A paradigmikus
tanulás és korlátai
A paradigma szó
eredetileg ragozási sémát jelent. Kuhn ebből a fogalomból
tudománytörténeti fogalmat alkotott, azonban a szónak ezen értelmében is egy
fontos aspektus marad a paradigma tanulásának speciális módja. A paradigma nem
formálisan kifejtett ragozási szabályt jelent, hanem egy olyan példát, amely a
szabályt illusztrálja. A szabályt magát nem fogalmazzák meg, nem tudatosítsák,
hanem a séma implicit módon tartalmazza. Olyan tanulásról van tehát szó, amely
nem explicit és nem formális, hanem példa alapú és nem tudatosított. Írásomban
az ilyen példa alapú, nem formális tanulásról és annak korlátairól lesz szó.
Először is
két olyan esetet szeretnék elmondani, amely saját életemből való. Az
első az autóvezetés-tanulásom története, a második pedig franciaóráimról
való.
A jogosítványomat
a tizedik pótvizsga után kaptam, ami az átlaghoz képest elég sok. Amikor
belefogtam az autóvezetésbe, gondoltam, hogy nem vagyok egy zseni a vezetésben,
de nem gondoltam volna, hogy átlagon aluli vagyok. A magyar szabályok szerint
az ötödik vizsga után alkalmassági teszten kell részt venni, így nekem is
kellett. A teszten alkalmasnak bizonyultam, mégis sorban buktam meg a
vizsgákon. Pedig a vezetési gyakorlaton egész jól ment a dolog, hibátlanul
vezettem két órát. A vizsgán azonban fél óra alatt egy csomót rontottam. Sokáig
gondolkodtam, hogy mi a probléma, mi lehet a megoldás, de csak a tizedik vizsga
előtt jöttem rá. A probléma az volt, hogy a gyakorlatokon az oktatóm ugyan
jelezte a hibákat, de nem beszéltük meg rendesen őket. A vezetést tehát
csak gyakorlati módon, és csak a hibákból tanultam. A helyesen sikerült
részeknél semmi visszacsatolás nem volt, és a hibáknál sem beszéltük meg az
eseteket. A kilencedik vizsga után jöttem rá, hogy mi történt: a gyakorlaton
csak körülbelül tanultam meg a helyes vezetést, csak annyira, amennyire a hibák
indítottak rá. Nem tanultam meg valójában a vezetés szabályait, csupán
„alkalmazkodtam” hozzájuk. A kressz szabályokat ugyan valamikor megtanultam, de
nem elég jól, és nem tudatosultak bennem a belőlük következő vezetési
szabályok.
A megoldás pedig
az volt, hogy az utolsó gyakorlaton végig úgy vezettem, hogy megbeszéltük a
vonatkozó kressz szabályokat, a hibákról, hogy miért hibák, és a helyes
esetekben is azt, hogy miért kellett úgy eljárni. A példák alapján ezeket a
szabályokat csak pontatlanul, tudat alatt és bizonytalanul tanultam meg. Sosem
lehettem teljesen biztos benne, hogy helyes szabályokat következtettem a
példákból. A vizsgákon lámpalázam volt és hirtelenkellett dönteni. Ilyen
körülmények között nem volt elégséges a hallgatólagos tudás, nem volt elég
gyorsan alkalmazható, és nem volt elég biztos. A szabályok tudatosulása után
már elég gyorsan és határozottan tudtam dönteni és átmentem a vizsgán.
A második példa a
franciaóráimról való. Másfél éve járok fakultatív franciaórákra. Igaz, hogy nem
sok időm van a házi feladatokra és otthoni tanulásra, mégis úgy gondolom,
hogy jóval kevesebbet tudok, mint amennyit tudhatnék. Ezt is problémának
éreztem, így ezen is elkezdtem gondolkodni. Már tudok angolul és németül is.
Angolul a gimnáziumban tanultam, és az ottani órákat próbáltam mintául venni.
Gimnáziumba még a szocialista rendszerben jártam, és egészen más stílusú
tanulás volt. A hagyományos nyelvkönyv, amit szeretek magyar nyelven íródott,
olvasmányok vannak benne, ezeknek szószedete van, valamint nyelvtani rész és
aztán nyelvtani gyakorlatok. Fontos, hogy a nyelvtan formálisan is meg volt
fogalmazva, majd a feladatokban újra ismételtük őket.
