Posztmodern
„A lét fogalma definiálhatatlan. Erre abszolút általánosságából következtetnek. Jogosan - ha definitio per infinitio fit per genus proximum et differentiam specificam. A lét valóban nem fogható fel létezőként; enti non additur aliqua natura: a lét nem határozható meg úgy, hogy létezőt tulajdonítunk neki. A létet nem lehet magasabb fogalmakból definíció útján levezetni és alacsonyabbakkal ábrázolni.’
„A jelenvalólét olyan létező, amely egyszerűen csak előfordul a többi létező között. Ontikusan kitüntetett, minthogy létében önnön létére megy ki a játék.”
Martin Heidegger: Lét és idő
E részlet a
posztmodern filozófia egyik leghíresebb művéből való, a kor ma
legjelentősebbnek tartott filozófusától, akivel tulajdonképpen e korszak
kezdetét szokták azonosítani. A mű, mint ebből a részletből is
kitűnik, ragyogó stílusú. Retorikája zseniális, legalábbis az volna, ha
politikai propagandaszövegről. önismereti meditációról volna szó és nem
filozófiáról. Filozófiának ugyanis szerintem nem igazán előremutató.
Hiszen hogyan vihetne minket előre az igazság megismerésében egy szöveg,
ami ellentmond önmagával?
Mondhatnák, hogy
ez egy kiragadott részlet, amely sem a műre, sem a posztmodern korszakra
nem jellemző. De véleményem szerint pontosan jellemző. A posztmodern
kor a filozófiában szerintem a kudarc, az egy helyben toporgás, az
értelmetlenség kora. A kudarc oka pedig a logikától, ésszerűségtől
való eltávolodás és ezzel összefüggő gondolati hibák, amelyeket az
elkövetkezőkben megpróbálok felvázolni. Azt, hogy ez a logikai
igénytelenség általános jellemvonása a posztmodernnek, nem csak az én
véleményem, hanem például demonstrálja a Sokal-[1]botrány
is.
”Nem kívánjuk
a posztmodern gondolkodást általános elemzés tárgyává tenni, hanem csupán arra
törekszünk, hogy felhívjuk a figyelmet egy kevésbé közismert jelenségre: a
matematikai és fizikai fogalmakkal és szóhasználattal való visszaélésekre.
Vizsgálni fogunk emellett bizonyos, a posztmodern írásokban gyakori
gondolatzavarokra is, melyek a természettudományok tartalmával kapcsolatosak.”
(i. m. 18. o.) Valamint ”Sok
esetben ki fogjuk mutatni, hogy a szövegek látszólagos érthetetlenségének
pontosan az az oka, hogy egyáltalán semmi értelmük nincsen.”
Előre kell
bocsátanom, hogy ez a tanulmány mégsem a posztmodern általános és kimerítő
elemzése. Először is azért, mert a posztmodern filozófiának csak kis
szeletét ismerem, ennek megfelelően a példák is leginkább a
tudományfilozófiával kapcsolatosak, amelyről viszont legalább az
elmondható, hogy meghatározó sodorvonala filozófia posztmodernbe való
váltásának a modernből. Írásom ezen kívül inkább személyes
tapasztalataimból adódó általános véleményem kifejtése. Az explikálással
egyúttal némileg egzaktabbá válik a mondandóm, de inkább még csak gondolatok
felvetését célozza, és még nem éri el egy egzakt tanulmány szintjét, ez még
hátra van, ha a téma fogadtatása erre bátorít.
Mint említettem,
annyi egzaktságot próbálok felvonultatni, hogy a posztmodern filozófiában és
általános gondolkodásban rejlő hibákat megpróbálom pontokba szedni és
logikailag elemezni.
Carnap szerintem
egyik legfontosabb írásában[2]
a jelentés mibenlétét akarja tisztázni, és a metafizikát értelmetlennek
nyilvánítani, mivel az egzakt jelentésben zavarosság, hiány illetve
ellentmondásosság jellemzi. Ez az, amit Sokal az előbbi idézetben űgy
fogalmazott meg, hogy a metafizikai „elméletek” nehezen érthetősége nem a
mélységben van, hanem valóban érthetetlenek. Avagy Nietzsche szavaival: „A
misztikus magyarázatokat mélynek tartják; az igazság azonban az, hogy még csak
nem is felületesek.”[3]
Bár Carnap állítások jelentéséről beszél, és a tapasztalati tudományról,
ami erős leegyszerűsítésnek bizonyult, de gondolatai könnyen
általánosíthatóak.
