Becsületes és
ésszerű gondolkodásmód a Magyar Mérnök és Építész Egyesület Közlönyének
1876-os évjáratában
Ezt a tanulmányt
vizsgadolgozatként írom Historiográfia órára a Technika-, Mérnök- és
Tudománytörténet doktori kurzusán. A feladatunk az volt, hogy a Magyar Mérnök
és Építész Egyesület Közlönyének 19. századvégi számait felhasználva valamely
történeti témát kidolgozzunk. Mivel én informatikus vagyok, a telefon
történetét választottam. Ez egy olyan történetnek látszott, amely
elsősorban Puskás Tivadar nevéhez fűződően nagy
sikerekről szólt, hiszen Puskás 1877-ben, egy évvel Bell szabadalma után
már Edison-nál dolgozott, és felismerte a telefonközpont jelentőségét.
Ezután Budapesten is hamar nagy lépések történtek. 79-ben zajlott le az
első beszélgetés Puskás Ferenc lakásán. 1881-ben pedig már működött
az első telefonközpont 200 vonallal. Ez egy gyors sikertörténetnek
látszott, melyet könnyen fel lehet dolgozni. Úgy terveztem, hogy a közlöny
1876-82-es számait kikérve mindenről pontos híradást kapok, melyeket csak
össze kell gyűjteni. Arra is számítottam, hogy az 1882-ben kiadott
első telefonkönyvről is találok hírt, és ezzel szépen lezárhatom a
tanulmányt.
A Műegyetem
könyvtárába mentem hát egy esős pénteki napon, és kikértem az említett
számokat. Hamarosan találtam is olyan híradásokat, melyek a történet
előzményeiként értékesek voltak számomra: A 76-os számban A légnyomatú
távírda-hálózat fejlődéséről New York-ban (174. oldal), mely a társaságok
fejlődéséről, a csőhálózat fejlesztéséről és a földalatti
vezetékrendszer tervéről szólt. A következő számban Benda Andor ír
egy fejlesztési javaslatról a vasút
mentén használt távjelzőkről (241. oldal), melyben arról számol be, hogy mekkora anyagot
és munkaidőt felemésztő gondot okoz a vasút mentén használt huzalok
azon problémája, hogy a hőmérsékleti
különbségek miatt a huzalok rövidülnek és hosszabbodnak. Itt természetesen
mechanikus és nem elektromos drótokról van szó, melyekkel harangokat húztak
meg. Ezeket a drótokat mindig toldozták és vagdosták, ami nem tűnik jó
megoldásnak. Benda Andor egy olyan kézenfekvő javaslatot elemez, amely
szerint egy csavarral meg lehetne húzni, illetve ki lehet engedni ezeket a
huzalokat. Balatonfüredi üdülőnk szőlőjében nekünk is ez szolgál
ma is megoldásul a szőlőlugasok drótozásánál, és gondolom ez
közismert technika. Ezt a cikket is bevezetésként gondoltam, mely illusztrálja
a telefon feltalálásakor meglévő igényeket.
A 78-as számban a városok
villanyvilágításáról találtam cikkeket. Az első (359. oldal) Providence városáról szólt, ahol a város egy jó nagy
részét már ekképpen világítják meg, beszámol arról, hogy a világítást egyetlen
ember irányítja, és hogy milyen gyorsan fel tudja kapcsolni esténként. Ez a
gázvilágítás korában nyilván fontos volt. Megragadó volt az, ahogy költség,
haszon és idő tekintetében érvel az új technika mellett. A 444. oldalon
London városáról számol be, és ennek kapcsán még sok más városról is a híradás.
A 80-as számban aztán egy összefoglaló tanulmányt találtam a villanyvilágítás
addigi történetéről Zipernovszki Károlytól, amely az elektromos indukció,
és természetesen az mágneselektromos gépekról, dynamókról is beszámol.
A részletes tanulmány jól illusztrálja az elektromos
technológia akkori állását, a lehetőségeket és igényeket, amelyek körében
a telefont feltalálták és bevezették.
Csak a telefonról magáról nem találtam híradást sajnos. Így utólag meggondolva
ez talán nem is meglepő, hisz a találmány jelentőségét általában nem
ismerik fel azonnal, a telefon haszna ráadásul nem olyan közvetlen, mint a
világításé, a gépészeté, a közlekedésé. Jobban meggondolva bizony még a
későbbi számokban lehetett volna csak számolni a híradásokkal.
Több
lehetőség is állt előttem. Az egyik az, hogy ezután kikérem a
későbbi számokat, és folytatom a telefonia történetét, felhasználva eddigi
leleteimet, mint az előzmények bemutatását. A másik, hogy esetleg a
villanyvilágításról írok. Azonban egy egészen más ötletem támadt. A közlöny
olvasásakor teljes lenyűgözött az írások stílusa, meglepő kérdéseket,
gondolkodásmódokat találtam, és úgy gondoltam, hogy ez az, ami számomra a
legérdekesebb ezekben a közlönyökben.