Ezzel szemben a
modern franciaórákon sokkal kevesebb formális magyarázat, és sokkal több
gyakorlás van. De a gyakorlásnál nem ismételjük el a szabályokat. Később
ezt megbeszéltem a tanárommal, és most semmiképpen nem akarom kritizálni a
tanítási stílusát, hanem csak a példa kedvéért elmondani. Azzal érvelt, hogy a
nyelvet akkor tanuljuk legjobban, ha a szabályokat a példákon magunk fedezzük
fel. Van ebben igazság, fontos a szabályok felismerése, fontos a gyakorlás is,
sőt, az is fontos lehet, hogy ha a franciaórákon minden franciául hangzik
el, akkor az inspiráló lehet. Azonban fontos különbség van abban, hogy van-e
idő a szabályok tudatosulására, rögzítésére. Én személy szerint akkor
tudok jól tanulni egy nyelvet, ha annak szabályait explicit módon, formálisan
is tudom. A történetnek ez a tanulsága számomra.
Ugyanakkor
németül is tudok, ez tulajdonképpen első anyanyelvem volt, gyermekkoromban
tanultam. Még iskola előtt költöztünk Magyarországra, és itt magyarul
kellett gyorsan megtanulnom. Sokkal később vált fontossá ismét az, hogy
felfrissítsem német tudásomat. Azóta nyelvvizsgám van, azonban úgy érzem, hogy
igazán már nem tudok németül, és nagy erőfeszítésekbe kerülne megtanulni.
Nagyon jól értek németül, a német filmeket a kábeltévén mindig is ugyanolyan
jól értettem, mint a magyarokat. Azonban a nyelvtant szinte teljesen
elfelejtettem. Csak néhány szabály ragadt meg bennem, és abban is teljesen
bizonytalan vagyok. Mi történt? A szabályokat gyakorlati módon tanultam, ám az
is köztudott, hogy ez fiatal korban megy ilyen jól. Ugyanakkor a szabályokat
nem tanultam iskolában, nem is alkalmaztam őket, és így nagyon gyorsan
kiestek a fejemből. Miért; Azért mert nem voltak explikálva, mert csak
tudat alatt tanultam meg őket.
A
következőben a két eset által felvetett kérdéseket és tanulságokat
próbálom még jobban, alaposan körüljárni. A két példa csak gondolatébresztő,
ha csak ennyi érvet - két tanmesét - tudnék felhozni, akkor az nagyon kevés
volna. A tanmesékkel könnyen lehet valamilyet hibás konklúziót belesulykolni az
olvasóba, nézzük csak meg alaposabban a kérdéseket!
Először is
meghatározom, hogy milyen tanulásról beszélek pontosan. A példák alapján
történő automatikus tanulásról. Automatikus alatt azt értem, hogy a példák
maguk automatikusan tanulásra késztetik az agyat, és azt is, hogy olyan
tanulásról beszélek, ahol a tudatos visszacsatolás jelentéktelen.
Ismeretes, hogy
ilyentanulásra képes a valamennyire is fejlett idegrendszer.
Számítástudományból az is ismeretes, hogy ilyen tanulásra képesek azok a
mesterséges neurális-hálózat-modellek, amelyekben back-propagation vagy
Hebb-típusú tanulási szabályok vannak. Az ilyen hálózatok képesek a példák
osztályozására, azaz klasszifikáció alapján tulajdonképpen szabályok képzésére
is. Az is ismeretes, hogy az így betanított hálózatokban csak implicit módon
vannak benne ezek a szabályok, a hálózat struktúrájából, paramétereiből
nem olvashatóak ki a szabályok.
Az ilyen
hálózatok mindig megróbálnak ráhangolódni a mintákra, de ismeretes, hogy az
ilyen tuanulás mennyire sok példát igényel, mennyire bizonytalan, és ami a
legfontosabb, hogy a tanulás, mint optimalizálási algoritmus csak lokális
módszer, azaz nem feltétlenül ad tökéletes megoldást. Ebből az következik,
hogy a minták alapján nem mindig az ideális szabályt tanuljuk meg, hanem lehet,
hogy csak szub-optimálisat.
