MINDEN METAFIZIKA
ÉRTELMETLENSÉGE
Avagy
Rudolf Carnap: A
metafizika kiküszöbölése a nyelv logikai elemzésén keresztül[1]
című cikkének
elemzése
A túl korai redukciók mindig ellaposodáshoz vezetnek,
ezt már a fizikában is láttuk. Sokkal fontosabb a jellegzetes struktúrák
kidolgozása és talán provizorikus axiomatizálása. Én úgy látom az egész
szellemtudomány ezen kínlódik, mert legtöbbször csak nagyon határozatlan
hasonlatokhoz és képekhez jut el, ami természetesen nem lehet végleges állapot.
Igen tanulságos e szempontból M. Heidegger: „Sein und Zeit” című nagy port
felvert könyve, ami azt a benyomást teszi, hogy sok jellegzetest lát, de annak
némi szabatos megfogalmazására nem képes és ma talán még nem lehetséges.
Ortvay Rudolf levele Neumann
Jánoshoz 1939. május 28.
Rudolf Carnap a
Bécsi Kör meghatározó egyénisége. A Bécsi Kör pedig a pozitivizmus meghatározó
filozófiai csoportja volt. A pozitivizmus a tudományfilozófiában az analitikus
szemléletet és ezen belül a logikai-empirikus irányzatot képviselte. Ez az
irányzat a tudományfilozófia feladatát a megismerés lehetőségeinek logikai
elemzésének tekintette. Mondhatni, a filozófia alkalmazott logikát jelent
náluk.
Ez a
tudományfilozófia a megismerés társadalmi és pszichológiai szempontjaitól
nagyrészt eltekintett. Pontosabban csak a legalapvetőbb feltételezésekkel
élt ebben a viszonylatban. A megismerő emberről szinte csak azt
feltételezik, hogy képes a világról olyan tapasztalatokat gyűjteni, amely
abból valamennyi információt nyújt. Majd pedig képes logikus gondolkodásra,
amelynek segítségével amennyire csak lehet, módszeresen megpróbálja
kifejleszteni a tapasztalatok alapján azt az elméletet, amelyet azok leginkább
igazolnak. Tehát az igazságra vonatkozóan a lehető legjobb hipotézist
kidolgozni.
Ez a
tudományfilozófia normatív szemléletét jelenti, amely mint mondtam, nagyrészt
eltekint a történelmi, szociális és pszichológiai elemektől, avagy azokat
csak annyiban veszi figyelembe, amennyi a realitás minimális megőrzéséhez
kell. Ezt a későbbi időszakban erősen bírálták azzal, hogy így
egy erős redukciót hajtanak végre.
Ám gondolkodjunk
csak, mi a cél? A norma kidolgozása, a helyes módszer megközelítése, hogy azt a
tudósok elé tárhassuk. Ez a módszer nyilvánvalóan nem fedi le azt teljesen,
amit a tudósok a tudományfilozófia nélkül, maguktól is tesznek. De ha teljesen
lefedné, akkor nem is volna norma. Ennek megfelelően, ha a történelmi,
pszichológiai és szociális jellemzőket hangsúlyosan vagy teljesen
figyelembe vennénk, akkor nem normához, hanem jó esetben deskripcióhoz jutnánk.
A deskripció így ugyan jobban leírná, mit csinálnak a tudósok valójában, de
pont ezért nem lennének normák.
Nyílván a
deskriptív megközelítésnek is kell végezni valamilyen redukciót, hiszen mi
értelme megállapítani, hogy „minden úgy van ahogy van”? A deskripció is megpróbál
modellezni, redukálni, eltekint némi esetlegességtől. A normatív
szemléletnek pedig még több esetlegességtől kell eltekintenie. Mert míg a
deskriptív elméletek célja annak nagyjából helyes modellezése, hogy mi
történik, addig a normatív elméletek célja az, hogy minek kellene történnie;
Hogyan volna helyes?
