EGY TEHETSÉG
KARCOLATA
elemzés Neumann
János életrajzából
Ha ezen
vizsgadolgozat helyett előadást kellett volna tartanom Neumann János
éltéről, akkor természetesen a hasznos életrajzi tudás összefoglalása lett
volna célom, a hallgatók érdekét szem előtt tartva. De ehelyett egy
dolgozat írása a feladatom, amelyet feltehetően nem fognak oktatási célra
használni, hanem inkább azt igazolja, hogy magam elmélyedtem
technikatörténetünk egy fejezetében.
Mivel így nagyobb
szabadságom van, ezért úgy gondoltam, hogy egy hagyományos életrajzi könyv
egyszerű tömörítése helyett, megengedhetem annak egy szempontból
történő átgondolását, ezzel valami újat, talán értékeset hozhatok létre,
és emellett megfelelő a követelménynek is: igazolom, hogy elolvastam
idevonatkozó műveket. Természetesen egy ilyen vizsgadolgozatnak
megfelelően csupán néhány forrást vettem tekintetbe, egy alapos életrajzi
elemzéstől, vagy a téma körültekintő elemzésétől tehát távol áll
írásom. De talán nem értéktelen így sem ez a szubjektív gondolatcsokor.
Az életrajzi
írások legtöbbje szigorúan a tényekre támaszkodik, és megpróbál teljes képet
formálni a történetről, hűségesnek lenni az adatokhoz, és kevés
bizonytalanabb feltevést tenni fel. Másik részük, a „dramaturgiaiak” csak
kevesebb életrajzi adatot fog egybe, térben és időben korlátozottabb,
mindezt pedig valami markáns mondanivaló kifejezése érdekében. Egynémely
adatról e célból elfeledkezik, vagy egy kicsit akár át is értelmez.
Ezek a
„dramaturgiai” életrajzok bár nem elégítik ki a történelemtudomány
hitelességét, de sokszor olyan összefüggést tárnak fel, amelyekre ilyen
merészség nélkül a száraz elemzők nem jutnának el. A fontosabb szerepük
azonban nem is ez, hanem az, hogy pozitív mintát adnak az embereknek.
Példaképül állnak, hogy miképpen válik valaki alkotóvá, gondolkodóvá,
felfedezővé. Hogyan alakulnak azok a sorsok, amelyek értékeket teremtenek
egy országnak és az emberiségnek, milyen nehézségekkel kell megküzdeni, és
milyen örömökkel jár. Számomra ilyen volt Nagy Sándor, Napóleon, Beethoven és
még sok híresség életrajza.
Lehetnek
ugyanakkor drámaiak, amelyek tanulságul szolgálnak az utókornak: megmutatják,
hogy milyen lehetőséget herdál el a társadalmunk, mit lehetne jobban
csinálni a jövőben, vagy feltehetően hogy kellett volna
megfelelőbben döntenie annak a történelmi személyiségnek, és majdan
nekünk.
A magyar
történelem, és ezen belül a tudomány története Is tartalmaz jónéhány
hőskölteményt és tragédiát. Hogy többet-e vagy kevesebbet, mint más ország
története, azt hiszem, ezen kár rágódni. A magyarok talán érzékenyek ezekre a
momentumokra, és ez részben reménykeltő. Reményt kelt, hiszen ezek szerint
van érzékenység bennünk ezekre a fontos kérdésekre, de ugyanakkor szomorú is,
hisz talán hiába figyelünk oda, egyesek véleménye szerint, és egyes tendenciák
szerint nem tanulunk belőle.
Neumann János
életrajza mindenesetre amellett, hogy szinte minden magyar sors sajátságát
magában foglalja, az egyik legdicsőségesebb „hőskölteményünk”, tehát
a pozitív mintákat markánsan tartalmazza. Másrészről ezen életút mentén a
veszélyek baljós árnyai is leselkednek és az a kvalitás és körülmények, amelyek
által sikerült ezeket kikerülni, talán a legnagyobb tanulsággal szolgálhatnak
az olvasónak.
Akár száraz, akár
dramaturgiai életregényeket olvasunk, a minták a történet szálaiban
rejtőzik. Ezeket ugyan felismerjük, de nem eléggé tudatosan. Lelkesítenek
vagy figyelmeztetnek minket, ám ez a hatás múlandó, ha nem tudatosodnak. Ezért
fontos a történelem a szociológia, pszichológia, politika összekapcsolódása,
hogy a mintákat általánosíthassuk, és ne csak esetleges, de biztosabb
tanulságokat vonhassunk le.