Amiből
kiindulok, az az, hogy a filozófia mindenképpen az igazság témájában szól
valamiről, azaz állító jellegű szellemi tevékenység. Ez egyúttal azt
is jelenti, hogy egyértelmű dolgokról szól. Az igazság csak akkor lehet
az, ami, ha egyértelmű. Vannak nem egyértelmű szellemi tevékenységek
és ezeknek témái sem egyértelműek, de ezek nem mondhatnak ki igazságokat,
nem állítanak valamit az igazságról, hanem valami mást csinálnak: például
kifejeznek valamit (nem egyértelmű módon), mint a versek.
A filozófia (és
minden más szellemi tevékenység) esetében el kell döntenünk, hogy egzakt
mondandónk van-e, vagy nem. Ha egzakt mondandónk van, ha az igazság igényével
állítunk valamit, akkor annak egyértelműnek kell lennie. Azaz
egyértelműen kel tudnunk azokat a körülményeket, amelyek között mondandónk
igaz, vagy hamis. A jelentés ez esetben szintén egzakt és azon körülmények
meghatározottságában rejlik, amelyek mellett mondandónk igaz és a másik oldalon
azon körülmények, amelyek mellett hamis (esetleg lehet egy egyértelműen
meghatározott halmaza a körülményeknek, amely mellett eldöntetlen).
Ha egy
elméletről meghatározott körülmények között nem tudjuk eldönteni, hogy
igaznak vagy hamisnak tekintjük, ha ez egyéb körülményektől függ (például
érzelmi állapotunktól), akkor nem mondhatjuk, hogy az elmélet jelentése
egyértelmű. Az igazság, egzaktság, állítás, ellenőrizhetőség,
egyértelmű jelentés kölcsönösen elképzelhetetlenek egymás nélkül. Aki
egyikben akar valamit, annak vállalnia kell a másikban is a teljesítést.
Carnap a
tapasztalati tudományokról írt, és az empirikus ellenőrzésről, ami a
tapasztalati tudományoknál valóban megfelel azon körülményeknek, amelyek az
elmélet jelentését jelentik. Carnap állításokra dolgozta ki az elméletét, ami
elégtelennek bizonyult, ugyanis Quine[4]
rámutatott, hogy az állítások nem szeparálhatóak el a jelentés szempontjából:
csak az egész elméletnek határozott a jelentése, az állítás jelentése csak az
elmélet rögzítése mellett meghatározott. Ám a kritika csak ennyiben jogos, az
elméletekre Carnap gondolata tartható, és főleg az általános formában
fontos. A posztmodern filozófia azonban sokszor úgy tesz, mintha Quine teljesen
cáfolta volna Carnap elméletét. Úgy tesz, mintha homályos elméletekkel lehetséges
volna egyértelmű igazságot megfogalmazni.
Amennyiben tehát
a filozófia nem művészet, amennyiben az igazságról beszél, amennyiben
egyértelmű mondandót kíván adni, akkor a műveknek egzaktnak kell
lennie. A posztmodern gondolkodás stílusa pedig pont ennek nem felel meg. A
fenti Heidegger idézet nem csupán logikai ellentmondás, hanem ezt is
demonstrálja. Azt mondja, hogy: „A lét fogalma definiálhatatlan.” Ezzel
Heidegger deklarálja, hogy a létről nem lehet egyértelmű dolgokat
mondani, implicit módon azt mondja tehát, hogy innentől a filozófiának
vége. Innentől szép, kifejező dolgokról lehet beszélni, de ez nem
lehet egzakt )egyértelműen igaz vagy hamis) mondandó. Heideggernek tehát a
filozófiáról vagy az az elképzelése, hogy nem feltétlenül az igazságot kutató
szellemi tevékenység, vagy pedig ettől a ponttól fogva ezzel az
elképzeléssel ellentétes módon, azaz következetlenül folytatja az
„elmélkedést”. Folytatja, hiábavaló módon. hiszen tulajdonképpen maga állapítja
meg, hogy elmélkedni nem lehet a kérdésről értelmesen.
Érdekes, hogy
Carnap pont Heideggert idézi a fenti írásban, de nemcsak Heidegger, hanem az
egész posztmodern filozófia mit sem tanult ebből a korai
figyelmeztetésből. Heidegger az említett logikai ellentmondás után
természetesen semmiféle jól megfogalmazott elméletet nem prezentálhat az
olvasónak, hanem pontosan azt játssza, amit Carnap mond: „A metafizikai
állítások nem írják le sem a fennálló, sem a fenn nem álló tényeket: nem a
tényállások bemutatására szolgálnak, hanem az életérzés kifejezésére.”