A redukció
mértékében tehát folyamatos átmenet lehetséges. Minden redukció
mellőzésének semmi értelme, mert az a valóság másolata, amely „nem fér be
a fejünkbe”. A valóságot lemásolni nem megismerés, hiszen a valóság önmagában
nem megértés, a megértés a valóság egy modellezése, amely olyan egyszerű,
hogy számunkra felfogható, de olyan finom is egyben, hogy alkalmas legyen
céljának. A célnak megfelelően pedig ezért különböző redukciós fokok
lehetségesek.
Ugyanakkor minden
redukált modellt lehet kritizálni a redukciója miatt. Egy jó modell ezeket a
feltételezéseiben leszögezi, pontosan azért, hogy lássuk, minek érdekében, és
mitől tekintettünk el. Egy ilyen modellt kritizálni értelmetlenség, hiszen
hiába mutatjuk be, hogy a valóság finomabb, ha a megkívánt szemlélethez az a
redukció szükséges, amelyet megtettek.
Például egy
folyamat modellezéséhez mindenféle feltételeket tesznek. Például, hogy bizonyos
összefüggések lineárisak, bizonyos paraméterek állandóak, stb. Ha a modell
ezeket a feltételezéseket leírja, akkor teljesen felesleges rámutatni, hogy „a
valóság cizelláltabb”. Tudja ezt a modell alkotója, de mi haszna finomabb
modell alkotása, ha azzal a folyamat számíthatóságát vesztjük el?
Hasonlóan azok,
akik a pozitivista filozófia redukcionizmusát kritizálják, szem előtt
kellene, hogy tartsák, hogy ugyan lehet finomabb modellt kialakítani, sőt,
a deskripció érdekében kell is, de vajon ha preskriptív konklúziót akarunk
tenni, akkor ezt nem rontja-e el?
Ekképpen én a
pozitivista és a posztpozitivista tudományfilozófiát úgy tekintem, hogy a
pozitivista preskriptív, míg a követő nézetek inkább deskriptívek. A
posztpozitivista nézetek tekinthetőek a pozitivista nézetek tovább
finomításának, a deskripció érdekében, és emellett a pozitivista eredményeket
meg kell őrizni a preskripciónak.
A valóságot
mellesleg lemásolni nem is lehet, hanem csak megélni. Az átélés az egyetlen
olyan kapcsolat a valósággal, amely talán nem redukál, viszont
valószínűleg ez sem hű másolat. Az objektív gondolkodás értéke, hogy
bizonyos esetekben értékesebb egy redukált, de ezen kereten belül helyes
modell, mint egy nem redukált, de valószínűleg teljesen „ferde” átélés. Az
előbbit nevezhetjük megismerésnek, az utóbbit életnek.
Visszatérve a
pozitivista tudományfilozófiához, ennek célja tehát a deskripciónál nagyobb
redukció a normatív elmélet megalkotása érdekében. Ezzel szemben a későbbi
„filozófusok” tovább finomították a deskripciót. A „filozófusok” szót
idézőjelbe teszem, mert amennyiben egy deskripciról van szó, akkor a
pszichológiai, szociológiai és történelmi vonatkozásokat annyira figyelembe
kell venni, hogy véleményem szerint ez már rendes tudomány, és nem filozófia.
Egy közösség
szociológiájának, egy szféra történelmének, egy embertípus pszichológiájának
leírása ugyanis egyszerű tudományos téma, amelyhez elvben tudjuk a
módszereket. Ezzel szemben a normatív elmélet valóban filozófia, hiszen itt
pont a tudomány helyes művelése a kérdés, tehát ez tudományfeletti kérdés,
míg a deskripció tudományos kérdés, igaz önreferáló.
