Stephen Hawking és Leonard Mlodinov Nagy Terve
(Hawking – Mlodinov, 2011) nem egészen pontosan az, amit várnánk: nem
az, hogy végre ismertetik a Világmindenség egyesített nagy elméletét.
Mert ismertetnek ugyan egy olyan elméletjelöltet, amelyet a fizikusok
jelenleg is formálnak, és esetleg esélyes erre a szerepre, de ez
ügyben nem tudják az olvasók számára megnyugtatóan lezárni a kérdést:
az M-elmélet jelenleg még kérdéses, nyitott. A könyv nagy célkitűzése
tulajdonképpen (az) isten(ek) teljes „halála”, hogy Nietzsche
szállóigéjét alkalmazzuk. És ez a „trónfosztás” sikerül is Hawkingnak
és Mlodinovnak (a továbbiakban H&M).
A teológiában az olyan érveket, melyeket isten(ek)
létezésének igazolására dolgoznak ki, teodiceáknak nevezik. Több ilyen
létezett, például Anzelm ontológiai istenérve, Aquinói Szent Tamás
híres öt istenérve vagy William Paley istenérve a biológiai
tervezettségről. A filozófia lényegében érvénytelenítette Anzelm érvét
(Altrichter, 1993), Darwin elmélete pedig száműzte Paley teodiceáját.
Richard Dawkins egy teljes könyvet szánt ez utóbbinak A vak órásmester
címmel (Dawkins, 2011). Természetesen a kreacionizmus hívei ezt nem
fogadják el, de a tudományon belül egyetlen olyan érv maradt, amelyet
valamennyire komolyan lehetett venni: ez pedig az univerzum
finomhangoltságának kérdése. E kérdés tudományos egzaktságú
megfogalmazása és komoly feltevése viszonylag friss, ám a közelmúltban
lényegében csak ez maradt, mint olyan probléma, amelyet tudományos
színvonalon fel lehetett mutatni, és amelybe az istenhívők
kapaszkodhattak. Nemrég, Paul Davies ismert könyvében (Davies, 1995)
még rejtélyként kellett, hogy elkönyvelje a jelenséget, és legalábbis
nyitva hagyta a kaput az isten(ek) számára. H&M könyve tulajdonképpen
egy Daviesnek adott válaszként is felfogható.
Ahhoz, hogy ezeket a válaszokat el tudja mondani,
H&M az első hat fejezetben egy szokásos bevezetést ad a fizika
történetéről és az ismert, nagy fizikai elméletekről, a
relativitáselméletet és kvantummechanikát is beleértve. E témában sok
könyvet elérhet az olvasó, s eldöntheti, melyik előadásmód tetszik
neki a legjobban. Számomra kissé hosszú volt a történet ismertetése.
H&M könyvének ezen túl két objektívebb hátránya van, az egyik a
fordítás, amely sok helyen nem éppen magyaros. A másik, hogy nincsenek
hivatkozások, márpedig egy tudományos könyv esetében ez nagy hiba. A
hivatkozások egyrészt arra szolgálnak, hogy ellenőrizzük H&M
mondandóját. Nyilván sokan nem is feltételeznék, hogy szándékosan
hazudnak, de talán az interpretációkat illetően lehet, hogy
szeretnének utánajárni néhány kérdésnek. A hivatkozások hiánya azért
is igen nagy kár, mert ha valaki pozitív érdeklődés okán szeretne
továbbolvasni, ahhoz sem ad segítséget.
Az első hat fejezet között a harmadik annyiban
eltérő, hogy egy filozófiai kérdéssel foglalkozik, azzal, hogy mit
tekintünk valóságnak. H&M válasza: a modellfüggő realizmus nem nagy
újdonság, az instrumentalizmusban vannak hasonló nézetek, de a logikai
pozitivizmusban is találhatunk ilyen értelmezéseket: „Tudományos
értelemben létezni annyi, mint a rendszer részének lenni.” (Carnap,
1950.) A rendszer itt természetesen az elfogadott tudományos elmélet
keretrendszerét jelenti). Az érdekes inkább az a
mozaikelmélet-elképzelés, amelyet megfogalmaznak, s amely szerint nem
egyetlen elmélet fedi le a valóságot, hanem elméletek olyan mozaikja,
amelyeknek érvényességi területe nem az egész univerzum, tehát nem
szokásos természettörvényekből állnak. Ezek az elméletek nem
egyesíthetőek egy klasszikus, univerzális elméletté, de a
tapasztalatnak megfelelnek, és azokban a tartományokban, ahol átfedők
az érvényességi területek, konzisztensek egymással.