Ez részletes
elemzést kíván, amely alapos életrajzi kutatást, sőt nagyon sok történet
elemzését kívánja. Erre nekem most nincs alkalmam, nem is értek hozzá eléggé,
csak mint ötletet vethetem fel. Feltehetően léteznek ilyen jellegű
írások is, tehát még az sem valószínű, hogy újat javasolok.
Az én tanulságaim
tehát jóval esetlegesebbek, szubjektívebbek lesznek a kívánatosnál.
Mindazonáltal talán mintául ez is szolgálhat.
Tanulmányaimban
Neumann János életéről néhány írásból tájékozódtam. Az első egy rövid
kis életrajzi könyv, Kovács Győző tollából[1].
A második egy sajátságos könyv, „Neumann János és a magyar titok a dokumentumok
tükrében”[2],
amely leginkább Neumann és Ortvay Rudolf levelezését tartalmazza, amely fontos
hatással volt Neumann életpályájára. és fontos forrás gondolatainak
rekonstruálására. Ezen gondolatok további összekapcsolásához Válogatott
előadásait és tanulmányait[3]
is átböngésztem, amelyekben a levelezésben kicsírázott gondolatok visszatértét
kerestem.
Neumann János
apja, Neumann Miksa jómódú ügyvéd és bankár volt, és a kis Jancsi Budapest
szívében, a mai Bajcsy-Zsilinszky úton nőtt fel, tehát a nyüzsgő, új
élethez közel, ám biztos háttérrel is egyben. Véleményem szerint Neumann nem
válhatott volna azzá, amivé vált e nélkül az ideális egyensúly nélkül. Ahhoz,
hogy eredeti alkotóvá váljon, szükség volt a biztos alapra, de az új, az ismeretlen,
a változás szelére is egyben.
Azok, akik túl
közel kerülnek az ilyen inspiráló bizonytalanságokhoz, túlságosan is
belemerülve túlságosan is szétzilálódnak. Az inspirációnak így nincs mire
támaszkodnia, és nem tud érvényesülni.
Fontos volt az a
családi környezet, amiről az a szimbolizmus árulkodik, amelyek körülvették
a gyerekeket. Itt arra gondolok, hogy mindegyik gyermeknek volt egy
totemállata, amely még az Eötvös úti nyaraló homlokzatán is szerepelnek. Ez
mindenképpen jelzi, hogy a szülők szerették és kivételes sorsra szánták
gyermekeiket, olyannyira, hogy e köré ezt a szimbolikát szőtték. És a
szülői hit, amelyet a fejlődő gyermeket állandóan körülveszi „a
legerősebb önbeteljesítő jóslat”, ez az a pszichológiai tényező,
amely „legvastagabb ecsettel vonja a vonásokat a gyermek sorskönyvébe”.
Ehhez
kötődik az a közismert tény, hogy Jancsi a fasori elitgimnáziumban tanult,
ahol több híres tanár és több később hasonlóan híressé vált tanulótárs
légköre vette körül. Ezek azok az alapok, melyből a tehetség karcolata
kibontakozik. Ez nyilvánvaló közhely, de majd még érdekes részletekkel
gazdagodik.
Természetesen
korán megmutatkozott matematkai tehetsége, de emellett a történelem iránt is
érdeklődött és alapos olvasmányai voltak. Franciául, németül, később
pedig ógörögül is tudott. Gyermekkorában tehát még széleskörűek voltak az
ismeretei, de ez később is megmaradt.
Az Ortvayval
folytatott levelezésben például visszatérő szál az európai politikai
helyzet elemzése, ahol is Neumann a görög és római történelem analógiájával
elemzi azt, tehát még akkor is részletes ismeretei voltak e gyermekkori
tanulmányokból a például a peloponeszoszi háborúról[4].
A következő
fontos momentum az. hogy tehetségét felismerték, és neves tanárok foglalkoztak
vele. A gimnáziumban Rácz László fedezte fel, majd Kürschák József, ….
Sőt, későbbi tanárairól gyakran említik, hogy már tanítani alig
tudtak az ifjú Neumannak semmit, csupán segíteni, vezetni az útján,
beszélgetni, inspirálni, vagy akár tőle tanulni.
Ez is fontos,
hiszen mi sem fontosabb egy fejlődő személynek, mint az elismerés, a
siker élménye.