Miután ismét
kezembe vettem a 76-os számot, annyira megragadott, hogy nem tudtam letenni, és
az egész napot e szám tanulmányozásával töltöttem. Ezért úgy gondoltam, hogy
vizsgálódásaim ne vesszenek kárba és mivel a téma szerintem ugyanolyan
megragadó, mint egy bizonyos találmány története, ezért a közlöny írás és
gondolkodási stílusáról írok egy részben szubjektív, de nagyon tanulságos
összefoglalót. Úgy gondolom, hogy a telefonia történetéről bizonyára írtak
már jó összefoglalókat, bizonyára jobbakat, mint amit én tudnék írni, inkább
egy általános, filozofikusabb kérdésről írok, arról, hogy mennyi
szimpatikus aspektust találtam ezen cikke, híradások, tanulmányok stílusában,
nyelvezetében, gondolkodásmódjában, vitastílusában.
Tehát
elterveztem, hogy arról fogok írni, milyen racionális, mennyire
körültekintő, milyen árnyalt, mennyire becsületes ezen írások stílusa.
Elkezdtem keresgélni azokat a cikkeket, ahol feltehetően a legmarkánsabban
mutatkozik.
Előzőleg,
amikor még a telefonos híradásokat kerestem, egy rendkívül érdekes hírt
olvastam egy egészen más területről. A 76-os számról van szó, amelyben egy
új világító készülékről számolnak be (493. oldal), amely a fény
összegyűjtésének révén működött. A szerkezet optikai elven
működött és a hőhullámok gyűjtésére is alkalmas volt. Ami
meglepő ebben a híradásban az a környezetvédő technikák ilyen korai
megjelenése. Azonban később rá kellett jönnöm, hogy egyáltalán nem egyedi
ez az eset, így tanulmányom egy jü része ilyen témájú cikkről fog szólni.
Feltehetően az energiaipar és az energia-hordozók, a világítás, fűtés
ebben a korban még teljesen forrongó, kialakuló terület volt. Természetes tehát
az, hogy minden alternatív megoldás érdekes volt és nyitott fülekre talált.
Ilyen körülmények között a legkülönfélébb érveket is figyelembe vették, és nem
is olyan meglepő, hogy az ésszerű gondolkodásban bizony
körültekintő szempontok is beletartoztak.
A következő
ilyen hír Utcatisztítási gépekről szól Berlin utcáin (455. oldal), és
számomra ez is egy meglepő hír volt. Hiszen a gépesítés korszakának még
csak a hajnalán vagyunk, még nem találták fel az autókat, de az utak
tisztítására máris gépeket használnak. Persze, ha meggondoljuk, kőutak már
ekkor is léteztek és az esők után a sár nagy gondot okozhatott. A cikk is
erre összpontosítja a figyelmet, úgy tűnik, ez egy égető probléma
volt akkoriban, és ennek megfelelően a legújabb technológiákat próbálták
alkalmazni a megoldására.
Meg kell
vallanom, hogy ezek az apró cikkek annyira érdekesek voltak számomra, hogy már
válogatás nélkül, sorban olvastam őket, és szinte mindegyikben találtam
olyan érdekességet, melyet tanulmányomba be tudnék fűzni. A közlöny
hangulata olyan volt, mint amikor az Élet és Tudományt olvasgattam egyetemi
éveim alatt könyvtárban. A nagyvilág
híreit, érdekességeit, találmányait, fejlesztéseit mutatták be. Bemutatták,
merre halad a világ, min gondolkodnak a tudósok, hogy alkalmazzák a tudomány
eredményeit a mérnökök. Egy pozitív képet adott a világról. A hírek ugyan
rövidek és minden bizonnyal nem mutatják be a problémákat árnyaltan, de nem is
túl végletesek. Sőt, ami ezen hírek stílusának javára írható szemben a
modern híradásokkal, hogy kritikusság, humoros csipkelődés is található
bennük. Hadd idézzek egy gyöngyszemet megragadó hírt, amely arról szól, hogy a
tengerparton a fa építmények gyorsan korhadnak (392.). A hír beszámol arról,
hogy a tengerparti faépítményeket, például egy darut mennyire gyakran kell
felújítani, mert a nedvesség és főképpen a só hamar elkorhasztja
őket. Beszámol arról is, hogy a használt festési eljárások nem
megfelelőek, mert a fák repedéseiben a festék ellenére is behatol a
nedvesség. A javasolt eljárás egy új anyag bevezetése, amelyet azonban nem
csodaszerként bálványoznak, hanem a cikk így ír: „de hogy e módszer a korai
rothadás ellen sikeresnek fog-e bizonyulni, azt későbbi tapasztalatoknak
kell kimutatni”. Nemsokára Horváth Samu egy külön tanulmányt szentel a
Mycothanaton-nak, melyben így ír: „Midőn ezen titkos szer ismertetését
befejezzük, az azzal itt-ott teendő kísérleteket gondos megfigyelését
szaktársaink éber figyelmébe ajánljuk. Előre láthatólag minden egyes
gyárnok azt fogja mondani, hogy az általa előállított vegyfolyadék egészen
ismeretlen, hatásában lényegesen fokozott alkatrészeket tartalmaz, mindezek
végeredménye pedig az leend, hogy ezen óvszert majd igen mérsékelt áron fogjuk
megszerezni”.