Carnap ezen írása
pozitivista normatív szemlélet mintapéldánya lehetne, talán a legélesebb
konklúzióval rendelkező tanulmány. Kedvenceim közé tartozik, mert a
logicista módszer hatékonyságát legjobban példázza: rendet rak egy olyan
kérdésben, amelyben pont a logika mellőzése miatt zűrzavar
uralkodott. Mostanában olvasok egy hasonló tanulmányt Bertrand Russeltől,
amely ugyanezen kérdést alapvetően ugyanolyan keretek között, de kicsit
más oldalról, kicsit jobban koncentrálva a humán szempontokra, kicsit kevesebb
formalizmussal elemez[2].
Carnap cikke a
címének megfelelően nyelvi elemzés által próbálja tisztázni a metafizika
lehetőségeit (illetve inkább hiúságait). A nyelvi elemzés nem túl
részletes, csak a leglényegesebb momentumot ragadja meg, és elemzi logikailag,
ez pedig a jelentés. A jelentést a szavak, mondatok jelentésén keresztül
elemzi. A megállapítás az, hogy a mondat jelentése annak logikai
következményeiben van, amely által ellenőrizhető.
Carnap itt a
verifikáció kifejezést használja, de tudjuk, hogy a későbbi kritika
folyamán az ellenőrzés lehetőségeinek korlátait kimutatták. Ebben
leginkább a Bécsi Kör belső ellenzéke, Karl Popper vált ismertté, azonban
lényegében ez nem változtat Carnap gondolatmenetének lényegén. Tulajdonképpen
lényegtelen, hogy az ellenőrzés után, az alkalmas-e jusztifikációra, vagy
falszifikációra, az ellenőrzés lehetősége a lényeg, ugyanis csak ez
kapcsolódik a jelentéshez. Hogy az ellenőrzés után mit lehet kezdeni az elmélettel, az már más
logikai tényezőktől függ.
Lényegében a szó
jelentése is a mondat jelentésén alapul, hisz a szó jelentése annak elemi
mondatán keresztül definiálódik. Ez megint egy olyan redukció, amely talán
kritizálható. A szavak ugyanis több
mondatban használatosak, és ezek mindegyike hozzájárulhat a jelentéshez. De ez
megint nem érinti a lényeget. A lényeg, hogy a szó, mondat jelentése annak
ellenőrizhetőségében rejlik. Ezt a definíciót Carnap többformában is
megfogalmazza, amelyek kapcsolódnak más területekhez, de ekvivalensek. Így ha
valaki az egyiket elfogadja, akkor a többit is. Ez erősíti a gondolat
erejét.
A mondat
jelentése annak szintaxisán és szemantikáján is múlik. Carnap megkülönbözteti
azokat a mondatokat, ahol a szavak összetétele szintaktika szabályokat sért.
Ezek a legnyilvánvalóbban értelmetlen mondatok, ezek értelmetlensége
szembetűnő. Egy másik lehetőség szavak szintaktikailag helyes,
de szemantikailag helytelen összetétele. Egyszerű esetekben ezek az esetek
is nyilvánvalóak, de a metafizikában már olyan bonyolult körülmények között
fordulnak elő, hogy nem „esik le a tantusz”: az ilyen szövegek az értelmes
jelentés látszatát keltik, holott valójában nem erről van szó.
Jól látható
tehát, hogy a szélhámosság tipikus példájáról van szó: szélhámosság
elkendőzés által. A szöveg teoretikusan értelmesnek mutatkozik, holott nem
teljesíti ennek feltételeit. Ezeket az állításokat Carnap látszatállításnak
nevezi.
A harmadik
lehetőség az, hogy a mondat már szavak szintjén tartalmaz „látszatfogalmakat”.
Ez az eset is nehéz, mert látszólag minden rendben van, csak a tüzetes logikai
elemzés tudja feltárni a hibát, csak a kíméletlen kritika. Pont azért lehet a
metafizika sikeres, mert ezt kevesen tudják felmutatni.
