben az esetben csak egy másik alátámasztását
adja ennek a normának, hiszen illusztrálja, mennyiszer szegték meg a normát a
történelem során.
Általánosságban a
normatív és deskriptív szemlélet kapcsolatáról Kuhn ekképpen ír: „Több mai filozófus
talált olyan fontos összefüggéseket, amelyekben elválaszthatatlanul
összefonódnak a normatív és leíró folyamatok. A „van” és a „kell” semmi esetre
sem válik olyan élesen külön, ahogy eddik gondoltuk”[3]
Ezt nem tartom igaznak. Különbséget kell tenni a között, hogy a „van” és „kell”
kérdése összekapcsolódik, és a között, hogy összefonódik. Véleményem szerint a
kérdés elválasztható, és pontosan megmutatható a kérdések közötti kapcsolat.
ekképpen pontosan megmondható az, hogy a tudománytörténeti leírásból milyen
értelemben, mennyi, és milyen konzekvencia adódik a normákra vonatkozóan. És ez
a konzekvencia csak a logikai elemzéssel együtt képezhet normákat.
Visszatérve a
logikai és történeti szemléletmód különbségére, Fehér Márta „Thomas Kuhn Tudományfilozófiai
paradigmája” című írásában, amely a magyar kiadáshoz csatolva van, a
következőképpen vázolja fel a kettő állítólagos ellentétét: „Ilyen körülmények között tehát csakis két
lehetőség között választhatunk: vagy fenntartjuk a tudományfilozófia által
empirikus és logikai alapon kidolgozott és a tudományosság kritériumául
szolgáló metodológiai ismérvek abszolút és kizárólagos érvényességébe vetett
hitünket, s akkor a korábbi korok tudományát a rögeszmés téveszmék, de
legalábbis a „hiedelmek” körébe utaljuk, alkotóikat pedig az orvosi esetek, de
legalábbis az álmodozók közé, vagy pedig elfogadjuk azt, hogy a tudományosság
ismérvei koronként változnak, tehát érvényességük csak relatív…”. Nos ebben a
szépen megfogalmazott mondatban véleményem szerint több logikai hiba van, és a
kérdések maguk is megérnének egy tanulmányt.
Egyrészt az
abszolút módszer, ha abszolút is, csak a tudományos elméletek kezelésének
módszerét szabja meg, az eredmény függ az információktól. Ekképpen abszolút
módszer és tökéletes érvényesülés esetében is az elméletek változása,
fejlődése adódik, hiszen a tapasztalati alap növekszik. Ez az ideális
felfogás. Másrészt pedig meg lehet különböztetni a tudományt, mint elméleti
fogalmat, és mint történeti fogalmat. A történeti tudományfogalomba lehet, hogy
beletartozik valami, ami elvben nem kifejezetten tudományos, de történetileg
az. Harmadrészt pedig semmi nem kényszerít minket arra, hogy ennyire bináris
módon gondolkodjunk. Az abszolút módszer ideálja és a teljes módszertelen tudománytalanság
között fokozatos átmenetek lehetségesek. A valóságban a módszer sohasem
érvényesül tökéletesen, mindegyik tudós valahol az ideális módszeresség és a
módszertelen gyarlóság között van. A történelem során a módszeresség maga is
fejlődött, ekképpen a tudósoknak egyre jobb lehetősége nyílt az
ideált követni. Az, hogy a szóhasználatban hol húzzuk meg a határt, csak ízlés
kérdése. A fontos az ideális módszer célja.
A logikai és a
történeti szemléletmód tehát kiegészítő, és egyáltalán nem összeegyeztethetetlen,
hanem inkább kapcsolódó.
Végezetül talán a
legáltalánosabb kérdésre térnék ki. Ez pedig az analitikus filozófia kérdése.