Számomra
lenyűgöző az ipar, a közgazdaságtan és a reklám ilyen
összefonódásának ennyire éleslátó, ugyanakkor humoros felfogása.
Lenyűgöző az, hogy a reklámfogások már ekkor is felbukkantak és annak
ellenére, hogy ezek egészen újjelenségek lehettek, Horváth Samu mennyire
átlátja ezeket és még inkább az a pozitivizmus, amellyel a kritika mellett
megfogalmazza a jelenség pozitív hatását.
Nagyon pozitív
benyomást keltett bennem reklámozás akkori stílusa. Az előbbi eset ugyan
utal arra, hogy voltak nem éppen őszinte fogások akkor is. A közlönyben
nem is találtam kifejezett reklámokat. Ugyanakkor találtam olyan híradásokat,
amelyek egyben reklám értékűek is voltak. Gondoljunk csak a
villanyvilágítás esetére, amikor a hírszerző érvel a technológia mellett,
éspedig takarékossági szempontokat hozva fel, amelyeket konkrét összegekbe
konvertál. Véleményem szerint az ilyen érvelések persze óhatatlanul
egyszerűsítettek, de messze jobban tetszik az, hogy a modern manipulatív
reklámozási technikákkal szemben észérvekkel próbálják meggyőzni az
olvasót. Kevesebb pszichológiai tényezőt találhatunk, a reklám a
termékről, és nem egy „image”-ról szól, az érvelés ésszerű és nem
hatáskeltő. Ebben az idóben a reklám elnevezés gondolom még meg sem
született, igazából valóban valami ősszerűről való
meggyőzésről és nem termékek minden áron való eladásáról van szó. A
minőség, a tartalom még fontosabb, mint a profit, a technológia, az újítás
még valóban az életminőség jobbítását célozza, és nem csak a
haszonhajhászást.
Még
csodálatraméltóbb egy olyan híradás (452. oldal), amely a hegyi patakok
szabályozásáról szól. Érdekes, hogy a modern technológia hajnalán már ezek a
kevésbé fontosnak mondható kérdések is előtérbe kerülnek. És figyeljük
meg, mennyire modern módon: „Hogy azonban a zárgátak teljesen megfeleljenek a
czélnak és általuk az ilyetén rohanó és nem csekély károkat okozó hegyi patakok
kellően rendezhetőek legyenek, múlhatatlanul
szükséges a hegyoldalak befásítása. És a kiemelés nem tőlem van,
hanem az eredetiben is többszőr ismétlődik.
Sőt, a
környezetvédő szemléletmód annyira kifinomult, amit én csak Ausztriában és
itthon a legutóbbi években láttam autópályák mellett: „De hogy a termő
talajt le ne mossa, le ne ragadja a víz, mielőtt a befásítást keresztül
vinnők, vagy mielőtt a beültetett fák meggyökeresednének,
célszerű vízszintes irányban kis növényeket kiültetni, a melyek aztán
megakadályozzák a talaj lecsúszását.”
Ezzel
kapcsolatban a következő gondolatok merültek fel bennem. A híradások azt
tanúsítják, hogy a környezetvédelmet nem a huszadik század végén találták fel.
Ekkor alkották meg a szót, a fogalmat, ekkor tudatosították a közvéleményben,
ekkor vált politikai tényezővé és olyan gondolkodásmóddá, amely a közgondolkodásba
is elhatolt, egészen addig, hogy a külföldi nyelvek szemináriumai is hemzsegnek
a zöld témáktól.
Ugyanakkor a
környezetvédelem csak része a racionális, hosszú távú, körültekintő
gondolkodásnak. A racionális gondolkodás mindig is figyelembe vette ezeket a
kérdéseket, és a döntésekben hatásaik is voltak, amennyiben a gazdasági,
politikai körülmények erre lehetőséget adtak. Egy fejlődő,
jóléti társadalomban, ahol idő, energia és források vannak olyan
alternatívák választására, amelyek a környezetvédelem szempontjából
kedvezőek, és ezzel hosszú távon minden szempontból azok, akkor erre az
ésszerűen gondolkodóknál sor kerül.
A
környezetvédő blokkomat egy megint csak humoros cikkel zárom be, amely a
Szuezi-csatorna környezetére gyakorolt hatásáról szól. Beszámol arról, hogy a
csatorna áramlása hogyan alakul és hogyan befolyásolja a Földközi és Vörös
tenger valamint az évszak kölcsönhatása, valamint hogyan befolyásolja
kedvezően a csatorna a környező vidék éghajlatát. Ez is egy modern
szempontnak számít, amely túlmegy a központi, közlekedési szemponton. A
szerző azonban még ebben sem egyoldalú: „Nem tudhatjuk, hogy mindezen
adatok a valósággal teljesen megegyeznek-e? vagy pedig azokat a csatorna
alkotójának műve iránti kiváló előszeretet kívánta ilyen ragyogó
színben feltüntetni?” Lenyűgöző ez az éleslátó, kritikus, ugyanakkor
humorosan árnyalt gondolkodás. Meg kell jegyeznem, hogy az idézeteket
megpróbálom pontosan idemásolni, és a kor helyesírása szerint a mondat közben
is gyakran alkalmaztak kérdőjelet. Több helyen is van kijelentő
mondatokban, melyben kérdő mondatrész van ágyazva, kérdőjel,
ugyanakkor nincs kezdő nagybetű utána. Számos más helyen is vannak
olyan régies nyelvezetű megfogalmazások, amelyeket természetesen megtartok,
mivel egyáltalán nem zavaróak, és hozzátartoznak az írások hangulatához.