Isten trónfosztása a hatodik fejezetben kezdődik.
Az első kérdés nem is a finomhangolás, hanem egy régebbi teodicea,
Aquinói Szent Tamás emlegetett istenérvei közül a prima causa, vagy az
azzal rokon, arisztotelészi „mozdulatlan mozgató” megdöntése. Mielőtt
H&M megoldásáról szólnék, hadd helyezzem azt egy általános keretbe,
olyan keretbe, amely még gimnáziumi matematika szintjén is érthető.
Ahogy H&M elmagyarázza, a mozdulatlan mozgató érve
akkor vált újra teodiceává, amikor Edwin Hubble nyomán kiderült, hogy
az univerzum időben véges. Egy öröktől fogva létező Világegyetem
esetében nincs ilyen probléma: mivel az ilyen univerzumnak egy ilyen
elméletben nincs kezdete, ezért nem kell első mozgató, első ok, nem
kell teremtő, nem kell teremtés. A probléma a véges idejű univerzum
feltételezésével adódik. Csakhogy nem szabad itt összekeverni a véges
és végtelen topológiai és mértékelméleti fogalmait! Kétféle végtelen
van ugyanis: végtelen nagy, illetve vég nélküli. Ennek megfelelően
kétféle véges: véges méretű és véggel rendelkező. Végtelen nagyságú és
vég nélküli lehetne például a végtelen newtoni tér és idő (ha lenne
ilyen), vagy absztrakt példaként a teljes számegyenes. Véges nagyságú
és végekkel rendelkező például egy bot, vagy a [0,1] intervallum.
Végtelen nagyságú, de véggel rendelkező folytonos halmaz vagy létező
objektum nem lehetséges. De amiről sokszor megfeledkeznek az emberek,
hogy lehetségesek véges méretű, de vég nélküli dolgok. Például egy
labda felülete véges méretű, mégsincs vége. Az univerzum jelenlegi
tudásunk szerint térben szintén ehhez hasonló, ahogy azt H&M be is
mutatja a szokásos labdafelület-hasonlattal. Így lehetséges az, hogy a
térben nincs olyan pont, amely az univerzum vége volna, de egyébként
mégsem végtelen nagyságú.
Az embereknek ezt nehéz elfogadni, biztos vagyok
benne, hogy sokan órákat morfondíroznak ilyeneken. De mára már lassan
megbarátkoztak vele. Amire nem gondolnak, hogy az idő is lehet ilyen.
És érdekes módon pont a katolikus egyház és a különféle vallások hívei
feledkeznek meg erről. Pedig már gimnáziumban is tanulunk olyanról,
hogy ]0,1[ nyílt intervallum, amelynek nincs vége, de véges nagyságú.
Persze ilyen botot nem tudok mutatni, de tudunk labdát, karikát,
Möbius-szalagot és hasonlókat.
H&M megoldása (melyet már korábban is lehetett
olvasni) annyival csodálatosabb, ahogy ez a véges, vég nélküli téridő
konkrétan felépül: az idő „fokozatosan” csavarodik ki a térből. H&M
saját hasonlata, hogy a téridő olyan, mint a Föld felülete, ahol a
Déli-sark a szingularitás, az univerzum „kezdete”. Az idő az a déli
irány, és azt is láthatjuk, hogy az idő, avagy a „déli irány”, a
Déli-sarkon fokozatosan kezdődik el: a többi irányból „kanyarodik ki”.