A megállapításait
Carnap pont egy ilyen hatásos metafizikuson demonstrálja, Martin Heidegger
írásán. A kijelölt szakasz szinte teljesen alkalmasnak tűnik minden
visszaélés bemutatására. Az elmélet tehát alkalmazhatónak is látszik.
Mindezen
elemzések és megszorítások után csak az marad a kérdés, hogy akkor mi a
metafizika helyzete, szerepe és egyáltalán miért van? Erre az utolsó részben
kapunk választ. A metafizika e szerint az életérzés kifejezése. Az életérzés
fogalom itt talán túl szűknek bizonyul, hiszen nem csak ilyen érzések
rejtőzködhetnek a metafizika mögött, hanem mások is. Mindenesetre a
metafizikára jellemző a legáltalánosabb kérdések vizsgálata, ezeket
legtöbbször joggal nevezhetjük életkérdéseknek, ennek megfelelően
életérzés kifejezése, amely meghúzódik mögötte.
No de ezzel még
mindig nem tisztázódott, hogy mi is a metafizika, hiszen az érzések
kifejezésére a művészetek alkalmasak, és ami érzést kifejez, azt joggal
mondjuk művészetnek. Ez így is volna rendjén, és a metafizika körüli zavar
pont az, hogy azt, anélkül, hogy megfelelne a teoretikusság előbb leírt
kritériumainak, mégis annak tekintik, mert első látásra formailag olyan.
Carnap tehát azt mondja, hogy a metafizika teoretikus formába öltözött
művészet. És természetesen ez az „álruháskodás” egyáltalán nem válik
előnyére hiszen csak zavart kelt, csak félrevezet. Ennek tulajdonítható,
hogy a művészettel és tudománnyal szemben a metafizika semmilyen eredményt
nem ért el.
Carnap javaslata
szerint tehát a szövegek állító és kifejező funkciója elkülönítendő,
és az előbbi a teoretikusságnak, azaz a tudománynak felel meg, a második
pedig a művészetnek. A metafizikának pedig el kellene döntenie, hogy hova
tartozik, mert a kettő között „a zavarosban halászni” ugyan akár hatásos
lehet, de semmiképpen nem helyes, és nem produktív.
Példaként Carnap
a zenét említi, amely nagyon tiszta kifejező, itt teoretikusság látszatát
kelteni is nehéz. Alkalmas példa még Nietzsche, aki közel van a
szemfényvesztéshez, ő nagy retorikus. Azonban Nietzschéről
elmondhatjuk, hogy hatásos írásai nem is keltik a teoretikusság látszatát.
Ennek megfelelően ő művésznek mondható: irodalmárnak. És ez nem
lekicsinylés, hanem átminősítés.
Quine „Az
empirizmus két dogmája”[3]
című cikkében kritika alá veszi többek között Carnap jelentéselméletét is.
A kritika nagy része jogos, és az elmélet ennek megfelelően finomításra
szorul. Ez valószínűleg az a finomítás, ami előrébb viszi a
megértést.
Quine azt veszi
észre, hogy egyetlen mondatból általában nem vezethető le semmi
logikailag. Az elméletek több állításból állnak, és a levezetésekben sokat fel
is használnak belőlük. Általában nagyon sok hallgatólagos feltevés
tartozik még a levezetéshez. A lényeg, hogy egy mondat nem elégséges egy
logikai következmény levezetéséhez, tehát a mondatoknak nincs önmagukban
értelme, hanem csak az elmélet egészének.
Ez kétségtelen,
és teljesen logikus megállapítás. Valószínűleg Carnap sem gondolta ezt
másképpen, csak ő hallgatólagosan rögzítettnek vette az elmélet többi
állítását, és ehhez viszonyítva szól a definíciója. Amennyiben a mondat az
elméletben ellenőrizhető, úgy van jelentése.