Ismeretes az is,
hogy az idegrendszerben a Hebb-típusú tanulásnak megfelelő, úgynevezett
Long Term Potentiation típusű tanulási mechanizmus működik, és
valószínűleg ez a legfontosabb alapja a tanulásnak. Az előbb említett
mesterséges-intelligencia kutatások legalábbis igazolják, hogy egy ilyen
ideg-hálózat képes ilyen tanulásra.
Ugyanakkor ez
csak a közepesen fejlett idegrendszerre érvényes. A csimpánz és az ember, mint
ismeretes, képes rendkívül kevés például tanulni. Ez azt jelenti, hogy a
tanulásban a felsőbb szintekről való visszacsatolás segít. Így lehetséges,
hogy az emberek egyetlen esetből is képesek tanulni, és lényegesen
megváltoztatni a szabály- vagy kategória-rendszert. Ez tehát csak úgy
lehetséges, ha a szabályok a hálózatból valahogy kikerülnek, felsőbb
szinten reprezentálódnak, és visszahatnak a tanulásra. Azaz csak formális,
explikált szabályokkal. Hogy ez biológiailag hogy történik, az tudtommal még
nem teljesen tiszta, mindenesetre hálózati visszacsatolásnak kell lenni benne.
Ezzel
számítástudományilag és biológiailag részben megalapoztam azon állításomat,
hogy az explikált, formális szabályok a tanulást elősegítik, hatékonyabbá
teszik. A példák illusztrálták, hogy e nálam így van, de véleményem szerint ez
általános emberi jellemző. Az biztos, hogy az ember származásától fogva
képes az automatikus, nem tudatos, nem explicit tanulásra is. Az is biztos,
hogy ez nélkülözhetetlen. Azonban ez állati örökségünk, és nem a gondolkodás
legmagasabb színtű formája. Mint láttuk, az emberi gondolkodás már abban
tűnik ki az állati tanulástól, hogy explicit és formális. Emiatt
nevezhető ez a tanulás már gondolkodásnak. Ezt a gondolkodásmódot lehet
még tovább csiszolni a módszerességgel. Véleményem szerint ez a tudományos
tudás. Amikor tehát Kuhn a paradigmatikus tanulásról beszél, azaz a
hallgatólagos tudás elsajátításáról, akkor egy elkerülhetetlen és
kulcsfontosságú módjáról beszél a tanulásnak. Ez minden bizonnyal a tudománynak
is fontos jellemzője, azonban nem ez az eszenciális jellemzője. A
tudományos gondolkodást a köznapi gondolkodástól a módszeressége, a
gondolkodást pedig a tudat alatti, hallgatólagos tudástól az explicit, formális volta különbözteti meg. Amikor
Kuhn és Polányi erre összpontosít, akkor tehát a legalsó, minden bizonnyal
fontos, de a tudomány szempontjából nem esszenciális szintekről beszélnek.
Nyilvánvaló, hogy
az emberek paradigmatikus módon is tanulnak, az is biztos, hogy ez fontos a
tudomány történetének megértése és a tudásszociológia szempontjából. Az
iskolában biztos példák alapján tanulják sokan a tananyagot, ahogy azt Kuhn
szemlélteti. Azonban egyáltalán nem
érzem ezt magamra is igaznak. Én a matematikát nem teljesen úgy tanultam, mint
ahogy azt Kuhn leírja, számomra fontos volt a formális tudás, és azt tudtam
alkalmazni a példákra anélkül, hogy ezt az alkalmazást belém sulykolták volna.
Igaz, hogy az alapfogalmakat csak példa alpján lehet tanítani, de a formális
ismeretnek, amely erre ráépül van egy olyan fontos része, amelyet nem szükséges
tanítani, hanem a formalizmusból következik. Ez explicit, tudatos tudás.
Véleményem szerint tudós csak úgy lehet az ember, ha ilyennek megtanulására
képes, ha képes formális úton tanulni, ha képes formalizmusokat alkotni, ha
metaforákon túl modellek is vannak a fejében. A tudós fejében is vannak
metaforák, van hallgatólagos tudás, ő is valamikor paradigmatikus módon
kezdte a tanulást, azonban ennél túl lépett, és ettől válik tudóssá.