A
környezetvédelmi hírblokk után térjünk át egy igen terjedelmes elemzésre, amely
két részletben jelent meg a közlönyben. Bodoky Lajos írásáról van szó „A
budapesti dunaszabályozásról” címmel (152. és 2ö4. oldal). Ez a tanulmány a
Bős-nagymarosi modern Duna-probléma után igen tanulságos. Tulajdonképpen
egy külön tanulmányt lehetett volna írni a témából, felkutatva az
előzményeket, ellenvéleményeket és a vita és a történet további
alakulását, valamint a végső megvalósulást. A tanulmány azonban önmagában
is lenyűgöző. Bár a Bős-Nagymaros problémának nem vagyok
szakembere, de úgy vélem, hogy sokat tanulhattak volna a résztvevők a
mólt, konkrétan a Duna-szabályozás történetéből.
Bodoky Lajos az
elemzés előtt azzal a gondolattal adja meg a felütést, hogy utal a múlt
sülyos árvizeire, a problémára, amelyet a Duna szabályozatlansága okoz, azonban
céloz a közvélemény megosztottságára, a vitás helyzetre. Majd így folytatja:
„Nagyon jól tudom, hogy e zavart úgy tisztázni, s a jövő teendőkre
nézve a helyes utat oly meggyőzőleg kijelölni nem leszek képes, hogy
minden kételyt eloszlassak, s a kedvencz előítéletek ellenében általános
bizalmat gerjesszek a tudomány kalandozása mellett szerzett tapasztalatok
igazsága iránt. Ehhez hosszú idő, sok türelem, az összes hivatott
szakértők közreműködése, mindenek felett pedig a nagy közönség
kedélyének olyan nyugodt állapota szükséges, mely képessé teszi a higgadt
gondolkodásra, a mit csak a veszély benyomásának elmosódása után lehet várni.”
Kész filozófiai
tanulmány, amely rengeteg gondolatot tartalmaz. Először is egy szerény
célkitűzést, melyben a maga esendőségét is tisztába veszi a
szerző, ugyanakkor a megfontoltság mellett nagyon világos és határozott.
Utalás olyan pszichológiai tényezőkre, mint előítéletek, illetve
pánikhangulat. Mondhatni, ez az egyetlen gondolat megfelelő súllyal
egyesíti a szociologikus és a racionális szemléletet. Tudatában van esendő
dolgoknak, mégis „tiszta” célkitűzései vannak.
„Jelen értekezés
főczélja, megismertetni szaktársaimat a Duna folyam azon szakaszának, a
szabályozási munkálatok megkezdése előtti és jelenlegi állapotával,
melynek egész hosszára ki kell terjeszteni figyelmünket, midőn a
főváros árvíz elleni megvédéséről akarnak gondoskodni, hogy így azok
is, kik eddig a dunaszabályozással nem foglalkoztak, biztos alapot nyerjenek
önálló okoskodásaik megtételére és véleményük megvilágítására. Ezenkívül
elő fogom terjeszteni egyéni nézeteimet mind a már létesített szabályozási
művekről, mind az azutáni teendőkről.”
Nézzük csak,
mennyi fontos elv összpontosul ebben a néhány mondatban. Először is
egyfajta körültekintő gondolkodás hangsúlyozása, mely szerint a Duna
budapesti problémáit egy tágabb összefüggésben kell tárgyalni, mert a folyam
nagyobb szakasza van hatással rá, és nagyobb szakaszaira lesz hatással a
fővárosi építkezés.
Ezzel a
körültekintéssel manapság sokszor inkább sajnos utólagos okoskodások vagy pedig
nem elég körültekintő hangulatkeltés formájában találkozhatunk csak.
Másodszor a tudományos gondolkodás nyílt és demokratikus jellege, amely ugyan
megkülönböztet szakértőt és laikust, azonban nem képviseli azt a feltétlen
tekintélytiszteletet, ami ezzel a megkülönböztetéssel könnyen együtt jár.
Tiszteletreméltó az a nyílt hozzáállás, amellyel mindenkit tájékoztatni kíván.
Ugyancsak példaértékű az, amiképpen a saját véleményét előadja,
azonban nem feltétlen igazságként, hanem inkább megvitatásra.
Azonban a
tanulmány nem ragad meg ilyen filozófiai általánosságoknál, hanem hamarosan
rátér konkrétumokra is. Itt is jellemző a széleskörű szemlélet, amely
a szabályozás károsító hatásait sem veszti szem elől, amely rendkívül
átfogó, ugyanakkor részletes. Az adatok felvétele gondolom a
lehetőségekhez képest alapos, ahol lehetséges, ott számításokat végez,
képleteket használ. Figyelembe veszi a hidak, építmények miatti olyan
adottságokat, melyeken megfontolandó a változtatás. Ilyen például a Margit--híd
és Lánchíd fesztávolsága.
