Empirizmus dogmák nélkül, túl a pragmatizmuson
Willard van Orman Quine: Az empirizmus két dogmája[1]
Brendel Mátyás
Quine Carnap
tanítványa volt, és egyben Carnap legjobb kritikusának tartom, ugyanis kritikája érthető és valóban
összevethető a bírált nézetekkel. Álláspontját jól rögzített formában
fejti ki, amely alkalmas logikai vizsgálatra és ítéletre. Észrevételeiben sok
olyan elem van, amelyet magam is elfogadok, és ezért úgy vélem, hogy - bár nem
teljesen ez volt a szándéka - a carnapi filozófia pozitív irányú
továbbfejlesztése, finomítása rejlik benne. Az alábbiakban megpróbálom
kifejteni a címadó cikkének tartalmát. Azokat a téziseket, amelyeket elfogadok
és azokat a konklúziókat is, amelyeket már nem. Néhány saját gondolatot is
fűzük ezekhez.
A
két un. dogma, amiről a címben szó van, az analitikus és szintetikus
állítások egyértelmű megkülönböztetése, illetve az állítások carnapi
jelentéselmélete.
A két un. dogmát mindjárt a cikk első bekezdésében kifejti: „A modern
empirizmust nagymértékben meghatározza két dogma. Az egyik az a hiedelem, mely
szerint alapvető különbség van analitikus és szintetikus igazságok között,
azaz olyan igazságok között, amelyek a tényektől függetlenül, kifejezések
jelentésében, illetve amelyek tényekben vannak megalapozva. A másik dogma a
redukcionizmus: az a hiedelem, hogy minden egyes állítás ekvivalens olyan
terminusok valamely logikai konjunkciójával, amelyek közvetlen tapasztalatokra
vonatkoznak.”
Véleményem
szerint mindkét dogmát tekintve Quine-nek abban van igaza, hogy csak az egész
elméletet adottnak tekintve vizsgálhatóak ezek a kérdések. Ennek
megfelelően véleményem szerint egy egész elméletről meg lehet
állapítani, hogy kizár-e tényeket vagy nem, tehát hogy minden állapotleírásban
igaz, vagy sem. Ilyen értelemben lehet valami hasonlóról beszélni, mint a
szintetikus és analitikus fogalma. Továbbá véleményem szerint egy elmélet
jelentése azon tények halmazában van, amelyeket kizár, illetve a másik oldalon
megenged, azaz megmagyaráz.
Ezután pedig akár
egyedi állításokat is lehet vizsgálni, az elmélet többi állítását rögzítettnek
véve. Hasonlóan a többváltozós függvények parciális deriváltjához. Ilyen
értelemben egy állítás az elméletben hozzájárulhat tények kizárásához, és ez
esetben nem analitikus; vagy
a másik esetben nem járul hozzá, ez esetben szintetikus.
A cikk a két
bemutatott tézist kritizálja tehát leginkább, és két konkluzióra jut. Az
elsőt mindjárt a bevezetésben megfogalmazza: „Ezek elvetésének egyik
következménye - mint látni fogjuk - az, hogy elmosódik a spekulatív metafizika
és a természettudományok közötti feltételezett határvonal.[2]”
Az én véleményem
szerint, bár Quine kritikája részben helyes, és a fentiek értelmében elfogadom,
de csak a fentiek terjedelmében. Ez pedig azt jelenti, hogy a metafizika és a
természettudományok közötti határ továbbra is szilárd, és ez a határ popperi
demarkációs kritériuma lesz: a falszifikáció kritériuma[3].
A fentiek, a demarkációs kritérium nyelvezetére fordítva azt jelentik, hogy egy
elmélet falszifikálható, de az nem egyértelmű, hogy a cáfolat mely
mondatot jelöli ki. A kijelöléshez a logikai konzisztencián kívül még legalább
egy további szempont kell. Erre még visszatérek.
A másik
következményt Quine a cikk végén fogalmazza meg: „Miután én tagadom e
határvonal létezését, egy mélyrehatóbb pragmatizmus híve vagyok.”[4]
Bővebben megfogalmazva ez azt jelenti, hogy a tudomány csupán pragmatikus
szempontokból és fokozatokban különbözik a metafizikától, amolyan „hatékonyabb
metafizika”. Ez a konklúzió valószínűleg az, ami Quine fő célja a
cikkel, hiszen tudjuk, hogy Quine alapvetően pragmatista szemléletmódjában
tért el Carnaptól.