Heidegger
műve nem azért nehezen érthető, mert mély értelmű, hanem azért,
mert kusza, zavaros. Nem tud igazságot megfogalmazni, Heidegger inkább saját
érzéseit fejezi ki, amelyeket átitatnak ugyan az összefüggések, de nem ezen
összefüggések leírásai. Amit egzakt módon lehet állítani a létről, az
teljesen triviális, amit Heidegger ezen túl mond, az ennek a trivialitásnak a
tovább bonyolítása, beleitatva a teoretikus szálakba egy jó adag személyes,
megfogalmazhatatlan, homályos érzést. Ezért sikerednek Heidegger mondatai végül
olyan esetlenül semmitmondóvá, mint „(A lét) létében önnön létére megy ki a
játék.” és “A semmi maga semmizik”. Nos, milyen filozófiai jelentése van a
“megy ki a játék” kifejezésnek, vagy a “semmizik” igének? Mond ez bármi
egyértelműt, avagy csak kifejez valami határozatlan érzést?
A posztmodern
„filozófus” „legfontosabb” tulajdonsága szerintem nem a kristálytiszta
gondolkodás, hanem a lenyűgöző stílus. A posztmodern „filozófus” nem
meggyőzi olvasóját, hanem hatása alá keríti őt. Kifejezi magát, olyan
retorikával, amely az olvasót magával ragadja. Magával ragadja, mert sorstársa,
hasonlóan érez, mert a szerző eltalálta a közérzést. A posztmodern
„filozófus” olvasótábort gyűjt maga köré, akik rajonganak érte. Nem
megértik, nem elfogadják „elméletét”, hanem megtérülnek, megbabonázódnak. Az
irányzatok nem érvelés és megértés útján terjednek, hanem divathullámokban
söpörnek végig. A posztmodern filozófiát az érzelmek, az ember pszichéje
határozza meg, és nem a gondolkodás.
Mit kell tehát
tennie a filozófusnak? Megtanulnia szépen írni, megtalálni egy olyan területet,
amivel nem sokan foglalkoznak, és megtalálni azt a mondanivalót, ami az emberek
aktuális életérzésével rezonál, és még kifejezetlen. Ha sikerül valami olyat
találni, ahol az emberek érzései ellentmondanak a „hivatalos dogmának”, ott az
ellenkezőjét mondva, kihasználja az emberek érzelmi gyengeségét, és
hatásuk alá keríti őket. Mert az embereknek mi sem vonzóbb, ha „valósággá
válik a remény”. Ha egy okosnak látszó ember alátámasztja azt, amit szívük
remél, akkor vakon követik. A filozófus ezzel pedig berobban a köztudatba, és
megtalálta helyét.
A filozófia
történetének egyik legjobb retorikusa, Nietzsche mondta, hogy a filozófusnak
nem szabad retorikához folyamodnia. Persze ő maga eközben mást sem csinál,
minthogy megszegi ezt a maximáját. Mert a retorika hatásos, pont ezért
veszélyes, mert az igazság és az ellentéte mellett is hatásos tud lenni.
Csábító fegyvere a filozófusnak, de végzetes fegyver. Olyan fegyver, ami
használóját valójában filozófusból irodalmárrá teszi, miközben még mindig a
filozófus ruhájában tetszeleg. A filozófiát pedig irodalommá változtatja, amely
gyenge irodalomnak talán még megfelelne, de filozófiának elégtelen. Emiatt az
ilyen „filozófusok”, bár nagy hatással lehetnek a gondolkodásra, kifejezhetnek
potenciális felismeréseket, de a gondolkodás letisztulását, a kritikát, az
egzakt kikristályosodást teljesen megakadályozzák.
A posztmodern
„filozófia” a modern filozófia kritikájából nőtt ki. A modern filozófia,
különösen az episztemológia területén (Schlick, Carnap, Popper) egy viszonylag
kerek modellt alkotott, amelyet a későbbi filozófusok (Kuhn, Feyerabend)
bíráltak. A bírálatok mindegyike redukcionizmussal vádolta, és emiatt elvetendőnek
mondta a pozitivista filozófiát.
De mi is a
redukció szerepe a megismerésben, a filozófiában? Azt állítom, hogy nem létezik
megismerés redukció nélkül. A világ ugyanis, amit meg kívánunk ismerni,
bonyolultabb nálunk, a megismerőnél. Ezért triviális, hogy a világ
reprezentációja elménkben csakis egyszerűsített lehet. Képtelenség, hogy a
világot teljességében reprezentáljuk, ezért a megismerés mindig redukció.
A helyes
megismerés a világnak valamilyen szempontból történő redukált modellezése.
