A tudás végső
megalapozásáról
gondolatok Platon Theaitétosz dialógusa
nyomán
Platon e
dialógusa egy szinte végtelen hipotézis és kritika lánc a tudás
mibenlétéről, amely végül is formálisan nem egy végső eredménnyel
zárul, hanem inkább kudarccal. A tudás mibenlétéről sorban merülnek fel
definíciók, sőt egészen összetett modellek, ám ezek mind megbuknak a
kritika fényében, hogy végül ne kapjunk végső választ, hanem a
beszélgetők elbúcsúznak egymástól. Azt is tudjuk, hogy Szókratész a
bíróságra, azaz a halálos ítéletbe távozik.
A görög
dialógusoknak, különösen a szókratészi stílusnak sajátsága ez gondolkodásmód,
de ebben a dialógusban a kritika fáradhatatlan formája jelenik meg és az
embernek az az érzése támad, hogy talán nem is adhatunk olyan megfogalmazást,
amelyet ne tudna kikezdeni. Ezt az érzést próbálom most kibontani,
megfogalmazni, és megvizsgálni. A következő kérdések foglalkoztatnak. Mik
a végső megalapozás lehetőségei? Van-e a végeérhetetlen kritikát is
kiálló gondolat? Hova tehetjük ebben a lehetőségrendszerben a tudást?
Szókratész
dialógusmódszere egy olyan alapvető sémáját adta a tudásnak, amelyet azóta
az európai kultúrában igazán senki nem vont kétségbe. Ez a séma egy hipotézis
felállítása, majd kritika alá vonása. Helyénvaló, és termékenynek bizonyul ez a
séma alkalmazása magának a tudásnak a mibenlétének megvitatására is.
Produktívnak
mondom a módszert, mert az első meghatározási próbálkozások kritikája még
előremutatónak bizonyul: olyan finomabb meghatározásokhoz jutunk, amelyek
egyértelműen többet mondanak. Közben modelleket kapunk az
érzékelésről, majd a tudásról magáról. Ám később kibogozhatatlanabbá
válik a helyzet.
Az utolsó
meghatározásoknál - tudás=igaz vélekedés, illetve kifejtett, igaz vélekedés - a
kritikában felvetett kérdéseknél már az az érzésem támadt, hogy ezek a kérdések
ebben a kontextusban nem jogosak, egy más kontextusba tartoznak,
erőltetettek, csinált kérdések. Az az érzésem támadt, hogy a filozófus
megállíthatatlan reflexének csapdájába került: az állandó kérdezés, kritika,
szkepticizmus csapdájába. Ezt a megérzést megpróbálom kifejteni és konkrét
érvekbe önteni. E kérdések két logikai jelenség köré fognak csoportosulni, a
körkörösség és a végtelen regresszió.
A körkörösség
legmarkánsabban egy a dialógus vitaszála mellett látszólag mellékesen tett kis
intermezzóban tűnik fel a 196e részben: „Lám, lám Theaitétoszom, már
régóta elbúcsúztunk a tiszta beszédtől. Ezerszer kimondtuk, hogy
’ismerjük’ és ‘nem ismerjük’, hogy ‘tudjuk’ és ‘nem tudjuk’, mintha értenénk
egymás szavát, bár arról még fogalmunk nincs, hogy mi az ismeret.”
Az elmélkedés, a
gondolkodás, a teoretikus kérdésekre adott teoretikus válaszok, az igazságról
való gondolkodásunk maga, témájánál fogva feltételezi az igazság, tudás
fogalmait. A kérdések és válaszok értelme ezen az alapfogalmi rendszeren
alapul. Nincs gondolkodás semmiről a tudás, igazság fogalma nélkül.
A körkörösség
akkor lép fel, amikor valaki a tudásról vagy igazságról kérdez, gondolkodik,
vagy állít valamit. Hiszen ekkor a kérdés vagy állítás tartalma olyan dologról
szól, amit feltételezni kell, hogy a kérdésnek vagy a válasznak egyáltalán
jelentése legyen. Ez esetben pedig kérdéses, hogy a kérdésnek magának van-e
mégis értelme? Kérdés, hogy ez a körkörösség aláássa-e ezeket a válaszokat?
Meg kell tehát
vizsgálnunk a körkörösség problematikáját. Elsőnek is, vajon minden
körkörösség értelmetlen? Minden érvelésben szereplő mindenfajta
körkörösség azt jelenti-e, hogy az érvelés irreleváns?
Tekintsünk egy
példát. Legyen A egy előfeltevés, és tegyük fel, hogy A-ból következik,
vagy megalapozható B: A=>B.