A cikk bevezetése
és vége tehát ilyen keretet ad a műnek, a közbenső rész pedig egy
nagyon összetett, aprólékos analitikus elemzést ad az analitikus és szintetikus
állítások kérdésérő. Ez a gondolatmenet összetettségében nehezen
követhető, de logikai, tehát elemezhető.
Ezen középső
rész gondolatmenete az analitikus és szintetikus állítások fogalmának értelmezését
és megalapozhatóságát vizsgálja meg. Először is felvázolja, hogy e
fogalompáros történetileg is több jelentéssel rendelkezett, és jelenleg is
többféle értelmezése adható. Quine ezeket a lehetőségeket, az ismert
jelentéseket és az általa elképzelhető más lehetőségeket is meg
kívánja vizsgálni. Az analicitásnak többféle definíciója lehetséges, hogy egy
fogalmat takar, de az is, hogy különböző fogalmakat, melyekre egy szót
használnak.
Az alapjában nem
baj, ha többféle, hasonló jelentésű fogalmat alkotunk, bár zavart okozhat,
ha ugyanúgy nevezzük meg ezeket a fogalmakat. Quine ennek megfelelően
többféle értelmezési lehetőséget is megvizsgál. Ezen definíciók egyike az,
amely szerint az analitikus állítás jelentése vagy igazsága független a tényektől.
Ezeknek egy kézenfekvő válfaja az, amelyik logikai tautológiát képzenek
(logikailag igazak).
A logikai
tautológia jellemzője, hogy az állítás logikailag igaz, a benne
szereplő szavak jelentésétől függetlenül. A tautológia az analitikus
állítások legjobban megfogható részhalmaza: ezekkel nincs is gond.
Van azonban az
analitikus állításoknak egy másik válfaja, amelyek hasonlóak, csak azzal a
különbséggel, hogy egy szó helyett annak egy szinonimája szerepel. Ezek az
állítások a szinonima helyettesítésével alakíthatóak át tautologikussá. Ez
egyszerűnek tűnik, de valójában gond van ezzel az esettel.
Ugyanis felmerül
az a kérdés, hogy mi határozza meg a szinonimákat? Az első lehetőség
szerint a szinonimákat definiálni lehet, ám Quine megállapítja, hogy a
definíció lényegében meglévő szinonima-kapcsolatot rögzít, tehát nem a
definíció hozza létre, csak konstatálja. Quine több lehetőséget megvizsgál
a szinonimitás definiálására, de vagy az analitikussághoz lehet visszajutni,
vagy egyéb fogalmakhoz, amelyeket még úgyis sorba veszünk. Véleményem szerint a
szinonimák meghatározása is az azonos használathoz vezet, ami pedig a
verifikációval kapcsolatos, és ekképpen lesz megalapozott.
Térjünk
először ki az analicitás leibnizi fogalmához (észigazságok), mely szerint
analitikus egy állítás, ha minden lehetséges világban igaz, azaz nem függ a
világ állapotleírásától, ahogy Carnap ezt átfogalmazta modern fogalmakkal.
Quine szerint: „Az a kritérium, ami az állapotleírás ad meg, a legjobb
esetben a logikai igazság rekonstrukciója, és nem az analicitás kritériuma”.
Ezt az ellenérvet pedig vagy nem értem, vagy nem helyes.
A kritérium
ugyanis azt mondja, hogy vannak olyan mondatok, amelyek minden lehetséges
világban igazak, ezek analitikusak. Vannak olyanok, amelyek legalább egy lehetséges
világban hamisak, ezek a szintetikusak. A szintetikus állítások egy része a mi
világunkban igazak, ezek tehát a mi világunkat leíró igaz állítások. Vannak
azon kívül olyan állítások, amelyek igazak lehetnének egy lehetséges világban,
de a miénkben nem igazak, és vannak azok, amelyek semelyik világban sem
lehetnek igazak, ezek logikai ellentmondások.
Látható, hogy ez
a felosztás nem az igazság rekonstrukciója, hanem felosztása. Az analicitás
definíciója itt felhasználja, adottnak veszi az igazság fogalmát.
Természetesen ez
mind Quine jogos kritikája értelmében végül majd nem az elszigetelt
állításokra, vonatkoztatható, hanem csakis a teljes elmélet rögzítése esetén. E
mellett viszont logikus és egyértelmű felosztás.