Kuhn számos olyan hagyományos nézetet rombolt le, amely az analitikus filozófia
eredménye. Számos kérdésben kritizálta meg bizonyos dolgok megkülönböztetését
azzal, hogy szerinte összefonódnak. Utalok itt a deskripció és preskripció
kérdésére, az elmélet és a tapasztalat kérdésére, a felfedezés és igazolás
kontextusára. Valószínűnek tartom, hogy Kuhn nem szándékozta az analitikus
filozófia elvetését ajánlani. Elgondolása azonban ez irányba mutat, különösen
pedig a még további értelmezések, továbbgondolások. Magam az analitikus
filozófia teljes elkötelezettje vagyok jelenlegi nézetem szerint. Nem látok
ugyanis a megértésre más lehetőséget, mint az analitikusság.
Amennyiben egy
jelenséget meg akarunk érteni, elméleti szinten mindenképpen részekre bontást
kell alkalmazni. A részekre bontás lehet definitív, azaz csakis a megértés
céljából szerkesztett fogalmi rendszer. Ezen rendszer alkotja a modellt. A
modell tehát részekből áll, de nem szeparált részekből, hanem olyan
részekből, amelyek összefüggenek egymással. Ez az összefüggés lehet
kölcsönös is. Az 9sszefüggés azonban nem jelent összemosást. A modell alkotása
azt jelenti, hogy bár tudjuk, hogy az alkotóelemek mesterségesen kreált
egységek, amelyek a kapcsolataik útján egymásra is hatással vannak, azonban nem
tudjuk máshogy megragadni az egészet, mint egy strukturális-kapcsolati modell
alapján. Ez valahogy az emberi megértés sajátsága.
Ki kell térni itt
a modell redukciós sajátságára. A modell sosem a valóság másolata, hanem
redukált változata. A valóság másolata ugyanis egyrészt lehetetlen, másrészt
nem jelent megértést. A megértésben lényegi elem a redukció. Ha tehát valaki
egy modellről azt mutatja be, hogy redukció, akkor az nem jelent kritikát.
Kritikát az jelent, ha valaki az adott szempontból jobb modellt tud adni.
Hasonlóan nem jelenti a modell kritikáját az, hogy valaki összefüggéseket mutat
be az elemek között.
Az tehát, hogy
Kuhn bemutatja, hogy a tudománynak vannak szociális, történeti vonatkozásai is,
és hogy ezzel a pozitivista stílusú modellek redukált modellek, trivialitás, és
nem cáfolja azon modelleket. Az, hogy Kuhn kimutatja a tapasztalat
elméletfüggőségét, egy olyan új felismerés, ami fontos, fontos új
kapcsolat az elemek között, de ez nem jelenti a modell alapvető elvetését,
hiszen ezzel kiegészíthető a modell.
Alapvető
újítás az lenne, ha valaki jobb tudományelméleti, azaz episztemológiai modellt
tudna adni egy teljesen más fogalmi rendszerben, vagy ha az analitikus
filozófia helyett más megértési módot tudna bevezetni. Én ennek
lehetőségét nem látom, ezért fontosnak tartom az analitikus,
empirikus-logikai modellek továbbfejlesztését, mert csak ebben látom a tudomány
mibenlétének lényegének megválaszolására a lehetőséget.
Sok esetben Kuhn
és főleg egyes követőinek álláspontja nem cáfolja, nem kritizálja az
előző nézeteket, hanem felismer egy új összefüggést, azonban
ahelyett, hogy ezzel bővítené az előző modelleket, azokat
elvetve, nem ad másik modellt, s ezzel mintegy szabotálja a megértést. Számomra
a Kuhnnal kezdődő filozófia
egy „forradalom, új paradigma nélkül”, azaz destrukció. Ezzel szemben
Popper könyvében számomra az volt a legcsodálatosabb, hogy mik9zben cáfol
előzőleg bevett nézeteket, az új alapon új modellt épít fel. Popper
cáfolta a végleges verifikációt, és helyette falszifikatív modellt adott.