Körkörösség akkor lép fel, ha B=>A, és erre valamiért hivatkozunk, vagy szükségünk van ezen összefüggésre.
Mikor van erre szükség?
Amennyiben A egy
olyan előfeltevés, amelyet vitapartnerünk is elfogad, akkor nincs
szükségünk a B=>A, fordított irányra, ez az összefüggés nem sokat tesz hozzá az érveléshez. Abban az
esetben sem, ha A mondjuk egy axiómarendszer, és az egész levezetés csak
feltételesen van előadva, mint a matematikában.
Amennyiben az
érvelés nem feltételes, ám nem lehetünk biztosak az előfeltevés
elfogadásában, úgy a fordított összefüggés abban a kivételes esetben ér
valamit, ha valaki elfogadja B-t. Tehát a fordított irány növeli az érvrendszer
elfogadási lehetőségeit, de nem erősíti az érvet magát, ha valaki nem
fogadják el a premisszát, és mégis igazságként kívánjuk tálalni. Ez a
hagyományos, körkörös érvelés esete. Ha egyik előfeltevést sem fogadjuk
el, akkor tehát ez a logikai konstrukció legfeljebb akkor lehet hatásos, ha nem
ismerjük fel. Manipulatív érvelésként tehát alkalmas, fontos tehát vigyázni rá.
Van azonban a
körkörösségnek egy kevésbé közvetlen formája, amelynek több létjogosultsága
van. Tegyük fel, hogy az előbbi példában A=>B, és b=>A, ahol b A-nak csak kis része. Mondok egy példát.
Ha a tudományos kutatás alapjait vizsgáljuk, akkor az feltételezi, hogy az
empíria valamennyire a valóságról szolgáltat információt (A). Ezen feltevés
alapján felépíthetjük a tudományos kutatás módszerét, ennek eredménye pedig
tudományos tudás lesz (B). Ennek a tudásnak egy kis része, nevezetesen az
érzékszervek élettani ismeretei alátámasztják a feltevéseinket.
Ha tehát helyes a
feltevés, hogy az érzékszerveink a külvilágról valamennyire információt
szolgáltatnak, akkor ebből olyan ismereteket kapunk, amelyek sok
mindenről szólnak, sok mindent megmagyaráznak, és ezenközben egy kicsi
része visszaigazolja a feltevésünket. Itt is egyértelmű a körkörösség, de
nem olyan közvetlen, hanem „nagyobb ívű” és nem „egy az egyben”, hanem
produktív növekedéssel következik be.
Van továbbá egy
olyan körkörösség, amely a fogalmak egy másik kontextusában záródik. Ilyen ez a
körkörösség a Theaitétoszban. Ez a fajta körkörösség hasonló az
előzőhöz, és általában nem is különíthető el tőle élesen.
Amikor vitáink során a tudjuk kifejezést használjuk, akkor természetesen ezzel
demonstratívan bizonyítjuk, elismerjük, hogy van olyan, hogy tudás, és
rendelkezünk vele, sőt azt is, hogy valamennyire fel is ismerjük. Amikor a
dialógus a tudásról elmélkedik, akkor tulajdonképpen nem az a kérdés, hogy
van-e tudás, hiszen a gondolkodás maga már a tudás jelenlétét jelenti. Nem
bizonyítani akarjuk a tudást és annak felismerését, hanem konstruktív módon
megvizsgálni, feltárni, részletezni.
A filozófiai
vizsgálat célja tehát nem igazán az, hogy felismerje valami meglévőnek a
meglétét, hanem az, hogy megalapozza azt, kikristályosítsa, tovább fejlessze. A
pozitivista gondolkodás szerint a tudományos gondolkodás a józan paraszti ész
kikristályosodott változata. Tehát tudomány nélkül is tudunk valamennyire
helyesen gondolkodni, a tudomány a meglévőt fejleszti tovább, nem a
semmiből teremt.
A filozófiai
vizsgálódásnak sem az a célja, hogy a semmiből megteremtse a tudás
fogalmát, hanem feltételezve egy természetes filozófiai érzéket (tudást), azt
elmélyítse, csiszolja azáltal, hogy tudatossá teszi a tudattalant.
Azt mondhatjuk
tehát, hogy aki felteszi, hogy „mi a tudás” az már rendelkezik valamilyen
tudattalan tudatfogalommal, rendelkezik tudással, és rendelkezik a tudást
felismerő tudatalatti képességgel. A kérdés maga tehát feltételezi a tudás
fogalmának naturalisztikus meglétét, de nem feltételezi, hogy ez tudatos. A
filozófiai vizsgálódás ezen alapulva továbbfejleszti és tudatossá teszi ezt a
képességet.