Ráadásul ez a
nézet megint a popperi falszifikációs-elmélettel egyenértékű, hiszen
popper is azt mondja, hogy egy elmélet akkor tudományos, ha falszifikálható,
ami azt jelenti, hogy bizonyos világokat kizár, azaz nem analitikus[5].
Ezután Quine a
szemantikai szabályok viszonyában próbálja meg értelmezni az analicitást,
szintén Carnap nyomán járva. Itt először megjegyzi, hogy bizonyos
bizonytalanságok léphetnek fel a természetes nyelvek esetében, és ezért eleve
csak mesterséges nyelvek esetében tehetünk pontos megkülönböztetést.
Egy mesterséges
nyelvben mondhatjuk azt, hogy a szemantikai szabályok definiálják az analitikus
állításokat, azonban Quine szerint ezekben az állításokban pont azt nem értjük,
amit definiálunk, az „analitikus” szót. Azonban az „analitikus az adott L0
nyelv viszonylatában” helyes definíciójának tekinthetjük. Mi viszont nem ilyen
speciális fogalomra, hanem az analitikusságra általában vagyunk kíváncsiak.
Azonban ez
megadható, ha azt mondjuk, hogy analitikus=”olyan igaz állítás, amely a
szemantikai szabályok miatt igaz (és nem a tapasztalatnak való megfelelés
miatt)” Itt azonban a „szemantikai szabálya valaminek” kifejezés definiálatlan.
Amely azonban tekinthető definiáltnak azzal, hogy szerepel a mesterséges
nyelv definíciójában, amely egy nyelv, és egy szemantika szabályrendszer
párosa. Itt Quine nem is tud több ellenérvet felhozni, és tulajdonképpen
elismeri, hogy ez már szőrszálhasogatás.
A szemantikus
szabályok kérdésének vizsgálatában Carnap egyre jobban vissza tudja vezetni az
analicitást más fogalmakra ezt Quine is rekonstruálja. Nyilván az ilyen
visszavezetéseknél a végtelenségig kérdezhetjük tovább a fogalmak jelentését,
és én megnyugtatónak tartom az utolsó verziót, miszerint a mesterséges nyelv
tartalmaz rögzített szemantikai alapszabályokat, és analitikus az az állítás,
amely csak ezek miatt igaz (azaz ebben a nyelvben mindig). A természetes
nyelveknek pedig a mesterséges nyelv megfelelő modellje az adott kérdés
szempontjából. A természetes nyelvek tehát konvencionális, implicit módon
szintén tartalmaznak szemantikai szabályokat, és az analitikus állítások
visszavezethetőek ezekre. A végtelen tovább és továbbkérdezést végül Quine
is megunja: „A legjobb azonban az volna, ha felhagynánk ezzel a
szőrszálhasogató akadékoskodással.”[6]
Végül a carnapi
verifikációs elvet veszi szemügyre a szerző, miszerint a jelentés. és
ezáltal a szinonimák a konfirmáció és infirmáció vonatkozásában egyformák.
Ennek
kritikájaként Quine saját egyik legfontosabb nézetét hozza fel, miszerint az
állítások nem egyenként, hanem összességükben vethetőek össze a
tapasztalatokkal, legelőször is azért, mert csak együttesen alkalmazhatóak
dedukció rájuk. Ez az ismeretelméleti holizmus.
Ez pedig egy
olyan kritikai elem, amely szerintem is igaz. Továbbá a mondatok valóban nem
önmagukban vizsgálhatóak, jelentésük függ az elmélet többi mondatától. Ez a
jelentéselméleti holizmus.
Ezen holizmus
téziseket elfogadva Ccarnap elméletét úgy módosíthatjuk, és úgy fejleszthetjük
tovább Quine kritikájának értelmében, ha egy állítás vizsgálatakor rögzítettnek
vesszük az elmélet többi részét, és ennek megfelelően fogalmazunk. A definíciói
ezzel a peremfeltétellel Quine elméletében is tarthatóak. Analitikus tehát egy
olyan mondat, amelynek igazsága az elmélet többi állítását rögzítve nem függ a
tényállításoktól, azaz nem cáfolható (megintcsak az elmélet többi állítását
rögzítettnek véve).