A folyó
áramlástani elemzése rendkívül részletes és elő: nem csak általánosságokról,
hanem konkrétumokról beszél, a különböző pontokon különböző
adottságokat épít bele gondolatmenetébe. A képleteket és képletekbe nem foglalt
meggondolásokat egyesíti, és a különböző elméleti feltevéseket olyan
példákkal illusztrálja, amelyeket a Duna aktuális történetéből vesz. Ilyen
például az, amikor az un. kopasz-zátonnyál történő dugulást, az
iszap-lerakódást, amely a nagyközönség számára minden bizonnyal elő példa.
Így a magyarázatok szemléletesen támasztják alá a gondolatmenetet.
Természetesen nem
térhetek itt ki minden részletre, csak a legérdekesebb momentumokra.
Példaértékű az a mértékletes gondolkodás, ami például abban nyilvánul meg,
hogy int arra, hogy nem szükséges a medret mélyíteni, hiszen a folyó mélysége
máshol amúgy sem tesz lehetővé mélyebb süllyedésű hajók közlekedését.
Hasonlóan
„virágos” momentum az elemzésben a Margit-sziget kérdése, ahol bár az
áramlástani szempontok egy ág kialakítását támasztanák alá, de „…a
fővároos közönségének kies üdülőhelyét, a Margitszigetet nem szabad
megfosztani mostani kellemes fekvésétől, melynek egyik előnye, a
portalanság csak úgy tartható fenn, ha a jövőben is folyóvízzel fog
öveztetni…”. Azóta ismerünk olyan fejlesztéseket, amelyek akár ilyen természeti
értékeket is tönkre tettek.
Hasonlóan
meglepő színfolt a következő megállapítás: „Az iszapolás lényeges
tényezői még az állomásozó hajók, melyek részint sok piszkot hánynak be.
részint bizonyos részig a vízfolyást csökkentvén, azt a magával hozott iszap
lerakására kényszerítik.” A szabadversenyes kapitalizmus virágzásának közepén
olyan fajta mértékletesség gondolata ez, melyhez hasonlóakat sokszor ma sem
tudnak érdemben megfontolni.
A becsületesen
ésszerű gondolkodás mintapéldája az, ahogy a szerző a felhasznált
tudományos elmélet bizonytalanságáról beszél. „holott valljuk be őszintén,
a vízfolyás törvényeit nem ismerjük még annyira, hogy előre biztosan meg
tudjuk határozni, minő szélesség adandó az egyes ágaknak”. Ugyanakkor
amennyire lehet, határozott, illetve praktikus megoldásokat szorgalmaz. „Végül
az általában használt sebességi képletekre nézve kell még néhány szót mondanom.
A vízfolyásra annyi mindenféle, a helyi körülményektől függő s
azokkal változó okok gyakorolnak módosító hatást, hogy annak törvényeit absolut
beccsel bíró, általános mathematicai kifejezésbe fogalni lehetetlen, legalább
eddig nem sikerült. Ez okozza, hogy a vízfolyás sebességi képletei folyamatosan
szaporodnak; minden folyónál, sőt, minden folyónak egyes szakaszain más-más képletek használata által sikerült a
valót legjobban megközelíteni. Újabb időkben már majd minden nevezetesebb
vízépítész állított fel egy-egy
képletet, vagy legalábbis módosította a meglévők tapasztalati velejáróit.
Én a sok közül a Humprey Abbott-féle rövidített sebességi képletet használtam számításaimnál; mivel ez az
egyedüli mely nagy folyóknál, hosszú időn keresztül folytatott sebességi
mérési adatokból van levezetve. Különben feladatomat megoldottnak tekintem még
akkor is, ha a nyers számok absolut értéke nem pontos; célom csak az volt, a
különböző körülmények közt létrejövő vízszíni viszonyt kimutassam,
ezt pedig elértem…”.
Ez az érvelés
magában foglalja a redukció, az approximáció problémáját, ugyanakkor határozott
eredményt fogalmaz meg. A levezetésben ugyan találhatnánk elnagyzolt lépést, de
ez az árnyalt megközelítés mindenképpen példamutató. A szerző
őszintén bemutatja érvelésének gyengéit, ugyanakkor határozottan kiáll
amellett, ami mellett tudása szerint jogos.