Quine még azt is
hozzáfűzi, hogy az elméletben, ha valamely tapasztalati tény ellentmond
neki, akkor nem egyértelmű, hogy melyik állítást vessük el. Így nem
egyértelmű, hogy melyik mondatot ellenőrzi az a bizonyos tapasztalati
tény. Ennek megfelelően végül is kedvünk szerint választhatjuk ki legalább
azt a mondatot, amelyet elvetünk.
Ennek
következménye az lenne, hogy az elmélet ellenőrzése és jelentése
definiálható, de a mondaté nem. Hát az a helyzet, hogy tulajdonképpen ez is jó
nagy fegyvertény az előző állapotokhoz képest, bár kicsit valóban
elégtelen. Mindenesetre carnapi
gondolat lényegét nem érinti, de most már nem mondatra, hanem elméletre
vonatkozik.
Azonban az elvet
mégis vissza lehet vezetni mondatra is, amennyiben van egy elv, amely szerint
választunk az egyaránt lehetséges elméletek közül. Erre, mint láttuk, nem elég
feltétel a konzisztencia és a tényeknek való megfelelés. Még egy újabb
szempontot bevehetünk. Karl Popper az empirikus tartalmat nevezte meg[4],
ez pedig azt jelenti, hogy azt az elméletet kell elfogadni, amelyiknek
legnagyobb a tapasztalatra vonatkozó következménye.
Quine „A világ
empirikusan ekvivalens rendszereiről”[5]
című cikkében azt is megállapítja, hogy még ez sem egyértelmű, mert
több empirikusan ekvivalens elmélet van, és ezek akkor szükségképpen
ugyanakkora tartalommal rendelkeznek. Igen ám, de akkor pont a carnapi gondolat
szerint ezeknek az elméleteknek a jelentése azonos. Tehát ezek ugyanazon
elmélet különböző megfogalmazásai. Ez tehát nem gond, itt nyugodtan
választhatunk kedvünk szerint, vagy kezelhetőség vagy esztétikai megfontolások
szerint.
Ezen ekvivalens
megfogalmazások között érzünk különbséget, de mivel ez empirikusan nem
megfogható, ezért a különbség metafizikai, amivel nincs értelme törődni.
Fontos, hogy ezt lássuk, mert a tudomány és filozófia története szerintem számos
olyan vitától terhes, amely különböző, de ekvivalens megfogalmazások
között ment, de értelmetlenül, és a fentiek szerint nem véletlenül
eldönthetetlenül.
Ha az elméleteknek ezt az
ekvivalencia-osztály szervezettségét látjuk., akkor a popperi elv, az empirikus
tartalom mindig kijelöli a legjobb elméletet, és egyben azt is, hogy melyik
mondatot kell elvetni és melyiket lehet megtartani.
Mint láthattuk,
Quine kritikája jogos és tovább finomítja a modellünket, nem érintve viszont
annak lényegét. A tudományos elméletet a modern filozófiában általában hálóval
modellezik, amelynek bonyolultabb tulajdonságai vannak. Mindazonáltal fontos,
hogy itt az analitikusságot tovább viszik. Nem csupán annyit mondanak, hogy az
elméleteknél ezek az összefüggések bonyolultabbak, hogy az előző
modellek túl egyszerűek, hanem a modellt finomítják. Ez előre viszi a
filozófiát.
A metafizika a
teoretikus hangot azért sorolja el a tudománytól, hogy növelje a hatás
hatékonyságát, ugyanakkor a teoretikus tartalmat nem mellékeli mellé, ezért
tudománynak elégtelen. Azzal, hogy így ér el hatást, sokakat megtéveszt, és
ezek számára a metafizika értékes, mély valami. Azonban aki jobban odafigyel,
annak lelepleződik a turpisság, és így a metafizika bizony kifejezőerejében
is silánnyá válik. „Két szék között a földre esik tehát”, nem egyesíti, hanem
elveszti mindkét szféra erejét.