Quine leírja azt
az megközelítést is, miszerint az analicitás támaszkodik arra az elképzelésre,
hogy az állítások igazsága szétválasztható nyelvi és faktuális tényezőkre,
és abban a szélsőséges esetben, amikor a nyelvi komponens az egyedüli, akkor
analitikusak. Quine szerint viszont a szétválasztás nem tehető meg élesen,
mert a tudomány nyelvi és tapasztalati függőséggel rendelkezik, de ez nem
különíthető el. Ez összefügg azzal is, hogy a szavakat használatuk által
definiáljuk, ez pedig változik. Quine szerint pedig csak a tudomány egésze
számít jól vizsgálható egységnek.
Ebből
azonban szerintem nem következik, hogy egy adott pillanatban ne volna adott a
jelentés és ellenőrizhetőség (ismét rögzítve a többi állítást és
fogalmat). Az analicitás általam módosított kritériuma nem követeli meg, hogy
az ellenőrzés módja ne változzon, hanem azt, hogy rögzített elméletben
legyen ellenőrzési mód. Ez azt jelenti, hogy az analitikus és szintetikus
állítások státusza változhat, ahogy az elmélet változik, de az nem, hogy ne
volnának elkülöníthetőek egy rögzített elméletben. Az egész elmélet
analicitása pedig egyértelmű és rögzített, amíg nem módosítjuk. Az én
fogalomrendszeremben a módosított elmélet egy különböző elmélet -
legfeljebb ugyanazon kutatási program része, ha csak kicsit módosítoottunk
rajta - amelyre újra kell vizsgálni mindent.
Ábrázolhatjuk a
nyelv faktuális és nyelvi részének arányát a [0,1] intervallumon. Quine szerint
nem állapítható meg egy állításról, hogy melyik ponton helyezkedik el ezen az
intervallumon. Az analitikus állítás (elmélet) a definíciója szerint az
intervallum zéruspontján található. Akár el is fogadhatnánk Quine
megállapítását olyan értelemben, hogy nem állapítható meg, hogy hol van egy nem
zérus állítás. De véleményem szerint a zérusság maga megállapítható, ez ugyanis
minőségileg más jellemzőkkel bír, amely egyszerű kritériumokban
megfogalmazható.
A tudomány Quine
metaforája szerint egy háló, amelynek szélén az empíria áll, a közepe felé
haladva pedig egyre elméletibb állítások vannak. A háló sokféleképpen
„lefedheti” a tapasztalatok terét, és rugalmasan alakítható. Egy cáfoló
tapasztalat esetében nem egyértelmű, hogy melyik elemet kell elvetnünk,
hanem bizonyos elemeket megváltoztathatunk. A megváltozás véleményem szerint
egyben más elemek jelentésére is kihatással van, hiszen a háló
konzisztenciájára törekszünk és csak az összefüggések, jelentések
megváltoztatásával tarthatjuk fent. A megváltoztatás módja csupán a
konzisztencia alapján nem meghatározott, és csak a konzisztencia alapján nem
lehet kritériumot adni a helyes módszerre. De a tudomány mégis bizonyos módon
alakítja elméleteit, és nyilvánvaló, hogy ez is hozzájárul sikerességéhez,
ennek is meglehet az oka. Véleményem szerint ésszerű tehát egy további
kritériumot keresni az elméletek megváltoztatásának mikéntjére.
Ha Quine
hasonlatát vesszük, akkor szerintem az analitikus elméletek egyáltalán
nincsenek teoretikus kapcsolatban az empíriával (mint például a matematika),
míg a tudományos elméletek igen. Az viszont egy egészen más kérdés, hogy ha egy
hálónak le kell fednie egy bizonyos tapasztalati halmazt, akkor mennyi
szabadsági fokunk van. A metafizikai elmélet pedig egy olyan háló, amelyet a
valóságra akartak rádobni, és azt mondják, hogy a valóság valamely részét
magyarázza, de valójában mellé talált.
Quine szerint a
tudomány és az áltudomány, a metafizika hasonló módon bánnak ezzel a hálóval,
és a tudomány csak abban jobb, hogy használhatóbb elméleteket gyárt. Tehát nem
abszolút episztemikus autoritás, hanem csupán pragmatikusan kitüntetett.
Szerintem viszont van kitüntetett módszere a háló változtatásának, de ez egy
további szempont figyelembevételét szükségelteti.
Véleményem
szerint az áltudomány és a metafizika elsősorban abban különbözik a
tudományoktól, hogy nem felel meg a falszifikációs kritériumnak, azaz tisztán
analitikusak, azaz nem mondanak semmit a valóságról.