A redukált modell lényege, hogy az adott szempontból megfelelően
reprezentál, ugyanakkor olyan egyszerű, hogy még kezelni tudjuk. Ha
például csak lineáris differenciálegyenleteket tudunk megoldani, akkor csakis
ezekkel modellezhetjük a világot, mert ezeket tudjuk kezelni. Ebben az esetben
semmit nem ér az a kritika, amely azt mondja, hogy a világ nem lineáris, mert
ugyan triviálisan igaz, hiszen minden modell redukció, de semmivel nem viszi
előre a megismerést. Ami előre viszi, az olyan modellek megtalálása,
amelyek kezelhetőek, és jobban írják le a világot, vagy a bonyolultabb
modellek kezelésének fejlesztése, hogy a kezelhető modellek köre tágabbá
váljon.
Kuhn és
Feyerabend rámutatott a pozitivista episztemikus modellek néhány
egyszerűsítésére. A posztmodern filozófia emiatt el is vetette ezeket a
modelleket. Anélkül, hogy jobb modelleket tudtak volna helyettük adni. Ez pedig
azt jelenti, hogy az episztemológia a posztmodern filozófiában
visszahanyatlott, és nem tudott már a kérdésekre választ adni, pedig
előtte már voltak valamirevaló válaszok, amelyeket úgy vetettek el, hogy
nem adtak jobbat.
Sőt, a
posztmodern filozófiában általában nem törekszenek modellek megalkotására, mert
az egzakt gondolkodás teljesen kiment a divatból.
Hasonló a
holizmus és analitikus filozófia megítélésében a hiba, mint a redukció
megítélésében. Egy összetett rendszer megismerése elképzelhetetlen anélkül,
hogy a rendszert összetevőire bontsuk, és az összetevők
tulajdonságaiból magyarázzuk meg a rendszer tulajdonságait. Ha annyit mondunk,
amit a holizmus mond, hogy egy bizonyos tulajdonság az egész rendszer
tulajdonsága, és csakis az egész rendszeré, akkor ez fontos, azonban semmivel
sem jutottunk előre, hiszen a kérdés ennek a tulajdonságnak a magyarázata.
Ha az egész rendszer tulajdonságát nem tudjuk a részek tulajdonságaiból
megmagyarázni, akkor nincs megértés. Ezt mondja a holizmus; Tehát a holizmus a
megismerés-ellenesség filozófiája volna? Nem hinném, hogy ezt nyíltan vállalnál
hívei.
A megértés a
bonyolult dolgok egyszerűbb dolgokkal való magyarázatában rejlik. Ha egy
rendszer valamely tulajdonsága a részrendszerben is megvan, akkor triviálisan
készen vagyunk egy lépéssel, és lehet tovább haladni a részrendszerre. Ha
azonban nem, akkor kénytelenek leszünk analízishez folyamodni, ha a megértést
keressük.
Az analízis a
rendszer részrendszereit vizsgálja, és azoknak tulajdonságait. Eközben a
rendszer részrendszerekre bontása természetesen egy modellezési kérdés, amelyre
vonatkozik az, amit a redukcióra mondtuk: csak egy redukált modellről van
szó, és más modell is lehetséges.
Ha a rendszert
részrendszerekre bontottuk, akkor van egy egyszerűbb eset és van egy
bonyolultabb eset. Az egyszerűbb esetben a rendszer tulajdonsága lineáris
avagy akkumulált eredője résztulajdonságoknál. Ekkor a lineáris analízis
alkalmazható. A matematika bizonyos fejlődési fokánál csak ilyeneket
tudtunk vizsgálni, de már rég túl léptük ezt a határt.
A bonyolultabb
eset, amikor a teljes rendszer tulajdonsága nemlineáris eredője a
részrendszerek tulajdonságainak. Ezt mondjuk emergens tulajdonságnak. Ez a
matematikában ismert fogalom, és sok esetben teljesen kielégítő analízist,
azaz magyarázatot tudunk adni.
A feladat az
ilyen esetben a nemlineáris matematika eredményeinek használata, és ezáltal a
filozófia analitikus, de nem lineáris magyarázatot tud adni a jelenségekre.
Tehát szó sincs arról, hogy ne lehetne magyarázat, vagy hogy az analitikus,
vagy netán a racionális gondolkodás kudarcot vallana. A holizmus tehát vagy
nemlineáris analitikát kellene, hogy jelentsen, vagy pedig értelmetlenség.
A holizmus azt
hiszem, hogy egy naiv védőreflex, amelyet néhány analitikus jelenség
kudarcélményként való felfogása miatt ad a filozófia. A nehézség abban áll,
hogy sokszor bizonyos jelenségekre nem triviális a magyarázat, mert a rendszer
túl bonyolult, és a tulajdonság emergens. Ilyenkor nagyon rejtélyesnek
tűnik a jelenség (tudat, élet, szerelem). Néha a rendelkezésre álló
modellek nagyon rossz redukciói a jelenségnek, a bonyolultabb modelleket pedig
nem tudjuk analizálni. Ráadásul kevés filozófus, és a posztmodern filozófusok
jellemzően szegényes matematikai tudással rendelkeznek. Ilyenkor még ha
van magyarázat, azt is félreértik. Ők leragadtak a lineáris
gondolkodásnál.
