Ideál és valóság
kapcsolata
A
következőkben a tudományos ideál és a valóságos tudomány kapcsolatával
fogok foglalkozni. A kérdésre adott válaszomat meg is kell alapoznom, ezért az
ideál és a valóság általános kapcsolatára is ki kell térnem.
A témát a
tudományfilozófiában felmerülő kérdések motiválták, amelyek az
episztemológia és tudományszociológia, deskriptív és normatív szemlélet
kapcsolatával foglalkoznak. A pozitivista és posztpozitivista tudományfilozófia
ellentéténél merülnek fel ezek a kérdések leginkább. A kérdés az, hogy vajon
szükség van-e abszolút, ideális, episztemológiai értelemben vett, logikai alapú
normákra a tudományban. A kérdése felvetődik úgy is, hogy ezen normákra
szükség van-e a tudomány szervezésében, illetve a tudomány mibenlétének
magyarázatában. A konkluzióm az lesz, hogy mindkettőre szükség van.
A tudomány emberi
cselekmény, emberek alkotása, márpedig az embereknek sajátságos szociális
tulajdonságaik vannak. A tudományt emberek közösségben művelik, és a
tudományos közösség benne él a társadalomban, azzal kapcsolatban van. Ekképpen
a tudomány szociológiai vizsgálata szükségképpen fontos kérdés.
Az első
kérdés az, hogy vajon a tudomány sajátságos közösségi tevékenység-e?
Különbözik-e a többi emberi intézményektől, mint például a művészet,
sport, politika? És ha különbözik, ez vajon csupán esetleges, vagy valami
speciális, ami magyarázatra szorul? Az egészen nyilvánvaló, hogy a tudomány
különbözik valamiben a többi intézménytől, ahogy azok is különböznek
egymástól. Mindegyik intézmény egy sajátságos módon foglalkozik a világgal
(vagy annak egy részével), ez a sajátságos mód sajátságos témához, célhoz
kapcsolódik. Kézenfekvő, hogy ezen mód, cél lehet a magyarázata a
különböző intézmények sajátságos működésének. Ezen gondolatmenet
szerint a tudomány sajátságosságának oka egy sajátságos cél, ami vezérli a
tudósokat tudatosan és tudat alatt.
A cél véleményem
szerint a megismerés. Csakhogy az emberek nem megismerésre specializálódott
céleszközök, hanem társadalmi lények. Ezért más szempontok is vezérlik
őket. Ezeket nevezhetjük szociális szempontoknak. Ezen szempontok is
fontosak a tudomány milyenségének kialakításában, az emberi tudomány
valószínűleg sajátságosan emberi is. Ugyanakkor sajátságosan tudományos,
és ezen sajátság csak és kizárólag a sajátságos céllal magyarázhatóak, hiszen a
többi szempont a szociális tulajdonságokat eredményezi. Mindezen célok és
szempontok összekapcsolódnak, de a megértés szempontjából teoretikusan külön
kell választani őket.
Szociális
szempont a szociális externális tényezők: politikai, gazdasági, kulturális
tényezők, valamint internális tényezők: a tudós magánélete, személyes
szempontjai, sajátos értékrendje. Az episztemológiai tényezőt pedig az
empirikus-logikai tudományelméletek próbálják megragadni, ezek valamiféleképpen
az elmélet és a valóság kapcsolatával kapcsolatos dolgok.
az előbbiek
megértésével a szociológia foglalkozik, és fel tudja tárni a tudományban azt,
ami társadalmi jellegű, az utóbbival a logikai-empirista tudományfilozófia
foglalkozik, tehát szükségképpen feladata megválaszolni ezt a kérdést, ha meg
lehet. Ha nem lehet megválaszolni ezt a kérdést, az egy dolog, de a
megválaszolás igénye mindenképpen fennáll. Aki tehát az effajta filozófia
érvényességét nem fogadja el, egy kérdést utasít el, amelyet feltehetően
meg lehet válaszolni. Márpedig az emberiség nem nagyon fogta vissza magát egy
kérdés megválaszolásában.