Quine szerint: „egy
állandó tapasztalatot az újraértékelések változatos alternatíváinak bármelyike
révén hozzá lehet idomítani a rendszer egészének változatos, alternatív
területhez…”. Ebben a kijelentésben relativizmus rejlik. Nagyon fontos
kérdés, hogy a konklúziót jogos-e elvinni a feyerabendi relativizmusig, vagy
nem? Quine maga így ír: „Ismeretelméletileg ezek mítoszok, és azonos módon
vannak megalapozva, mint a fizikai tárgyak és istenek, sem jobban, sem
rosszabbul - kivéve fokozati különbségeiket annak tekintetében, hogy mennyiben
könnyítik meg az érzéki tapasztalatainkkal való műveleteket.”[7]
Kérdés, hogy ez a különbség valóban csak fokozati-e, és hogy a fokozati
különbség nem jelent-e minőségi különbséget?
Quine ugyanakkor
kiáll a tudományos elméletek mellett: „A fizikai tárgyak mítosza
episztemológiailag a legmagasabb rendű, mivel bebizonyosodott, hogy
eredményesebb, mint a többi mítosz, mintegy eszköz arra, hogy a tapasztalat
folyamába egy kezelhető struktúrát vigyünk bele.” Ez egy pragmatikus
beállítottság, amelynek e cikk alapján legalábbis nincs mélyebb teoretikus
alapja. Felmerül tehát a kérdés, hogy Quine relativista-e vagy sem? Saját empirizmusa
megalapozott, vagy nem? Van-e a pragmatizmusnak elméleti alapja, vagy csak egy
szubjektív elkötelezettség? Véleményem szerint a hatékonyság önmagában nem elég
alap, másrészről a hatékonyságnak van teoretikus oka, amely logikai
elemzéssel feltárható, és ez a lényeg. Az én meglátásom szerint a carnapi,
popperi és quine féle elméletek egyesítésével és továbbfinomításával tárható
fel jobban ez a lényeg.
Quine a
konklúziójának kifejtése érdekében oldalakon keresztül analizál egy korábbi
elméletet, és ebben az elemzésben kíméletlen: minden kijelentés, fogalom
alapját is megkérdezi. Végül egy pragmatista konklúziót jelent ki, amely csak
azon alapul, hogy a tudomány eredményesebb. Márpedig ez esetben az a minimum,
hogy rákérdezzünk: „és vajon miért?” Ha a tudomány a mítoszoktól nem abban
különbözik, hogy nem metafizikus, akkor miben? Ha pedig semmiben, akkor mi a
magyarázata az eredményességnek?
Ha az
eredményesség alapján ítélünk, akkor az egy felszínes mérce, és az sem biztos,
hogy objektíven mérhető. Ha viszont az eredményesség módszertani okait is
feltárjuk, és a módszert tekintjük a tudományosság kritériumának, akkor az egy
kevésbé esetleges kritérium, és az eredményességet is jobban elősegíti.
Mert hiszen a módszer tanítható, az eredményesség önmagában pedig nem.
Egy éles
demarkáció explicit, tehát objektív. Quine szerint csak fokozati különbségek
vannak, de az is lehet, hogy még csak nem is mérhetőek objektíven ezek a
fokozatok sem. Lehet, hogy egy másik alternatíva képviselője a saját
pragmatizmusa szerint ugyanúgy fogja a saját nézetét képviselni, mint Quine az
övét. Úgy fogja találni, hogy az ő mítosza eredményesebb, és hogy a
fokozati skálán valójában ő van előrébb. Ezt kikerülni csak a skála
egzakt kezelésével lehet. Ellenkező esetben feyerabend relativizmusa nem
szélsőséges radikalizációja lesz Quine gondolatainak, hanem megengedett
következménye. Legalábbis ebben a cikkben erre a tarthatatlan konklúzióra nem
látok választ.
Véleményem
szerint teljes elmélet ellenőrizhetősége és cáfolhatósága egyértelműen
megállapítható, hiszen logikai dedukcióval egyértelműen határozza meg
azokat az állapotleírásokat, amelyeket kizár. Ez a kritérium csupán a logikai
konzisztencián alapul. Az elmélet tehát akkor analitikus, ha nem zár ki
állapotleírásokat, azaz nem mond semmit a valóságról. Az elmélet pedig akkor
metafizikai, ha szándéka szerint a valóságról szól, de analitikus, azaz akkor,
ha a szándéka és tartalma nem egyezik meg. Egyfajta intellektuális
becstelenségről van tehát szó, ezt Carnap máshol bővebben is kifejti[8].