A fiatal Jancsi
már a gimnáziumban megtanulhatta a matematikusságot, az elméletek kidolgozását,
a publikációt, az eredményességet, az alkotást az elismerést. Egyetemre már
kész matematikus volt és felnőtt korában olyan biztonsággal és
természetességgel mozgott a hírességek világában, az intézetek, egyetemek,
projectek között, mint aki ebbe született bele. Ez pedig véleményem szerint
fontos tényező abban, hogy egyike lett azon kivételes tudósainknak, akik
nem csak zseniális dolgokat találtak ki, de azt a világban elismertették,
nyugaton érvényesítették és nemzetközi hírnevet tudott vele szerezni. Elméletei
nem álltak meg az ötletnél, hanem eljutottak a legmegfelelőbb helyekre,
ahol megvalósulhattak. És ez annak volt köszönhető, hogy ezt már fiatal
korában megkapta a sorstól és megtanulta.
Élete a
Műszaki Egyetemen és a Tudományegyetemen át, Berlinbe, Göttingenbe majd
Princetonba vezette. Vegyészmérnőki, matematikai, fizikát és kémiát
tanult, tehát még mindig széles volt érdeklődése. Ez az érdeklődés
később is megmaradt, hiszen nem csak matematikában, de a
kvantummechanikában, a közgazdaságtanhoz szorosan kapcsolódó játékelméletben, a
számítógép és az atombomba kifejlesztésében alkotott, sőt, utolsó
műve már a kognitív tudományok felé kacsingatnak, és közben egynéhány
filozófiai tanulmányt is írt.
A csodálatos
mindebben, hogy mindegyik területen kiemelkedőt alkotott, a
széleskörű érdeklődésben tehát nem aprózódott el tehetsége. Ennek
titka nagyon érdekes lehet a mai „szakbarbár” korunkban. Hiszen manapság sikert
valaki lényegében egy területben való mély elmerüléssel érhet el, és aki
szélesebb körben művelődik, nem jut el addig a szakismeretig, ahol a
tudományos kutatás frontvonala van. Nagy kérdés, hogy Neumann ezzel szemben
azért lehetett sikeres, mert az ő korában még ez nem volt ennyire így,
vagy volt még valami más tényező is?
Az én meglátásom
szerint ugyan igaz, hogy a specializálódás azóta végletes mértéket öltött, de
valóban van még egy pont, ami roppant tanulságos lehet számunkra.
Tulajdonképpen Neumann az interdiszciplinaritás egy korai képviselője.
Szokták az utolsó polihisztornak is nevezni, de azt hiszem, ez nem találó,
hiszen ekkorra már valóban annyira szakosodtak a tudományok, hogy egy Leonardo
da Vincihez hasonló átgogóságot már lehetetlenség volt elérni.
Ezért
megfelelőbbnek találom az interdiszciplinaritást: két terület
összekapcsolódását. A matematikát a biológiával, fizikával és közgazdaságtannal
ötvözte. Ezek között a központi elem az, amelyhez leginkább értett: a
matematika, és a „díszítő elemek” azok a tudományok, amelyhez kevésbé
értett. Ez egyben a „titok” megfejtése is: a problémát magát olyan
területről vette, amely nem állt a hagyományos matematikusok
érdeklődésében, mert nem értettek hozzá. Neumann éppen csak annyit értett
ezekhez a kérdésekhez, hogy felismerje a probléma jelentőségét, és
felismerje azt a matematikai modellt, amely megoldásul szolgálhat. Ez pedig nem
csekélység.
Az
inderdiszciplinaritás az utóbbi évtized legdivatosabb irányzata volt. Felkapott
ötlet volt két tudományterület összekapcsolódása, amely azonban legtöbbször
eredménytelennek bizonyult. Leginkább azért, mert a két terület tudósai nem
ismerték eléggé a másik területet és ezért nem is tudtak jól kommunikálni
egymással. De talán még ennél is fontosabb, hogy még azt sem ismerték fel, hogy
mi az, ami a másik területen jelentős, de a saját terület eszközeivel
megoldható. Két tudomány összekapcsolása ugyanis legtöbbször nem valami hibrid
alkotás létrehozása, hanem az eszköz és probléma, az inspiráció és megoldás
összekapcsolása. Neumannak ez sikerült, ezért volt eredményes.