Bodoky írásának
bemutatását azzal fejezem be, hogy a zárógondolatot idézem: „Most pedig
fogadják forró köszönetemet becses figyelmükért, mellyel száraz
előadásomat végighallgatták. Nagyon örülnék rajta, ha művemnek
sikerülne megindítania a szakértők eszmecseréjét a nagy fontosságú
dunaszabályozási kérdés felett; mert meg vagyok győződve, hogy csak a
szakértők közt folytatott minden személyes indok és politikai pártállástól
ment, tárgyilagos eszmecsere és kölcsönös felvilágosítás utján lehet az ügy
elvi részeit tisztázni. Ellenvetéseit vagy észrevételeit mondja el mindenki
itt, a hol a tudomány fegyverével s műszaki adatokkal is támogatva lehet
felvilágosítást adni, capacitálni vagy capacitáltatni. Én azt hiszem, hogy
egyesületünkben folytatott viták nem fognak pusztába elhangzó szóvá válni,
kiszivárognak a közönség körébe is, s ha - mint bizton remélem - sikerülni fog tiszta
meggyőződésből eredő nézetegységet létrehozni a szabályozás
főbb elvei iránt, egyesületünk szakértői között, a magyar
mérnökegyesületnek egyhangú, vagy legalábbis a nagy többség által vallott
véleménye mindenesetre bírni fog oly morális súllyal, hogy a nagy közönség
bizalmát megnyerje, s az általa elfogadott elvek czélszerűsége iránt a
kedélyeket megnyugtassa.”
Természetesen
valószínűsíthető, hogy az akkori tudományos viták sem voltak
politikától, előítélettől mentesek. Ugyanakkor csodálatos az, hogy
Bodoky ennek tudatában van, erről beszél, és megfogalmazza azt, hogy
tartsuk szem előtt az előítéletektől való mentesség célját, hogy
objektív eredményekhez jussunk. Visszatér a demokratikus szemlélet, mely
szerint az eredményben vegyen mindenki részt, illetve konszenzusos legyen.
Ugyanakkor persze nem egyszerű demokratikus konszenzusról, hanem olyan
meggyőződésről, amelyre közösen, objektíven próbálunk eljutni.
Ez a zárszó megint fantasztikus filozófiai kitekintésbe helyezi a tanulmányt,
ami így valóban sokkal színesebb.
Hát azt hiszem,
manapság egy ilyen jellegű írás már nem törekedne ilyen körültekintésre,
és nem is jutna el ilyen mélységig, valószínűleg megmaradna a száraz
tényeknél, érdekességet csak szenzációhajhász módon foglalna írásába, illetve
politikai utalásokat tenne, nem pedig filozófiaikat.
Ami többek között
rendkívüli ebben az írásban, hogy egy közönségesnek gondolt téma esetében jut
el mélyebb meggondolásokig. Egyszerűen nem marad meg a bevett, közönséges
gondolatmenetnél. Hasonló gondolkodásmódot találtam több más cikkben és
tanulmányban. Itt van például a „Vasúti szerencsétlenség az odessai vaspályán s
a személykocsiknak vaskályhákkal való fűtése” Gintl E. Henrik által (309.
oldal). A híradás a címben szereplő szerencsétlenség mellett más eseteket
is leír. Ebben a korban már sok ilyen előfordult.
Az érdekesség
ebben az írásban az, hogy mekkora hangsúlyt fektet a szerző a tanulság
levonására. A mai stílus szerint egy ilyen híradásban valószínűleg csak a
nyers hír lenne benne, esetleg a megfelelő intézkedések követelése.
1876übn azonban úgy látszik más volt az erről való gondolkodás.
Gintl cikkében a
hangsúly tulajdonképpen az eset tanulságán van. Így ír: „Vonat kisiklásoknál
néha egészen más, különleges tényező szokott megjelenni, mely fájdalom nem
rég tett tapasztalat szerint, egyes személyek ördögi szenvedélyében és
rosszlelkűségében lel alig megfogható magyarázatot.” Ez a fajta erkölcsi
szemléletmód abban is különbözik a maitól, hogy sokkal élőbb, sokkal
mélyebben van kifejtve az ésszerű gondolkodáshoz való kapcsolódása. A
tanítás nem üres, hanem személyességet is tartalmaz. Gintl nem féli kifejezni
személyes elcsodálkozását bizonyos dolgokon.
„Ezen kívül igen
gyakran úgynevezett >>ismeretlen okok<< is szoktak szerepelni, s
főleg oly esetekben, ha a végrehajtott vizsgálat nyomán, a vasúti
igazgatóságok, működő hivatalnokok s forgalmi személyzetre nézve nem
nagyon kedvező momentumok kerülnek fényre.”
Egy élmény, ahogy
ezekből a híradásokból kiderül, hogy a bürokrácia, a csalás milyen régi
keletű, de az is csodálatos, hogy ilyen hangok is megszólaltak, amelyben
éleslátás, és józan kritika ötvöződik, és nem fél lerántani a leplet
valami dehonesztáló mozzanatról. Manapság ilyen szenzációhajhászás címén előfordul,
azonban pont e teljesen más motiváció, amely a stílusban is megjelenik, olyan
zavaró az olvasónak, hogy már nem tud kiigazodni a híradásokon. Ezekben a régi
cikkekben legalább van egy hiteles érzetünk, ha a történések minden bizonnyal
majdnem olyan zavarosak is voltak.