Amennyiben minden
állítás rögzítetlen, úgy igaz Quine azon megállapítása, mely szerint az
elméletet cáfoló állítás nem határozza meg egyértelműen azt az állítást,
amelyet meg kell változtatnunk. Ennek megfelelően szinte bármelyik
állítást tarthatjuk, ha másokat megfelelően módosítunk. Ez valóban így
van, ha csak a konzisztencia az egyetlen szempont. Azonban ha további
szempontot veszünk be az elméletek megítélésekor, akkor ez is megoldódhat.
Popper erre javasolta az empirikus tartalom maximalizálásának kritériumát[9].
Ezzel a tapasztalat egyértelműen meghatározza azt az empirikusan
ekvivalens elméletmegfogalmazás-osztályt[10],
amelyet a helyes elméletnek tekinthetünk.
Ez tehát a
módszertan olyan tovább finomítása, amely a popperi, carnapi hagyományokra
alapul, és amely Quine mindegyik elfogadható tézisét is figyelembe veszi. Ennek
kifejtése azonban nem feladata ennek a dolgozatnak.
Quine
kritikájának véleményem szerint nem azt eredményezi, hogy az analitikusság és a
jelentés nem egyértelműen meghatározott, hanem azt, hogy ennek egysége nem
a mondat, hanem az elmélet. Ugyanakkor a véleményem szerint a holizmus nem
jelent analizálhatatlanságot: a mondat az elmélet rögzítésével vizsgálható.
Továbbá az elmélet tudományosságának demarkációja a falszifkálhatóság, de ez
nem jelenti azt, hogy az elmélet elfogadásának is ez volna a kritériuma, ahhoz
már az empirikus tartalom vizsgálata is szükséges.
Végül egy egészen
más jellegű ellenérvre szeretnék még kitérni Carnap elméletével
kapcsolatban, amelyet Quine itt nem említ, de szoktak. Eszerint Carnap elmélete
reflexíven nem konzisztens, azaz önmagát cáfolja. Arról a vádról van szó, hogy
Carnap műve maga is metafizika, hiszen nem igazolható empirikus módon. El
kell ismernünk, Carnap elméletének semmilyen empirikus következménye nincsen:
attól, hogy Carnap preskripciókat mond a metafizikára vonatkozóan, az emberek
„vígan” foglalkozhatnak ilyen jellegű elgondolásokkal. Egy norma nem deskripció,
tehát nem kell, hogy a valóságnak megfeleljen, viszont elvileg helyesnek kell
lennie.
Egy preskripció,
pont azzal, hogy nem a valóság leírását célozza meg, nem a valóságról szóló
elmélet, hanem módszertani előírás. Tehát Carnap elmélete meta-elmélet,
nem a valóságról szól, hanem a valóságról szóló elméletek kezelésének helyes
módjáról. Bizonyos szempontból olyan, mint a matematika, annál is inkább mert
carnap filozófiája a tudományfilozófia logikai szemléletmódjához tartozik.
Márpedig a matematika bár analitikus, még sem metafizika. Hasonló módon Carnap
tudományelmélete véleményem szerint nem metafizikai elmélet, hanem
metatudományos elmélet. A tudomány tudománya, egyfajta alkalmazott logika.
A legfontosabb
ellentét Quine és Carnap szemléletmódja között az, hogy Quine pragmatista,
Carnap pedig teoretikus alapon normatív. Ez azt jelenti, hogy Carnap
mindenképpen elmélettel akarja meghatározni, hogy milyen a helyes módszertan,
Quine pedig ebben a cikkben nem alkot elméletet. Ez egy pragmatistától nem is
várható, hiszen ő pragmatikus és nem elvi okokból vallja nézeteit.
Quine
szemléletmódja csak ott válik hiteltelenné, hogy pragmatista létére
mindenképpen teoretikus elemzéssel akarja alátámasztani nézeteit, azaz
valójában ő az, aki nem konzisztens saját elveivel.
Egy vérbeli
teoretikus normatív filozófus Quine helyében kimutatta volna Carnap elméleti
hiányosságait, majd a kijavított elméletet felvázolja, esetleg saját
gondolatait is hozzá teszi. Én ebben látom a filozófia fejlődésének
egyetlen helyes módját.