A képesség tehát
önmagától, naturalisztikusan (teoretikus alap nélkül) született, de filozófiai
vizsgálódás által, a tudatossá tétellel marad életben és fejlődik tovább.
Amikor tehát
megszületik a kérdés, hogy „mi a tudás”, akkor azt a bizonyos alapfogalomtárat
már feltételezzük, és használhatjuk. Az alapfogalomtárat nem valamely másik
teoretikus alap, hanem a kérdező aktusa alapozza meg. Ő ugyanis nem
mondhatja, hogy „nem tudom, mi a tudás, mi az igaz, mi a hamis fogalma”, mert
akkor elveszi kérdése értelmét. Azt mondhatjuk tehát, hogy a dolgok végső
megalapozása a kérdezés maga.
Az a kijelentés,
hogy „nem tudom, mi a tudás”, öncáfoló, mint ahogy öncáfoló a Herakleitosz és
Prótagorasz relativista állításai és általában mindenfajta relativista állítás.
A relativizmus abszolút érvényességben és logikai konzisztenciával
állíthatatlan. Lehet valaki relativista szemléletű, de nem állíthatja
abszolút értelemben és logikai konzisztenciával a relativizmust. Ha pedig nem
úgy állítja, az már az állítások és jelentéstartalmak egy egészen más
kategóriája, amelyet én valójában nem tartok filozófiának.
A körkörösséghez
hasonló probléma a végtelen regresszió. Ez egy közeli szöveghelyen fordul
elő markánsan, de szintén visszatérő problémája a dialógusnak.
Ráadásul lényegében ugyanúgy a végső megalapozás problematikájában
gyökerezik.
200cb: „Vagy
megint azt fogjátok mondani, hogy vannak olyan tudások, amelynek tudások és
nem-tudások a tárgyai, s ezeket birtokosuk újabb nevetséges kalickákba és
viaszformákba zárja és amíg birtokában vannak, ismeri őket, még ha
nincsenek is a lélek keze ügyében? S ezután meg kénytelen-kelletlen e körül
kerengtek számtalanszor, s egy jottányit sem juttok előbbre?”
A végtelen
regresszus itt ott van, hogy a tudásra magára kérdezünk rá. Tehát egy
körkörösségből fakad a probléma itt is. Ha a tudásunk egy kalitkában van,
akkor a tudásról való tudásunk egy meta-kalitkában. Ha pedig feltételezzük,
hogy akárhányszor refrektálhatunk gondolatainkra, akkor ez egy végtelen
struktúrát jelent. Ez persze problémásnak látszik.
Az első
kétségem ezzel kapcsolatban az, hogy valóban képes-e az ember potenciálisan
végtelen reflexióra? Ha van egy gondolatunk, képesek vagyunk azt fejben tartva
akárhányszor reflektálni rá? Meg lehetünk róla győződve, hogy persze,
miért ne? De valóban képesek vagyunk akármennyi reflexiót az eredeti
gondolattal egyszerre a tudatban tartani? Nem úgy van ez, hogy valójában csak
egy kis struktúrát vagyunk képesek aktualizálni, de potenciálisan képesek
vagyunk ezt akárhányszor továbbfejleszteni, tovább bonyolítani? Véleményem
szerint inkább arra vagyunk képesek, hogy a tudatunkba felidézzünk egy
gondolatot, majd reflektáljuk, majd tovább reflektáljuk, de a sokadik
reflexióra az eredeti gondolatot már kiürítjük a tudatból. Majd arra is képesek
vagyunk, hogy újra létrehozzuk az eredeti gondolatot, majd újra létrehozzuk
akárhányadik reflexióját, de egyszerre mindig csak véges struktúrát
reprezentálunk.
Egy másik
lehetőség pedig az, hogy ha már ez a végtelen regresszió
körkörösségből származik, akkor körkörös véges struktúrán reprezentálható
is. A tudat tehát tartalmaz egy véges struktúrát, amelyben visszacsatolás van.
Platón itt a lélekre utal, és ezt a gondolatot mint valami transzcendens
bizonyítékaként is láthatjuk, ha nem tudnánk, hogy az agyban valóban vannak un.
feed-back axonok, amelyek visszacsatolnak a struktúrában korábbi szintre. Arról
nem is beszélve, hogy még egy közönséges számítógép is képes rekurzióra, amely
a potenciálisan végtelen regressziót jelent. A strukturális lehetőségek
tehát megvannak.
Viszont a
végtelen regresszió, mint általános kérdés, és mint a végső megalapozás
kérdése továbbgondolható. Ha ismét visszatérünk a tudás megalapozásának
kérdésére, akkor azt láthatjuk, hogy minden megalapozás egy alacsonyabb szintre
való építést jelent, tehát egyszerű esetben egy lánccal modellezhető.