Sokszor a
magyarázat nem intuitív, azaz nem illeszkedik előzetes elképzeléseinkbe
vagy érzelmeinkbe, túl „embertelen” ilyenkor sem akaródzik elfogadni a
magyarázatot. Végül pedig a magyarázat mindig egy redukált modell, amelynek
egyszerűsítéseit mindig fel lehet tárni, és mindig vannak olyan határesetek,
amikor kudarcot mond a modell. Megfelelő munkával mindig finomítható a
modell, de ehhez kitartás kell és nem a modell, a modellezés az analitikus
filozófia feladása.
Sokkal
egyszerűbb egy jelenséget analízisre alkalmatlannak nyilvánítani, sokkal
egyszerűbb azt mondani, hogy a részegységre bontás és vizsgálat semmit sem
ad a dolog megértéséhez. Sokkal nehezebb a bonyolult összefüggéseket megérteni,
az érzelmeknek nem tetsző konklúziót elfogadni, mint azt mondani, hogy
ezek nem visznek előre a megértésben, vagy helytelen gondolatmenetek. Néha
tehát kényelmesebb valamit megérthetetlennek nyilvánítani, mint
megérthetőnek, és ilyenkor a filozófus pszichés gyengeségei
győzedelmeskednek afelett, ami a filozófia feladata, és képes a
megismerhetetlenség pártjára állni, csak, hogy védje érzelmeit.
Sokszor az
analitikus filozófiáról az a téves elképzelés van, hogy az a rendszert
szeparált összetevőkre bontja szét. Ilyenkor az elemek kölcsönhatását
szokták hangsúlyozni. Ezen nézetek szerint a holista rendszerek szétbonthatatlanok.
Pedig egy elemekre való bontás, az elemek kölcsönhatását is modellezve jó
modell lehet, és az analízissel megfelelő magyarázatot adhat kérdésekre. A
rendszer elemekre és kölcsönhatásokra való bontása csak modell, és ismét
redukcionizmus, de ez szükséges a megértéshez, és nincs más út a megértéshez.
Megint csak finomabb felbontásokon, illetve a kapcsolatok finomabb modellezésén
értelmes gondolkodni, de nem a felbontás mellőzésén. Felbontás nélkül
nincs megértés, finomabb felbontással lehet jobb megértés, de ez ekkor az
analitikus filozófia keretén belül van.
Kuhn híressé vált
könyvét, A tudományos forradalmak szerkezetét így kezdi: „A
tudománytörténet, ha többnek tekintjük anekdoták és kronológiai adatok
tárházánál, gyökeresen átalakíthatja jelenlegi tudományfölfogásunkat.”[5]
Sokan ezt a mondatot az egyik legzseniálisabb mondatnak tartják, és Kuhn
könyve a posztmodern egyik legnagyobb hatású műve.
A mondat valóban
hatásos, mert retorikus. Azonban mint általában, hatásossága egy csúsztatásban
rejlik, amely racionalizál egy érzelmet: a racionalizmus-ellenességet.
Racionalizmus-ellenességet racionalizálni, szép kis ellentmondás.
Persze nem lennék
igazságos, ha nem ismerném el, Kuhn könyve zseniálisan foglal össze bizonyos
fontos felismeréseket. Ez pedig a fenti mondatban is benne foglaltatik: a
történelem nem csupán dátumok halmaza, hanem összefüggő folyamat, amely a
technikai fejlődéshez, pszichológiához, szociológiához kapcsolódik. Nem
mintha ez hihetetlen újdonság volna, de Kuhn helyesen gondolja, hogy elérkezett
az ideje annak, hogy ennek megfelelően e komplex összefüggéseket
figyelembe véve finomabb módon vizsgájuk. Ebben az is benne rejlik, hogy a
történelem nem egy egyenes fejlődési vonal.
A csúsztatás
abban van, hogy Kuhn azt mondja, hogy ezek a tudománytörténeti változások a
tudományról való felfogásunkat is megváltoztatják. Pedig a tudománytörténet és
a tudomány mibenléte nem függ ilyen szorosan össze, illetve nem feltétlenül a
tudománytörténet a legfontosabb meghatározója a tudomány lényegének (ha van
neki lényege).