Quine ezen cikke
a hibára való rámutatással (valójában szerintem az említett két tézis az, ami
egzakt módon mutatja meg ezeket a hibákat) jelentősen hozzájárult a
tudományfilozófiához. A tézisei lényegesen megváltoztatták a filozófiai
szemléletet. Azonban sokkal többet haladt volna a filozófia azzal, ha egyben
felvázol egy kijavított elméletet is. Sajnos a tudományfilozófiában ez másnál
is előfordul: nem építenek, csak rombolnak, pedig lehetne építeni. Ez
összefügg a megismerés és a redukció kapcsolatával, melyről még röviden
kifejtem saját véleményem.
Az nyilvánvaló,
hogy a ha a világ részei vagyunk, akkor a világ mérhetetlenül nagyobb, és mi
mérhetetlenül kicsik vagyunk a világhoz képest. Hogy úgy mondjam, nem férhet
tehát be a fejünkbe a világ pontos másolata, már csupán kapacitási gondok miatt
sem: a rész nem reprezentálhatja az egészet, csak redukcióval.
Amikor tehát
megpróbáljuk megérteni a világot, az csakis redukció (egyszerűsítés)
lehet. Egy bonyolult dolgot megérteni csak úgy lehet, ha egyszerűbb
dolgokra és azok kapcsolatára bontjuk le. Még azon az áron is, hogy ez a modell
tökéletlen.
Következésképpen
egy elmélet egyszerűsítésnek minősítése semmit nem állapít meg, ami
ne volna elkerülhetetlen és triviális. Ennek megfelelően önmagában nem
lehet negatív ez a minősítés. Ami helyes kérdés az az, hogy egy bizonyos
redukált modell az adott célnak megfelel-e, vagy jól finomítható az adott cél
érdekében. A megértés fejlődése mindig tökéletlen modellek tökéletesedését
jelenti, amely nem érheti el a tökéletességet. A tökéletes leírás ugyanis
egyrészt nem fér a fejünkbe, tehát számunkra lehetetlen megérteni, másrészt nem
fókuszál az adott kérdésre, hanem csak lemásolja a világot, tehát nem megértés.
A megértés egy bizonyos szempontból egyszerűsített másolat.
A világról való
elmélkedésnek ennek megfelelően két alapvető alternatívája lehet: az
egyik elindul abból a redukcióból, amely megvan. Majd ennek sorozatos kritikája
után kimutatja hiányosságait, és tovább finomítja a modellt. A másik megáll a modellek
kritikájánál, elveti azt, és nem ad finomabb modellt. Véleményem szerint az
előbbi módszer a megértés egyetlen sémája, az utóbbi pedig a megértés
feladása.
A posztmodern
filozófiában köztudott, hogy nincs a pozitivistákéhoz hasonló egyesített
episztemológia. Az én meglátásom szerint azért, mert azóta kevesen építettek és
mind divatosabb lett rombolás. Ez
szerintem a filozófia öngyilkossága.
[1] Tudományfilozófia szöveggyűjtemény, szerk. Forrai Gábor, Szegedi Péter, pp 131-152, Budapest, Áron kiadó 1999.
[2] i.m. 131. oldal
[3] Karl Popper: A tudományos kutatás logikája, Európa, Budapest, 1997.
[4] Quine, 150. oldal
[5] Saját fogalmam szerint az elméletbe nem értem bele a tapasztalati állításokat, amelyek lényegüknél fogva nyilvánvalóan szintetikusak, hanem csakis az elméet többi részét tekintem.
[6] i.m. 143.
[7] i.m. 150.
[8] Rudolf Carnap: A metafizika kiküszöbölése a nyelv logikai elemzésén keresztül, Tudományfilozófia szöveggyűjtemény, szerk. Forrai Gábor, Szegedi Péter, pp 9-26, Budapest, Áron kiadó 1999.
[9] Karl Popper: “Igazság, racionalitás és a tudományos tudás gyarapodása”, Tudományfilozófia, pp- 107-123, Osiris Kiadó, Budapest, 1998.
[10] Az a tézis, hogy az empirikus tapasztalatoknak több elméletmegfogalmazás ekvivalensen megfelelhet Quine egy másik fő eredménye, melyet a következő cikkben fejt ki: “A világ empirikusan ekvivalens rendszereiről”, Tudományfilozófia, pp. 124-136, Osiris Kiadó, Budapest, 1998.