Ugyancsak
példaértékű az a stílus, amelyben elvi és gyakorlati síkokat ötvöz
konstruktív és reális egységbe: „Az, ki több rendbeli vasúti szerencsétlenséget
átvizsgált, föl van vértezve kellő tapasztalatokkal melyeket sem
tankönyvekből, sem vasúti előírt szabályokból meríteni nem képes, s
melyek biztos támpontokat nyújtanak neki a kellő következtetések s a
bekövetkező eredmények levonására.” Számomra az az érdekes ebben, hogy
miután megállapítást nyer, hogy az elméleti források szükségszerűen egyszerűsítései
a valóságnak, és a valóság úgymond „szerencsétlenségekkel mutat rá erre a
különbségre”, nem csak az ezekből a hibákból való tanulásra szorgalmaz,
hanem arra, hogy ezt megint elvi síkra tudjuk visszavinni („következtetések”),
ne maradjon meg csupán praktikus tanulságnak.
A vasúti
közlekedés biztonságossága többször visszatérő téma az évszámban. A 32ö.
oldalon „Haladási sebesség a németországi pályákon” címmel jelenik meg híradás,
amely megint mértéktartóságával tűnik ki. Ír a sebesség és a balesetek
összefüggéséről, de kitér a sebesség hasznára is. És a problémát nem
ennyire egyszerűen írja le, hanem megint kitér egy emberi mozzanatra,
arra, hogy a menetrend betartása olyan kényszerítő erő, amely
időnként túl nagy kockázat vállalására készteti a vezetőt.
A 467. oldalon
Hegedűs Károlytól találhatunk egy tanulmányt „A vasúti kocsiknál
alkalmazott fűtési rendszerekről”, mely ismét egy pozitív jelenségre
példa, amely megfigyelhető a közlönyben. Nevezetesen arra, hogy a
hírekből felmerülő témákra, problémákra időben, aktualitásukban
és érdemben reagálnak tanulmányok. Láthattuk ezt a villamosságról szóló
Zipernovszki tanulmány, Horváth Samu Mycothanaton tanulmánya esetében, és most
megint visszatér. Azt gondolom, hogy ebben a jelenségben még valóban az aktuális
és érdembeli tájékoztatás igénye jelenik meg, és nem a szenzáció kiaknázása.
Hegedűs
tanulmányában is megtalálható a körültekintés, az alternatív lehetőségek
bemutatása, elemzése, az átfogó szemlélet, a mélyebb meggondolások
bekapcsolása.
„Minden vállalatra
nézve, mely egy ország közgazdasági és társadalmi életében sikeresen
működni kíván, fontos és szükséges, hogy annak viszonyaihoz
alkalmazkodjék, a befolyással bíró szellemi, erkölcsi s anyagi tényezőket
alaposan ismerje, számba vegye, a vele szemben nyilvánvaló kívánalmakat
kielégítse; így rokonszenvet nyerni, népszerűségre jutni tudjon”. Ugyan
kinek jutna ma eszébe, hogy egy ilyen, valószínűleg egyszerűnek elkönyvelt kérdésben ilyen
általános elvekre is kitérjen? Hol található meg manapság a praktikum és az
elvi színt ilyen egysége?
Kevés helyen. És
kötve hiszem, hogy a multinacionális cégeknél ilyen becsületes gondolkodás
volna jellemző, amikor elkezdik kiépíteni üzletüket hazánkban. Ma, a
marketing érában sajnos ezeket a kérdéseket már nem szokták ilyen
egyszerűséggel kezelni, pedig talán érdemes volna.
És ezen felül
ismét felbukkan az a varázslatos mozzanat, ahogy valami egészen egyszerű
emberi praktikum is szóhoz tud jutni a fejtegetésekben: „Ezen utóbbi okokból
tehát nem szabad a hőmérsékletet annyira fokozni, hogy a nagyobb téliruhák
- melyeknek elhelyezésére
különben hely sincs - feleslegessé
váljanak s így hirtelen kiszállás vagy az ajtók kinyitása veszélyes meghülést
idézzen elő.” Ma valószínűleg nem így gondolkodnánk, nem ilyen
praktikusan, hanem inkább kényelmesen. Természetes, hogy a télikabátok
tartására helyet kell biztosítani, és a fűtést szobahőmérsékletre
kell felfokozni, hiszen ez mennyivel nagyobb luxus. Nem számít, hogy
egyszerűbben is megoldható a probléma, ahogy Hegedűs javasolja,
mérsékelt fűtéssel, mely éppen hogy arra elegendő, hogy a
mozdulatlanságra késztetett ember ne fázzon, de ne melegedjen túl. A
tanulmányban még számos ilyen apró, de emberi szempontból fontosnak mondható
mozzanatra figyel oda, és kimerítően elemzi az összes lehetőséget.
Egy mai
tanulmányban valószínűleg csak a különböző márkák, a teljesítmények
és a luxusfokok hangzanának el, nem pedig a praktikusan valóban lényeges
szempontok. Valószínűleg a döntések sem volnának ennyire gyakorlatiasak és
körültekintőek, viszont nagyon designosak lennének a megoldások.