Ha valamit
megtudhatunk a tudomány történetének azon jelenségeiből, amit Kuhn a
könyvében bemutat, az inkább az, hogy az ember szociális és pszichológiai
tulajdonságai olyan meghatározóak, hogy a tudomány működésében is
erősen hatnak. Tehát amiről valamit megtudhatunk ebből, az
inkább az ember, és nem a tudomány. És ki tagadta volna eddig is, hogy a tudós
is ember?
A csúsztatás persze
csak a megfelelő megkülönböztetés, distinkció révén ismerhető fel. He
megkülönböztetjük a tudománytörténetet és episztemológiát, akkor
megvizsgálhatjuk ezek kapcsolatát, és bár kapcsolat van, de ha megvizsgáljuk
ezt a kapcsolatot, akkor kiderül, hogy ezek egyáltalán nem teszik Kuhn
eredményeit relevánsnak az episztemológiára vonatkozóan. Holott sokan így
interpretálták Kuhn könyvét a posztmodern korban.
A pozitivizmus az
episztemológiában egy modellt dolgozott ki. A modell logikai alapú, azaz a
dolgok logikai összefüggései alapján próbálja megvizsgálni, hogyan kellene
működnie a megismerésnek, azaz a tudománynak. Itt a pszichológiai,
történeti, szociológiai vonatkozásokat elhagyták, mert egyszerűen nem ez
volt a kérdés. Először ugyanis annak a vizsgálata látszott
véghezvihetőnek, hogy mi a tudomány logikája. Ezután megvizsgálható a
története, pszichológiája, szociológiája, és össze is kapcsolhatóak ezek az
eredmények. Összekapcsolhatóak, de nem keverendőek össze!
Kuhn a
pozitivizmus után megvizsgálta a tudomány történetét, és abban fontos és
újszerű eredményeket közölt hatásos stílusban. Sokan ezeket az
eredményeket, amelyek inkább a tudomány történetének deskriptív,
fenomenologikus jellemzése. Kuhn tehát egyrészt nem a tudományt, hanem annak
történetét, nem preskriptív, hanem deskriptív és nem belső, logikai, hanem
külső, jelenség színtű leírását adja. Ennek ellenére Kuhn könyvét
mint a pozitivista modellek megdöntését tekintik. Ez pedig a distinkció teljes
hiánya.
A distinkcio
ellenesség egy másik formája összefügg a demarkáció-ellenességgel, ez pedig még
a redukcionizmus-ellenességgel is. Popper a tudományosságot a
falszifikálhatósággal definiálta. Ez a tudományosság demarkációs kritériuma. A
falszifikálhatóság a tudomány logikájának konklúziója. Tehát a demakráció egy
elvi előírás, mint minden más demarkációs vonal. A posztmodern filozófia
egyrészt ennek a demarkációnak a logikai helytelenségét, másrészt praktikus
értelmetlenségét próbálta bizonyítani.
Én Popper
kritériumának logikai helytelenségére sosem halottam megfelelő logikai
érvet, de ez nem is tárgya ennek az értekezésnek. Annál inkább érdekes az, hogy
ha logikailag helyes, a posztmodern akkor is ellenezné az ilyen elvi
demarkációt, mert redukcióból következik. A posztmodern szerint a tudomány és
áltudomány között gyakorlatilag folytonos az átmenet és nem hózható határ. Ezt
a folytonos átmenetet próbálja kezelni a demarkációs kritérium, amely csak a
dolgok logikai összefüggéseit veszi figyelembe, tehát redukció. A tudomány
lényegét, tehát helyes fókuszt tekintő redukció.
A pozitivizmus,
mint általában a redukciókat, ezt sem nézi jó szemmel. Csakhogy redukció nélkül
nincs megismerés és törvény. Minden kérdés maga is redukció, és redukció nélkül
nem kaphat választ.
Ha valaki azt
kérdezi, hogy „mi a tudományos?”, akkor e mögé valamilyen szempontokat képzel.
Például, „mi a tudományos episztemológiai szempontból?” Ez a kérdés pedig már
maga meghatároz egy keretrendszer. Ezután jogunk van episztemológiai keretek
között egy redukált modellt adni, és eszerint megválaszolni a kérdést, hogy „az
a tudományos, ami falszifikálható”. Ez egy redukált válasz egy redukált
kérdésre, és ez teljesen jogos önmagában is teljesen jogos, ezen kívül pedig a
megismerés csak redukált kérdésekre adott redukált válaszokból állhat.
Egy másik kérdés
az, hogy „mi jellemző a tudomány történetére”, és erre Kuhn könyve fontos
válaszokat ad, de a lényeg, hogy ez egy másik kérdés volt, mint a pozitivisták
által tárgyalt kérdés. Ez a két elmélet valóban inkommenzurábilis, mert másról szól.