A másik oldalról
nézve véleményem és a tudomány történetének tanulsága szerint a tudósok
általában rendelkeztek valamilyen eszmével a tudományról, és ez lényegesen
befolyásolta a tudományos kutatás menetét. Valamifajta ideál befolyása tehát
mindenképpen megvolt. Az egy másikkérdés, hogy ez az ideál mennyiben felel meg
a logikailag helyes ideálnak. Azt mondhatjuk, hogy egy logikailag helyes
„ideális ideál” tehát közvetve mindig is befolyásolta a tudomány folyását. Az
ideális ideál ideája tehát szükséges elem a tudománytörténet magyarázatához.
Térjünk rá a
norma és valóság praktikus kapcsolatára. A valóságos cselekvés, tehát a
tudomány valódi története sohasem felel meg az ideálisnak. A normák, még ha
érvényesek is, csak részben érvényesülnek. A tudós tehát mindig átmenet ideális
tudós és közönséges ember között. A tudós és a tudomány sohasem teljesen
ideális. Ugyanakkor véleményem szerint nem is teljesen közönséges. Véleményem
szerint a tudomány még csak nem is olyan, mint amiben a norma csak tudat alatt
érvényesül, hanem olyan, amelyben a norma tudatosan és tudat alatt érvényesül,
de mindig csak részlegesen, mert hatnak a szociális szempontok is.
A normának tehát
akkor is van szerepe, ha csak részlegesen érvényesül: a norma értelmét nem
veszejti el részleges érvényesülése. Egészen más volna a helyzet a tudományban,
ha elveszítené normáját. Az is kézenfekvő számomra, hogy különbség van a
norma tudatosítása és tudatalatti működése között, méghozzá az utóbbi
javára. Ezért szükséges a norma kutatása és közzététele, tehát fontos a
tudományos módszertan kutatása.
Az emberi
megértés általában mindig is olyan kérdésekkel foglalkozott, amelyek
működtek valahogy. A megértés célja az, hogy a megértés által racionálisan
sokkal kedvezőbben befolyásolhatjuk vagy csinálhatjuk azt a valamit. A
tudományfilozófia kialakulása előtt már létezett valamilyen tudomány. De a
tudományfilozófia hatására a tudomány várhatóan jobban működik. A
tudományos módszer felismerése tudatosítja a módszert, és ezzel az, mint norma
jobban érvényesül. A racionális gondolkodásnak ez az önvisszacsatolás az
előnye: a racionálisan felismert helyes norma általában elősegíti a
norma érvényesülését. A normáknak és a normák kutatásának ez a szerepe.
Tehát
elképzelhető, hogy a történelem folyamán a tudomány normái kevésbé
érvénysültek, az is, hogy nem helyes normák érvényesültek. De pont ezért a
helyes norma felkutatása és tudatosítása lehet csak jó cél, nem pedig ezen
gondolkodásmód elvetése.
Abban a
szélsőséges esetben, ha létezik logikailag lehetséges univerzális norma,
de ezt a történelem során sohasem közelítették meg a tudományfilozófusok, és a
tudósok ekképpen pláne nem, akkor is az a helyes, ha ezt feltárjuk. Ha pedig
nem létezik, akkor azért helyes a vizsgálata, hogy ez derüljön ki. Az, hogy a
tudomány történetének eddig mi volt a folyása ebben a kérdésben irreleváns.
Ha a
különböző kultúrák kapcsolatát nézzük a jövőben, akkor fontos
felismerés, hogy felismertük a paradigmák összehasonlításának nehézségeit,
hiszen ez a kultúrák közötti kommunikációban segít. Ugyanakkor teljesen káros
az, hogy a nyugati kultúra ezzel túlságosan is elvesztette magabiztosságát.
Amennyiben van ideális módszer, akkor minden kultúrának erre kell törekednie.