Mi több, a Déli-sark maga ugyanolyan pontja a Föld felületének, mint
bármelyik másik pont. A Déli-sark a legdélebbi pont, mégsincs a
Déli-sarknál délebbre semmi. Hasonlóan, a szingularitás előtt sem volt
semmi, mert értelmetlenség megkérdezni, hogy mi volt előtte. És ezt
H&M nem csak úgy találja ki, a teodicea kijátszására, hanem ez
következik a fizikai elméletből. Nincs tehát a szingularitás előtti
időpont. Sőt, tulajdonképpen a szingularitás sem létező pont, hanem
csupán a határérték. Olyan, mint a nyílt intervallumot lezáró pont,
amely az intervallumnak nem része. Az a kérdés tehát, hogy „mi volt a
Világegyetem előtt, hogyan keletkezett, vagy ki teremtette”,
ugyanolyan értelmetlenség, mint azt kérdezni, „mi van a Déli-sarktól
délebbre a Föld felszínén”.
Ahogy arra Dawkins is rámutat (Dawkins 2009, 123.),
egy teremtő feltételezése egyébként maga is több kérdést vet fel, mint
amennyit megválaszol, hiszen adódik a kérdés, hogy ki teremtette a
teremtőt, továbbá az is, hogy ha Isten képes egy univerzumot
teremteni, akkor sokkal komplexebb az univerzumnál, tehát a hit egy
kisebb komplexitású dolog „magyarázatára” egy bonyolultabbat tételez
fel. Ráadásul még a magyarázat sincs meg, hiszen a teremtés
hatásmechanizmusáról, okáról, céljáról, módjáról sem tudnak komolyan
vehető elméletet megfogalmazni. H&M úgy fogalmaz, hogy: „ha a válasz
Isten, akkor a kérdést egyszerűen csak odébb toltuk, és azt
kérdezhetjük, hogy akkor ki teremtette Istent.” (Hawking – Mlodinov,
2011. 204.)
Ezzel az egyik teodicea, „a mozdulatlan mozgató” meghalt. A másik az
univerzum finomhangoltságáról szól. H&M gyenge antropikus elvnek
nevezi azt, hogy a Földnek, a sok naprendszer sok bolygója közül olyan
állapotúnak kell lennie, hogy azon az emberi élet lehetséges legyen,
hiszen tudjuk, hogy itt vagyunk. A sok naprendszer és a sok bolygó
léte megmagyarázhatóvá teszi azt, hogy véletlenül az egyiken lehetnek
megfelelő körülmények, és mi természetesen pont ezen vagyunk
találhatók. Amióta tudjuk, hogy vannak más naprendszerek, sőt sok
bolygót is felfedeztek bennük, a gyenge antropikus elv nem okoz
különösebb problémát.
|
|
Erős antropikus elv, hogy maga az univerzum
legalapvetőbb törvényei és állandói is olyanok, hogy valahol alkalmas
legyen a helyzet az élet kialakulására. Tehát az alaperőknek,
alapállandóknak olyanoknak kell lenniük, hogy csillagok, bolygók
alakulhassanak ki, valamint szénatomok, és az univerzum ne roppanjon
össze, de ne is hulljon szét túl hamar. Ez az erős antropikus elv már
sokkal több problémát okozott, és az emberek hajlamosak voltak
istenérvnek tekinteni. Az erős és gyenge antropikus elv definíciója és
megkülönböztetése egyébként más szerzőknél kicsit másként alakul, de
mi most vegyük H&M fogalmait, nagyon hasznos lesz a konklúzió
elmondásakor!
H&M tárgyalásmódjához itt is hozzátennék pár saját
gondolatot. Csak szénalapú életformákra koncentrálnak, emiatt
túlságosan is könnyen elfogadják azt a hipotézist, hogy az univerzum
paraméterei arra vannak hangolva, hogy az intelligens élet megjelenjen
benne. Valójában nem tudjuk, hogy milyen más életformák lehetségesek
még.
Van egy ennél általánosabb probléma is: nem
tudhatjuk, hogy a máshogyan hangolt univerzumokban mi lehetséges.
Senki nem lehet biztos abban, hogy azokban nincs-e valami, az életnél
és az értelemnél is „nagyobb” dolog. Ha van, akkor az univerzumunk
kifejezetten „rosszul” van hangolva, és ez akkor kifejezetten a „nagy”
dolgokat szerető isten(ek) létezése ellen szól.