Hogy lehet a két
szféra erejét termékenyen egyesíteni? Nyilván abszurdum volna a szép beszéd
kitiltása a tudományból. A tudománynak alapvetően teoretikusnak:
formálisnak, egzaktnak kell lennie. A teoretikus tartalom leírására ez teljes
értékű. Az ismeret közléséhez, annak kritikájához tulajdonképpen nem
szükségesek metaforák, analógiák. Az analógiák szükségesek az ismeret
felfedezésekor, és annak hatásos leírásához. A metafora pedig szintén a teljes
értékű modell könnyebb megragadását segíti elő. Ezek tehát a tudás
felfedezésének és az átadásának eszközei.
A tudás
igazolásának, kritikájának, azaz az igazságról való döntésben ezek a
tényezők nem játszhatnak szerepet, mert akadályozzák a semleges
ítélkezést. Ekkor meg kell tisztítani az ismereteket a retorikától. Az intuitív
merengésnél és az előadásokban lehet alkalmazni ezeket az inspiratív,
költői eszközöket. De a költői eszközök a leírásban nem helyettesíthetik
a formális tartalmat, csak kiegészíthetik azt. Alkalmasint jobb elkülöníteni a
formális modellt és az analógiát, metaforát, példákat, amelyeket annak
hatásosabb memorizálásához használnak. Ezek nem növelik a tartalmat, csupán
pszichológiai eszközök, nem a megismerés eszközei, hanem azt segítő
pszichológiai eszközök.
A posztmodern
filozófia egyik legfelkapottabb irányzata a hermeneutika. Carnap kapcsán
felvetődött bennem, hogy mit mondhatunk akkor a hermeneutika
lehetőségeiről? A hermeneutika a szöveg értelmezésének tudománya.
Vajon mely szövegek szorulnak értelmezésre?
A modern
teoretikus szövegek semmiképpen. Hiszen ezek a művek egy bizonyos
közismert, egyértelmű fogalomkészlettel íródtak. A formalizálás szintén az
egyértelműséget segíti. Egy jó teoretikus szöveg tehát világos, nem szorul
értelmezésre. Legalábbis a helyes, valóban teoretikus szöveg.
A szövegek
elemzését régóta ismerjük az irodalomból. Ott bevett nézet, hogy a szöveget
elemezni szükséges. Ez érthető, hiszen amint megállapítottuk, a
művészi kifejezés nem egyértelmű. Pontosan ez az értéke: a
többértelműség kapcsán képes a kifejezés gazdagságát megvalósítani.
Úgymond mindenkinek azt mond, amit benne kivált. A metafora például a szó
szerint értelmezhető szöveggel ellentétben abszurd, és az abszurditás
feloldása többértelmű. Ezzel ragadja meg a művészet a többjelentést.
Az egyértelműség szükségtelensége lehetőséget ad a szubjektív
kifejezésére is, amely egyértelműen nem adható át, de kifejezve valamit
mégis sikerül érzékeltetni. Ha nem kívánunk kategorikusan állítani, akkor ez a
homály jótékony és értékes, mert a hatás lehetősége rejlik benne.
A szövegelemzés a
művészetben arra vállalkozhat, hogy a művész életét, akkor hangulatát
s más ismereteket ötvözve rekonstruálni próbálja a művész által
valószínűleg kifejezni kívánt tartalmat. Ezáltal hozzáférhetővé válik
a mű vélelmezett tartalma az észnek is. Ez a rekonstrukció a művészet
bizonytalansága folytán szükségszerűen maga is bizonytalan, mindenesetre
ez elég, hogy értékes tudjon lenni. Itt tehát a hermeneutikának pont az az
összekötő kapocs a szerepe, ami a tudomány és a művészet között
lehetséges.
A tudomány és
művészet szétválasztásának célja ugyanis csak a tisztánlátás. Nem akarjuk
azt a zavart, amely az összekeverésből származik. De nem jelent hermetikus
kettéválasztást: minden szétválasztásnál meg kell engedni a kapcsolat
lehetőségét, hiszen „minden összefügg mindennel”. A szétválasztás csupán a
megértés miatt szükséges, a kapcsolódás pedig a valósághűséget erősíti.