A demarkáció,
mint egy lépcsős függvény, modellezi a folytonos átmenetet, amely a többi
szempont belépése miatt lakul ki. A lépcsős függvény a pszichológiai,
szociológiai, történeti hatások miatt mosódik el. Ha valaki jobb modellt akar,
akkor ezeket a hatásokat beveheti, és a függvényt egy finomabb függvénnyel
approximálja. De ez is egy modell lesz, redukció lesz, bár finomabb modell.
Tehát Popper demarkációs kritériumát lehet finomítani, de finomítás helyett
csak elvetni, másik modell nélkül, az értelmetlenség.
A posztmodern
filozófusok retorikájába általában az is bele tartozik, hogy érvek helyett
példákat, modellek helyett analógiákat és metaforákat használnak. Ezek
informális, hibás érvelési módok, ezt tudjuk, a filozófusok mégis élhetnek
velük? Talán az, hogy bizonytalanabb, homályosabb, nehezebb kérdésekről
gondolkodnak, helyessé teszi azt, ami az egyszerűbb esetben hiba? Nem. Ha
logikai hibákat nem engedünk meg egyszerűbb, letisztult esetekben, akkor
összetettebb kérdésekről való gondolkodásnál, ahol a tévedésnek amúgy is
nagyobb a lehetősége, még kevésbé engedhetjük meg.
A példák,
metaforák és analógiák nem a helyes érvelés eszközei, hanem a pedagógia, a
megértetés segédeszközei: egy logikus modell magyarázatánál hasznos
kiegészítések lehetnek, mert könnyítik a modell befogadását. De nem pótolják a
modellt és nem állhatnak szemben a logikával. Hibás dolog analógiásan vagy
metaforákkal érvelni, mert helytelen állítások mellett ugyanúgy lehet velük
érvelni, mint helyesek mellett. Míg tökéletes logikai érvelést csak helyes
válasz mellett lehet adni, addig tökéletes analógiát vagy metaforát lehet adni
helytelen állításokhoz is.
Az analógiák,
metaforák hatása lényegében független az igazságtól, inkább a befogadó
érzéseitől függ: ha azokkal harmonizál a metafora, akkor hatásos. Ezzel
szemben az érv hatása inkább függ annak helyességétől, és az állítás
igazságától, ami mellett elhangzik. Az érv tehát valóban igazoló erővel
bír, a metafora pedig csak hatással.
A metafora és
analógia tulajdonképpen egy hiányos modell. Az analógia és a modell között az a
különbség, hogy a modell a modellezett jelenség összes releváns vonatkozásában
analóg, addig az analógia csak néhány vonatkozásban, és ezért teljesen
bizonytalan, hogy a hiányzó vonatkozásban vajon fennáll a párhuzam vagy sem.
Intuitíven hajlamosak azt hinni, hogy igen, de ezek csak az érzéseink, semmi
közük az igazsághoz.
A metafora
viszont nem csak hiányos modell, hanem többértelmű modell. Emiatt nem csak
a hiányosság miatt bizonytalan a konklúzió, hanem a kétértelműség miatt
is. A metafora a kétértelműség miatt több dolgot is képes kifejezni, és
ezért hatásos. Kifejezni képes, nem megfelelően reprezentálni, és a
kétértelműség miatt veszélyes.
Visszatértünk
Carnap gondolatához: miszerint a metafizika kifejezni kíván valamit, nem
megérteni, mivel nincs is mit megérteni benne: jelentés nélküli. Mivel
kifejezni kíván valamit, ezért költői eszközökkel él. A posztmodern
„filozófusok” és különösen a metafizikusok eltévelyedett költők.
A posztmodern
korban a kifejezés került divatba, a hatás keltése. A gondolkodást pedig az
érzelmek uralták el. Emiatt a posztmodern filozófia bár nyüzsgő és
népszerű, de végzetesen értelmetlen, és a filozófia céljainak tekintetében
eredménytelen.
Az elmúlt
időszak filozófiai cikkeit tanulmányozva, szembeötlő, hogy milyen
sokszor szerepel a hermeneutika a címben. Ez a divatszó a posztmodern filozófia
érdeklődését jellemzi és nagyon tanulságos.
A hermeneutika „az
értelmezés elmélete és gyakorlata”[6]
Eredetileg a biblia értelmezésének tudománya. Ez a tény már maga is felvet
egy kérdést: értelmezni nyilván olyasmit kell, ami értelmetlen, avagy nem
kellően világos. Azok a filozófusok, művek, amelyek az ilyen címekben
szerepelnek tehát nyilván nem kellően világosak, hiszen értelmezésre
szorulnak. Nem nagyon lehetnek tehát filozófiai művek.