Az, hogy saját paradigmáját tartja helyesnek, nem baj, amennyiben elég nyitott
ahhoz, hogy kommunikáljon a másik paradigmával.
Amennyiben nincs
helyes módszer, akkor pedig teljesen mindegy, mindenesetre az, hogy mindegyik
paradigma a saját fennmaradása mellett van, akkor is érthető. A nyugati
kultúrának tehát az inkommenzurábilitás jelenségéből annyit kell magáévá
tennie, amely elősegíti a hatékony kommunikációt, és azt el kell vetnie,
hogy emiatt ne legyen határozott álláspontja.
További általános
filozófiai kérdés még a normatív gondolkodás és a deskriptív gondolkodás
kapcsolata. A következő gondolkodási sémában látom a helyes kapcsolatot. A
deskripció feladata, hogy leírja a valóságot, illetve részben értelmezze is
azt. A tudományfilozófiában konkrétan a szociológia, történelem, pszichológia
feladata, hogy a megismerés adott körülményeit feltérképezze. A megismerésnek
ugyanakkor határozott célokat lehet adni. Ez meglehetősen távol eshet
attól, ami van, ugyanakkor véleményem szerint ezek a célok eddig is, tudatosan
és tudat alatt is formálták a tudományt.
A pozitivista
szemléletű filozófia ezen cél logikai elemzését és lebontását célozta meg.
Ezáltal egy módszertan állítható fel, amely egy adott cél érdekében a
tudomásunk szerinti legjobb megoldás. Ezután zárul be a kör: a normákat össze
lehet vetni a deskripcióval és nyilván különbségeket fogunk találni. A
preskripciókat a deskripcióval összedolgozva egy praktikusabb módszertani
előírásokat lehet kidolgozni. Ez a normák részleges enyhítését jelenti,
elérhetőbb célok kitűzését. Ugyanakkor sosem szabad elfelejteni, hogy
ez a praktikus módszertan csak kényszerfeltételek miatti enyhítése az elvi
módszertannak. Ez a praktikus módszertan szociológiai, pszichológiai
megfontolásokat is tartalmaz, de nem lehet, hogy ezek uralják el a módszertant.
Szólni kell még
egy olyan problémáról, amely a körkörösséggel fenyeget: arról van szó, hogy a
szociológiai, pszichológiai, biológiai ismereteink azon tudomány termékei,
amelyeknek módszertanát ezekből kiindulva és a logika által kívánjuk
megalapozni. Ez látszólag körkörösség, azonban mint azt Kuhn megjegyezte, nem
minden körkörösség értelmetlen. Van, amikor a körkörösséget nem lehet
kikerülni, ilyenkor egy produktív körkörösség jobb, mint a semmi, avagy jobb,
mint egy visszacsatolás nélküli lineáris, nyílt gondolatrendszer.
A produktivitás
azt jelenti, hogy a körkörösség nem is jelent kört, hanem inkább cikloist. A
visszacsatolás ugyanis nem jelent tautologikus körkörösséget, hanem olyan
visszacsatolás, amely alakítja a rendszert. A valódi körkörösség, a tautológia
nem jelent produktív rendszert, legfeljebb konzisztenciát. Ez a „cikloisosság”
viszont a gondolatrendszer önirányítását, önfejlődését jelenti.
Egész pontosan
még a ciklois sem elég jó hasonlat, hiszen a tudományfilozófia a tudomány egy
kis részeredményéből indul ki, azon eredményből, amely a
legerősebben igazoltak között van. Ez alapján építhető fel a módszer,
amely azután az egész tudomány módszerévé szolgálhat. A tudományos módszer
eredménye ezután egy nagyon tág ismeretrendszer. A visszacsatolás tehát az
output egy széles spektrumából egy szúk spektrumot választ ki, a tudományos
módszer tehát a tudománynak csak egy részeredményén alapul. Márpedig
határozottan értelmesnek gondolom azt, hogy a tudomány módszere a tudományos
ismeretek egy szűkebb részeredményére alapozva megalapozható.