Véleményem
szerint ez általános elv. Az analitikus filozófia mindig szétválaszt dolgokat,
mert nem lehetséges megértés szétválasztás nélkül. A szétválasztás egy modell.
Az a vulgáris analízis, amely a szétválasztást sterilnek látja, nyilván
túlegyszerűsít. De az elkülönített kategóriák között összefüggéseket
megengedve ez feloldható. Más részről a felbontás finomítható, ezzel
közelíthetünk a valósághoz. Az analitikus filozófia a felbontás
növelhetőségével, a kapcsolatok lehetőségeivel és az emergens tulajdonságokkal
véleményem szerint univerzális. Olyan értelemben legalábbis, hogy amit
megérthetünk, azt csak így érthetjük meg.
A holisztikus
filozófia ettől abban különbözik, hogy felismeri: „a valóság nem olyan
egyszerű”, nincsenek éles határok, minden mindennel összefügg. De ennél
tovább nem juthat el, innen vagy visszakanyarodunk az analitikus modellekhez,
vagy nem fogjuk megérteni a dolgokat. A redukció teljes mellőzése ugyanis
lehetetlenné teszi a modellezést, és ezzel a megértést. Csupáncsak a teljesség
érzetét keltheti bennünk, de nem megértést. A holiszitkus filozófia tehát az
egymondatos filozófiák közé tartozik. Az a mondat nyilván helyes, de
eredménytelen. A mondat kimondása után mégis vissza kell térnünk az
analízishez, mert ez az egyetlen megértési mód.
Visszatérve tehát
a hermeneutika szerepéhez, megállapíthatjuk, hogy a hermeneutika a művészi
alkotások esetében helyénvaló tudomány. Tudomány, és nem filozófia. Mi van
tehát a metafizikus, vagy misztikus szövegekkel? Ezek, mint megállapítottuk,
kívülről teoretikusnak tetszenek, de belülről, nincs egyértelmű
jelentésük. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint, hogy értelmezésre szorulnak.
Hiszen, ha valaminek van egyértelmű jelentése, akkor miért kell azt
elemezni?
Természetesen
külön kategóriát képeznek a régi szövegek, ezeknek számunkra már nem teljesen
egyértelmű a jelentése, mert nem osztozunk az alap fogalomkészletben.
Ezért az ókori írások bizony értelmezésre szorulnak, akkor is, ha van
egyértelmű jelentésük. A legvilágosabban fogalmazó ókori teoretikusoknál
pedig még ebben az esetben sincs erre szükség.
A modern
írásoknál ez még inkább így van: ha valaki világosan akar fogalmazni, akkor meg
tudja fogalmazni világosan azt, ami valóban tudása. Ha nem, akkor az nem
tudása, hanem csak érzése vagy sejtése. Heidegger tehát azért szorul
értelmezésre, mert valamit ugyan sejtette, de nem tudta eléggé ahhoz, hogy
világosan írja le. Annak hogy nem akarta világosan leírni, nem látom okát,
hacsak nem feltételezzük, hogy nem is volt célja a megismerés, vagy az ismeret
átadása, ami egy filozófusnak célja kellene, hogy legyen.
A hermeneutika
tehát azt jelzi, hogy bizony egy nem teoretikus szövegről van szó, megint
megkísérelheti a szöveg értelmezését, hogy a teoretikusok számára kibányásszon
gondolatokat, de ez megint kicsit bizonytalan. Ezzel a metafizikus
művészet nagy része hozzáférhetővé válik a teória számára, és abból
végül csak tudás lesz, de csak ezekkel a feltételekkel. Az elemzés alakítja át
tudássá a sejtést.