Márpedig egy láncnak vagy van eleje, vagy végtelen.
Ez a problematika
persze a mozdulatlan mozgató, Isten kérdésénél is felmerül. Ha a lánc hosszában
a láncszemek összekapcsolását kikényszerítő elv, a megalapozás
szükségessége töretlen, akkor a lánc végtelen lesz. Ha a végtelen láncot el
akarjuk kerülni, akkor valahol ennek az elvnek meg kell szakadnia. Vagy egy
önmagától megalapozott szem van benne, vagy pedig elfogadjuk, hogy valahol
eltekintünk a láncalkotó elvtől.
Ilyen értelemben
lehet egy lánc aktuálisan véges, és potenciálisan végtelen. A lánc alkotásában
mindig egy bizonyos pontig haladunk el, és természetesnek vesszük, hogy nem
haladhatunk rajta végig. Természetesnek vesszük, hogy van nyitott kérdés, lehet
még tovább kérdezni, és eredménynek vesszük azt, hogy idáig eljutottunk. Ilyen
a popperi racionalitás képe, amely tovább és tovább mélyíthető
keretrendszerekről szól, szüntelen hipotézis feltevésekről és
cáfolatokról. Itt természetes az, hogy „itt vagyunk”, hogy „mennünk kell még
tovább”. A majdani továbblépés nem degradálja az itt értékét, de az itt értéke
nem zárja be a gondolkodást, az nyílt marad. Nem a láncszem az örök, hanem a
láncszervezés módja. A racionalitás nem statikus tudás, hanem a tudás
változtatásának módja.
Platón
dialógusával tehát a legelején megsejtett gond az, hogy ebben a láncban
szüntelen tovább és tovább megy, de nem produktív folyamatként felfogva azt,
hanem végül végső kudarcként tálalja elénk, hogy a lánc végtelen. Holott
lehet, hogy a tudás lényege az, hogy a lánc végtelen, és pont a popperi
gondolat a lényeg: a tudás a hipotézis és kritika módja, és nem baj az, hogy
mindig van még további kritika, további kérdés, ettől a mostani tudás még
tudás.
Platon végső
megfogalmazása a tudásra az volt, hogy a tudás igazolt és igaz vélekedés. Ezt a
megfogalmazást elvetette, és már nem fejlesztette tovább. Pedig Popper
vélekedése csak egy picit különbözik ettől. Ő az igazságra nem
koncentrál, mert az praktikusan nem érhető el, csak azt nézhetjük, hogy
kifejtett és igazolt vélekedésről van szó, az igaz pedig csak hipotetikus
dolog. Az abszolút igazság pedig csak mögöttes, teoretikus idealizáció, amely
jól jöhet a módszer alátámasztására, de nem szerepel, mint közvetlenül
vizsgálható kritérium.
Ha pedig a
dialógust nézzük, akkor az pontosan megfelel ennek. A dialógus a végtelen
láncon egy darabot képvisel. Szókratész mindig tovább kérdez, midig tovább
fűzi a láncot, és semmi kétség, mindig tovább is tudná fűzni. Mert
mindig vannak további kérdések, ez egyszerűen logikai
szükségszerűség, gondolkodásunk, fogalmi rendszerünk sajátsága.
A végtelen
regresszió elkerülésére csak egy igazán kielégítő módszer van. Mivel
minden alap megkérdőjelezhető, ezért egyetlen biztos alap van,
amiről kiindulhatunk, ez pedig az az alap, amelyet maga a kérdés
feltételez. Ha feltételezzük, hogy a kérdésnek van jelentése, az valamilyen
fogalomkészleten, valamilyen alapon nyugszik tehát. Ha a kérdésnek van
jelentése, akkor az tehát kijelöli azt a keretrendszert, amelyből a kérdés
magválaszolásakor szükségszerűen jogosan kiindulhatunk.
Tulajdonképpen
nincsenek tehát abszolút igazságok, de ez nem gond, mert nincsenek abszolút
kérdések sem. Senki nem tud tehát olyat kérdezni, aminek van jelentése, és ne
lenne tökéletesen megalapozottan megválaszolható, hiszen a kérdező maga
szolgáltatja a keretrendszert. Ha azt mondja, nem szolgáltatott, akkor nem
kérdezett semmi értelmeset. Kérdezzünk tehát bátran vissza, mit is jelent a
kérdése egészen pontosan, és kénytelen lesz elárulni az általa is feltétlenül
elfogadott keretrendszert.