Végül, az egész tárgyalásmód az antropomorfizmus
hibájába esik. Emiatt kellett ennyi idézőjelet használnom az imént. Az
ugyanis, hogy az élet és az intelligencia valami „nagy” dolog, nem
objektív állítás. Az a kérdés, amelyik azt kérdezi, miért pont olyan
az univerzum, hogy abban az intelligens élet, konkrétan az ember
kialakuljon, antropomorf, mert különös jelentőséget tulajdonít az
embernek. Ez nem objektív, ez nem tudományos.
Tegyük fel, hogy egy máshogy hangolt univerzumban
olyan dolgok alakulnak ki, melyeket nevezzünk – mivel nem tudom
megmondani, hogy konkrétan mik alakulhatnak ki, és nincs rá
megnevezésünk – mondjuk „babigoknak” (Rudolf Carnap kifejezése egy
kissé más példában). Ha egy ilyen univerzumban vagyunk, akkor az a
kérdés, hogy „miért pont olyan az univerzum, hogy babigok alakuljanak
ki benne”, ugyanolyan jogos vagy jogtalan, mint az, amely az
emberekről szól. Objektíven az emberek nem különösebbek, mint a
babigok. Ráadásul a babigok lehetnek az embereknél sokkal
„fantasztikusabb” dolgok is, ami egyébként persze szubjektív. Nem
tudom megmondani, mik lennének ezek a babigok. Nehéz elképzelni az
intelligens gondolkodónál valami sokkal „nagyobb” dolgot, de a logikai
lehetőség fennáll. Az istenhívők igazán nem reklamálhatnak, mert ők
pont azt szokták mondani, hogy Isten valami nálunk sokkal nagyobb,
elmondhatatlan dolog. A különbség, hogy ők hisznek ennek a
létezésében, míg én csupán az érv kedvéért teszem fel, hipotetikusan a
babigok létezését egy másik univerzumban. Én nem állítom, hogy babigok
léteznek, vagy létezhetnek másik univerzumokban, nekem az is elég,
hogy ezt nem zárhatjuk ki. Ha nem zárhatjuk ki, akkor pedig nem
állíthatjuk, hogy a mi univerzumunk nagyon különlegesen van hangolva.
Ezzel pedig ugrott a finomhangoltsági érv. Tehát, ha a babig csak egy
négydimenziós, az embernél „kisebb” valami, akkor is csak szubjektív
megközelítés a finomhangoltság, nem pedig egy objektív érv. Tudományos
szempontból az ember nem fontosabb, mint a macskák, kutyák,
baktériumok, kövek, vulkánok, csillagok, fekete lyukak, csillagközi
ködök, meteorok és üstökösök vagy a négydimenziós babigok.
Vizsgáljuk meg a dolgot valószínűség-számítási
szempontból is! Ha egy véletlen folyamat eredménye sokféle elemi
esemény lehet, és sok, egyenlően valószínű eseményből (egyenletes
eloszlásról van tehát szó) az egyik bekövetkezik, akkor nem jogos
kérdés megkérdezni, hogy miért az egyik, miért nem egy másik,
ugyanolyan valószínű elemi esemény következett be. Akkor sem, ha az
egyik számunkra kedves, a másik pedig kedvezőtlen.
Például a lottósorsolás egy ilyen folyamat, és ha a
sorsoláson éppen Mari néni nyer, akkor Mari néni persze örül, és
szerencsés, de nem jogos megkérdezni, hogy miért Mari néni nyert,
miért nem Pista bácsi. Ugyanis Mari néni nyerésének eseménye csak Mari
néninek, ismerőseinek, rokonainak különleges. Azoknak, akik
szubjektíven vagy érdekeltségi okokból elfogultak Mari néni iránt.
Tudományos szempontból nem az. Az sem érvényes tudományos érv, ha az
elemi események egy kisebb halmazát kedvezőnek mondjuk, egy nagyobb
halmazát pedig kedvezőtlennek, és utána arra kérdezünk rá, miért az
egyik halmazba esik az elemi esemény, miért nem a másikba. Például, ha
imádom „Hajdúnaszádot”, akkor tűnődhetek, hogy miért éppen
„hajdúnaszádi” lakos nyert, és miért nem „vértesdorogi”, de ez
szubjektív. Az egyetlen eset, amikor különleges magyarázatot kívánó
egy ilyen kérdés, ha egy nagyobb valószínűségű elemi esemény helyett
egy kisebb valószínűségű elemi esemény következik be. Ez azonban
egyenletes eloszlás esetében nem merülhet fel. Arra pedig nincs okunk,
hogy az univerzum paramétereire más eloszlást alkalmazzunk.