Persze a
hermeneutika önmaga nem értelmetlen dolog. Nagyon is helyénvaló megpróbálni
megérteni dolgokat, ha nem világosak. Csak aztán a megértett művet nem
szabad túlságosan felmagasztalni, filozófiai mélységükről és
kristálytiszta gondolatmenetükről, hiszen a hermeneutika mankója nélkül
továbbra is értelmetlen lenne. Van értelme irodalmi műveket értelmezni, és
magasztalni gazdagságukat, kifejező erejüket. De nincs értelme filozófiai
műveket értelmezni, mert ha arra szorulnak, akkor nem filozófiai
művek.
Talán van értelme
az ókori filozófusok hermeneutikájának, hiszen ők egy nagyon más kultúrában
éltek, mint mi. Azonban legjelentősebb, legértelmesebb filozófiai
művek, legyenek bármilyen régiek legyenek is, alig szorulnak értelmezésre,
és ha igen, akkor sem leglényegesebb mondandójuk szempontjából. Fel nem
foghatom ugyanakkor, hogy egy Heideggernek, Hegelnek mi szüksége van
értelmezésre? Miért nem tudtak félreérthetetlenül, világosan írni? Talán
homályossággal pótolták a mélységet? Vagy ez is azzal függ össze, hogy a
kifejezés kétértelműségét kell boncolgatni? Talán az, hogy ezeket a filozófusokat
a költőkhöz hasonlóan elemezni kell, megint azért van, mert eltévelyedett
írók? Ha így van, miért nem hagyjuk meg a kifejezés művészi értékét a
művészeknek? Miért akar kontárkodni egy gondolkodó a művészetbe, vagy
egy művész a gondolkodásban? Miért kell összekeverni azt, ami elég jól
elválik? Talán azért, mert a zavarosban való halászathoz kevesebb tehetség,
fáradtság és hozzáértés kell? Talán a horogra akadt bamba hal, az olvasó
zsákmánya a csábítás?
Haladt-e
előrébb a filozófia a posztmodern kor alatt? Alig. Fejlődött a
szociológia, a történelem, a tudománytörténelem. A leíró jellegű
műfajok kiszélesedtek és itt ez haladást jelent. Sok filozófus talált
magának valami kis helyet, egy nichét, ahol meghúzódhat, tevékenykedhet.
De a világ
megértése nem haladt előre. Nem haladt előre a preskriptív
jellegű filozófia, és nem halad előre a deskripciók modellezése.
Nincs átfogó elmélet, nincs szintézis, teljes pluralizmus van: anything goes.
Így a különböző gondolkodóknak egyaránt igazuk van, illetve egyaránt nincs
igazuk. Az igazság elveszett, kiment a divatból, nem kérdés. Csak az a kérdés,
ki ír szebben, ki tud jobb szemfényvesztést alkotni a néző
elkápráztatására.
Mindez miért?
Azért-e, mert ennek így kell lennie, vagy azért, mert a világ ilyen?
Megismerhetetlen? Mert nincs igazság? Dehogyis. A posztmodern gondolkodók nem
megcáfolták a modern elméleteket, nem is lehetett volna, hisz ez is egyfajta
abszolút igazság lett volna. Nem, szabotálták, abbahagytak az igazság keresésével,
abbahagytak a filozófia művelésével, csupán szellemei a valódi
filozófiának: a felszínen úgy tesznek, mint akik az igazságot kutatják,
filozófusok, belül pedig reklámemberek, akik divatokat teremtenek. Beleléptek
abba pont abba a csapdába, amit Carnap felismert. Emiatt nem halad előre a
filozófia, és így nem is haladhat.
[1] Alan Sokal, Jean Bricmont: “Intellektuális imposztorok. A posztmodern értelmiségiek visszaélése a tudománnyal”, Budapest, Typotex kiadó, 2000.
[2] Rudolf Carnap: “A metafizika kiküszöbölése a nyelv logikai elemzésén keresztül”, Tudományfilozófia szöveggyűjtemény, szerk. Forrai Gábor és Szegedi Péter, Áron kiadó, Budapest, 1999.
[3] F. Nietzsche: A vidám tudomány, Holnap kiadó, 1997, 126.
[4] Willard van Orman Quine: “Az empirizmus két dogmája”, Tudományfilozófia szöveggyűjtemény, szerk. Forrai Gábor, Szegedi Péter, Budapest, Áron kiadó 1999.
[5] Thomas S. Kuhn: “A tudományos forradalmak szerkezete”, Osiris kiadó, Budapest, 2000.
[6] Filozófiai kisenciklopédia, Kossuth könyvkiadó, 1996.