Saját
tanulmányomat én Seefehlerner Gyula vashidakról szóló cikkéből (67. oldal)
vett zárógondolattal fejezem be: „Ámbár a Bonet francia mérnök által tervezett
híd részleteit nem ismerem, csak annyit tudok, hogy ő is a lánczot akarja
kihasználni, hangsúlyozom, hogy valóban kár volna, ha ezen nagyszerű terv
a feledékenység tengerébe merülne mert hiába, egy ív-lánchíd a kérdést jobban megoldaná, mint a sötét
alagút; mivel ha mindenütt kerüljük a sötétséget, miért keressük azt éppen itt -
ha más választás is van.
Őszintén kívánjuk, hogy itt is azt válasszuk, a mit a tudomány minden
tájában keresünk: Több világosságot!!”
Tanulmányom, mely
a Mérnök és Építész Egyesület Közlönyében tett barangolást, és az 1876-os évjáraton
túl nem is jutottam el benne, meglehetősen szubjektívnek mondható, mert
egyáltalán nem is törekedett az anyag kimerítő áttekintésére, hanem inkább
valami olyan hangulat és gondolat leírására, amely akkor fogott el, amikor
modern világunkban, a Műegyetem könyvtárában elmerültem ebben a régi
írásban, amely abból a korból származott és abból a szférából, amelyből
maga a könyvtár származik.
A cikkek
szemlélete emiatt meglehetősen szentimentálisnak és részrehajlónak
tűnhet. El kell mondanom, hogy magam egyáltalán nem vagyok konzervatív, és
magam sem szeretek bizonyos stílusú hegyi-beszédeket. Sokszor nem tartom
helyesnek a régi korok aranykoráról való mesélgetést. Bizonyos szentimentális
naivság található a legtöbb ilyen írásban, mert a szerzők legtöbbjét
konzervatív beállítottság motiválja és híján vannak a megfelelő széles,
árnyalt distinkciókra képes látásmódnak.
Gondolataim tehát
az idézetektől átitatódva naivnak tűnhetnek. Ezért meg kell mondanom,
hogy tisztában vagyok vele, hogy valószínűleg ezek a kiragadott idézetek
egyáltalán nem reprezentálják a kor társadalmát, amelyben bizonnyal volt
majdnem ugyanannyi, ha nem ugyanannyi esendő tulajdonság azon
szempontokból is, amelyekről említést teszek. Bizonyos más szempontokból
pedig ugyanannyi, sőt, több is. Mondandóm lényege tehát nem a
fejlődés tagadása, avagy konzervatív visszavágyódás. Általánosságban úgy
vélem, mai korunk előrehaladt a régebbi korokhoz képest, hiszen sok
tanulságát meg tudtuk őrizni, sokat pedig tovább fejleszteni.
Azonban az
biztos, hogy a fejlődés nem teljesen kumulatív, így néhány régi
felismerést és helyes elvet elfelejtettünk, feladtunk. Ilyen lehetőségekre
szerettem volna felhívni a figyelmet. Arra a nyílt, őszinte, ésszerű,
becsületes, körültekintő, praktikust és elméletit ötvöző gondolkodási
stílusra, amelyet én kiolvastam ezekből a cikkekből, és amely úgy
gondolom, hiányzik a mai gondolkodásmódunkból.
Biztos vagyok
benne, hogy abban a korban sem ez a gondolkodásmód volt mindenhol jelen. Biztos
vagyok, hogy a közlöny csak egy válogatott közösség stílusát reprezentálja. És
még abban is biztos vagyok, hogy a szerzők maguk is esendő emberek
voltak, tehát, máshol bizonnyal gondolkoztak hibásan, előítéletesen,
részrehajlóan, szűklátókörűen. Sőt, még ezen a cikkek
tartalmában is minden bizonnyal megtalálhatóak ezek a hibák. Talán majdnem
ugyanannyi hiba, mint egy más stílusú írásban az „ész kora” előtt és után.
De abban is
biztos vagyok, hogy valamennyivel kevesebb ilyen hiba, és valamennyivel több
helyes érv, döntés található ezekben az írásokban. A fontosnak azt tarom, hogy
az általam dicsőített stílus, szemlélet, gondolkodásmód hangja megszólal.
Ha megszólal, akkor biztos vagyok benne, hogy van hatással is. Lehet, hogy ez a
hatás kicsi, valószínűleg csak kis lépésekben juthatunk előre.
De fontosnak
tartom, hogy a kis lépésekkel is előre, és ne hátra haladjunk. Még mindig
jó valamire, ha lassan, de jó irányba megyünk. Úgy vélem, hogy az említett hang
hiányzik a mai gondolkodásból, és ez egy olyan dolog, amiben tanulhatnánk,
visszatérhetnénk egy régebbi módhoz.
A cikkekben olyan
elveket találtam és mutattam be, melyeket ma hiányolok, ám helyesnek tartok de
amelyekre magunk is rájöhetnénk csupán józan ésszel. A történelmi példát, az
idézeteket mint egy tantörténetet azért volt jó mégis bemutatni, mert bár egy
elv helyességére tisztán elméleti úton is eljuthatunk, de az elv
érvényesülésében, hatásában legalábbis nálunk embereknél fontos pszichológiai
segítség egy történelmi példa. Remélem, hogy ehhez hozzájárul írásom.