Tehát a finomhangoltság nem okoz problémát, mert
egy olyan kérdést tekint problémásnak, amelyre semmiféle különös
magyarázat nem kell. H&M megoldása a multiverzumokkal mégis érdekes. A
194. oldalon idézi Schönborn bíboros véleményét, miszerint a
multiverzum elmélete csak a finomhangoltság kérdésére kitalált
mesterkélt válasz. Mint kifejtettem, magam egyetlen univerzum létezése
esetén sem látok megmagyarázandó problémát, de korábban nekem szintén
mesterkéltnek tűnt a multiverzumos elmélet. Megjegyzem, hogy még
mindig inkább végtelen sok univerzumot érdemes feltételezni, mint egy
(pár) istent, mert a multiverzum elmélet legalább egy olyan dologból
tételez fel sokat, amelyből egyet ismerünk, egy létezik, a vallások
pedig valami olyat, amelynek megmutatható „párja nincs”, és meg se
tudják pontosan mondani, hogy miről is van szó.
H&M könyve annyiban változtatott a véleményemen,
hogy bemutatja, hogy a multiverzumok szinte szükségszerűen adódnak a
fizikai elméletből. Bár még mindig kétségem van, hogy tényleges
létezőként kellene tekinteni az alternatív történelmeket, vagy nem. És
úgy tudom, ez egy folyó vita a filozófiában.
Mindenesetre H&M elmélete a finomhangoltság érvét
is kilövi. Mert ezzel univerzumunk éppúgy csak egyike a sok létező
univerzumnak, ahogy a Naprendszerünk egyike a sok naprendszernek. És
ahogy elfogadjuk, hogy a sok naprendszer közül véletlenül lehet egy
olyan, amely az élet kialakulására alkalmas, és mi persze ebben élünk
(gyenge antropikus elv), úgy a teljes univerzum is egyikévé válik az
univerzumoknak, és véletlenül pont olyan, hogy benne lehet élet, és mi
persze pont ebben vagyunk, nem is lehetünk másmilyenben. Hawking és
Mlodinov az erős antropikus elvet a multiverzum elmélettel a gyenge
antropikus elv analógiájára oldja meg. A trónfosztás ezzel tökéletes,
bevégeztetett.
A jövőben persze bármikor felmerülhet még egy olyan
kérdés, amelyre éppen nincs magyarázat, és Istent rángatják elő.
Csakhogy ez újabb és újabb visszaesés az argumentum ad ignorantiam
hibájába, Isten pedig így csak a hézagok istene marad.
Kulcsszavak: Isten, fizika, kozmológia, egyesített elmélet,
finomhangoltság, teremtés, multi-univerzum, Stephen Hawking
IRODALOM
Altrichter Ferenc (1993): Fogalom és lét:
logikai zsákutca istenhez. In: Altrichter Ferenc: Észérvek az európai
filozófiai hagyományban. Atlantisz, Bp., 27–70.
Carnap, Rudolf (1950): Empiricism,
Semantics and Ontology, Revue Internationale de Philosophie. 4, 20–40.
Carnap, Rudolf (1999 [1931]): A metafizika
kiküszöbölése a nyelv logikai elemzésén keresztül. In: Forrai Gábor –
Szegedi Péter (szerk.): Tudományfilozófia: Szöveggyűjtemény. Áron, Bp.
Davies, Paul (1995): Isten gondolatai.
Kulturtrade, Bp.
Dawkins, Richard (2009): Isteni téveszme.
Nyitott Könyvműhely, Bp.
Dawkins, Richard (2011): A vak órásmester.
Kossuth, Bp.
Hawking, Stephen – Mlodinov, Leonard
(2011): A Nagy Terv. Akkord, Bp.
|
|