Ennek van
értelme, hiszen miért is ne kölcsönözné el a filozófia ezen filozofikus
irodalmárok érzéseit és sejtéseit a teóriáknak? Intuícióra, ötletekre mindig
szükség lehet. Mindig rejtőzhet egy helyes tudás magja ezekben a
sejtésekben. De véleményem szerint nem szabad ezt túlzásba vinni. Hiszen elég
kérdés és gondolat van már így is a filozófia közérdeklődésében, ezeknek
teoretikus feldolgozására kellene fektetni a hangsúlyt, és nem a homályos
szövedékekre.
Végeredményben
tehát ismét visszakanyarodtunk ahhoz a kérdéskörhöz, hogy mi a metafizika helye
a kultúrában? Lényegében a művészethez tartozik, tehát oda kell sorolni.
Ismeretesek filozofikus költők, például csak József Attila: Ars poeticáját
említem. Ezek érdekes, mély érzések és sejtések kifejezői lehetnek, de nem
filozófiák. Hasonlóan vannak filozofikus epikusok is, akik szintén irodalmárok
és nem filozófusok. Heidegger, Nietzsche és a többiek tehát ide sorolandóak.
Ismétlem, ez nem leminősítés, hanem inkább fel. Inkább legyenek ezek olyan
életszemléleti írások, amelyeknek művészi értékével tisztában vagyunk,
mint tisztázatlan tartalmú látszatelméletek. Nietzschét én szeretem, tehát nem
az elfogultság beszél belőlem.
Ezen szigorúság
egyetlen célja az, hogy végre egy kicsi tisztábban lássunk. A metafizika
tisztázatlansága eddig is olyan zavarokat kavart, amely hátráltatta a filozófia
előrehaladását. Olyan kérdéseken vitatkoztak, rágódtak a filozófusok,
amelyek meddő hiúságok. Mindezt azért, mert nem tisztázták a dolgokat.
Véleményem szerint a filozófia célja sem lehet az örök vitatkozás zavaros
kérdéseken az örökkévalóságig. Márpedig régóta ez van a közhangulatban. Ha egy
kicsivel több fegyelmezettséget vinnénk bele a gondolkodásunkba, akkor ezen túl
lehet jutni, és a filozófia produktív lehet. Ez ma, a posztmodern korban, amely
jó eséllyel pályázik a középkor után második sötétség korára, különösen fontos.
A relativizmus, a
gondolati anarchizmus, az emberek alapvető érzelmein alapul.
Kétségtelennek látszik, hogy a racionalitás az irracionalitás divathullámaival
fog örökké hadakozni, és nem győzhet véglegesen. Az emberek ugyanis,
amikor már kezdenek tisztán látni, megunják ezt, és elkezdenek magukban
fejlődni azok az érzések, amelyek a relativizmus iránti naiv
szentimentalizmusban végződik. Ez felülkerekedik a racionalizmuson, mert
az érzések hatnak. De ha hatnak, akkor hamarosan nyilvánvalóvá válik az
irracionalizmus egyenes következménye: a fejlődés megakadása, a
zavarosság. Ekkor az emberek rájönnek, hogy a romantikus érzések helyett jó
volna mégis kiigazodni a világban, és visszatérnek a racionalizmushoz. Ebben
bízok.
[1] Rudolf Carnap: Überwindung der Metaphysik durch logische Analyse der Sprache, Erkenntnis, 2. köt. (1931), 4. füzet, 219-241. o. [Magyarul: Altrichter Ferenc (szerk.): A Bécsi Kör filozófiája, Gondolat, 1972. 61-92. o.]
[2] Bertrand Russel: Miszticizmus és logika, Magyar Helikon, 1976.
[3] “Two dogmas of empiricizm”, Philosophical Review 6ö, 20-43, 1951.
[4] “Conjenctures and refutations. The growth of scientific knowledge”, London, Routledge and Keagan Paul, 1963.
[5] “On empirically equivalent systems of the world”, Erkenntnis, 9, 313-28, 1975.