Játékelmélete a
közgazdaságtan legnagyobb hatású továbbfejlődését jelentette a korban, a
Neumann féle architektúra a számítástechnikában az áttörést jelentett a
huszadik századi sikertörténetéhez, amelyet talán még Ő maga sem látott
előre.
Ehhez talán
szorosan kapcsolódik az a visszatérő gondolat, amelyen Ortvayval való
levelezésének egy meghatározó témája. Ez a szellemtudományok kiforratlanságáról
és az axiomatizálásról szól. A levelezésben visszatérő kérdés az
axiomatizálás problémája, Ortvay végig az agyműködés valamilyen
modelljének megalkotását szorgalmazza[5].
Neumann erről „Az agy és a számítógép” című könyvében ír, ám
játékelmélete sokkal jobb illusztráció: egy olyan téma, amelynek egzakt
kezelését előtte aligha remélték, és éppen ezért volt eredménye nagy
jelentőségű, mert bizonyos nagyon eredményes szempontból neki ez
sikerült. Ehhez pedig nagyon biztos matematikai ismeretre és szemléletre, amely
éles felfogóképességgel és széles látókörhöz kapcsolódik.
Az Ortvay
levelezésben az idő haladtával kirajzolódtak határozott szerepek. Ezek a
két személyiség jellegéből, az egyre határozottabb elszakadásából, azaz a
politikai helyzetből is adódtak. Kezdetben még mindketten azonosan
sokszínű leveleket írtak: politikáról, az otthoni tudományos
helyzetről, főleg tanszékek betöltésének kérdéséről, a külföldi
hírességekről, cikkekről, és különféle tudományos és filozófiai
kérdésekről. Több alkalommal is konkrét segítséget ad Neumann Ortvaynak,
és ezzel már kezd átvezetni a kapcsolat polarizált helyzetbe.
Neumann
amerikában a tűz közelében van, lehetőségei vannak, hírei,
ismerősei, segíteni, intézkedni tud. Ortvay itthon egyre inkább
elszigeteltségben van, problémái vannak, alig történik valami, és az is csak
rossz politikai események formájában. Neumann ezzel szemben sokat utazik,
legtöbbször csak útközben számol be kutyafuttában a fejleményekről.
Ennek
megfelelően Ortvay elmélkedős stílusban ír, ő fogja Neumannnak
az ötletet adni az agy tanulmányozására, ez az említett könyv fő
megállapítása. De ő hozza szóba a filozófiát, ebben a témában egy
tanulmányt is küld Neumannak. Ortvay itthon nem tudott kibontakozni, ahogy az
itthon maradottak legtöbbje nehéz helyzetben van. Viszont érezhetően tele
volt kibontható ötletekkel, amelyet megosztott levelezőtársával. A
kapcsolattartás célja számára ez volt: beszélgetni valakivel, akit érdekel és
meg tudja érteni ötleteit, illetve átadni neki azokat, hátha többet tud velük
kezdeni.
Neumann ezzel
szemben mozgalmas életet él, amelyben sok szórakozása, és sok dolga is akad.
Kedélye nyilván sokkal vidámabb, utazgat, híres emberekkel találkozik, zajlik
körülötte az élet. Ortvay mély gondolatai bizonyára hatással van rá, de inkább
elraktározza, nem reagál rá annyira. Lefoglalják az előadások, utazások,
később pedig azok a bizottságok, amelynek tagja.
Azt gondolom,
hogy ha Neumann életében egy kicsit is tovább fokozódik ez a mozgalmasság,
társasági élet, szórakozás, politika, akkor nem tudott volna a tudományban
alkotni. Ilyen körülmények között fontos elem lehetett Ortvay inspirációja,
amely az európai szükségből nő ki. Véleményem szerint az alkotás, az
ihlet nem születik meg a tökéletesség, a boldogság környezetében, hanem szükség
van valamire, ami miatt a kutató elégedetlen, és ami hajtja előre.
A másik oldalon,
a túl nagy szükség, a lehetetlen helyzet, a gond, baj
[1] Kovács Győző: Neumann János, Műszaki Könyvkiadó, 1997.
[2] “Neumann János és a magyar titok”, válogatta Nagy Ferenc, Országos Műszaki Információs Központ és Könyvtár, 1987.
[3] Neumann János: Válogatott előadások és tanulmányok, Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 1965.
[4] ld. i.m. 131. oldal 43. levél
[5]ld. például i.m. 155. oldal 52. levél